Visual storytelling: zo werkt het

Visual storytelling: zo werkt het

Een ijzersterke visuele online positionering, in het Engels ook wel visual storytelling genoemd, kan jou als ondernemer veel brengen. Maar hoe word jij het bedrijf dat iedereen in een oogopslag herkent? In deze blog ga ik in op de kenmerken van storytelling en laat ik zien hoe je deze methode kunt toepassen op jouw content.

'Ik ben heel visueel ingesteld'. Het is een uitspraak die jou vast wel bekend voorkomt, evenals het cliché 'een beeld zegt meer dan duizend woorden'. Cliché of niet, de volgende cijfers – uit diverse onderzoeken - spreken voor zich:

  • content die is voorzien van relevant beeld krijgt 94 procent meer views;
  • tweets met beelden worden 150 procent meer geretweet;
  • 65 procent van je publiek leert 'beeldenderwijs';
  • negentig procent van alle informatie die in ons brein wordt omgezet is visueel; 
  • mensen herinneren zich tachtig procent van wat ze zien en maar twintig procent van wat ze lezen;
  • beelden zetten eerder aan tot emotie en actie (zien is geloven) en zorgen ervoor dat je informatie beter onthoudt;
  • een infographic wordt dertig keer vaker gelezen dan puur op tekst gebaseerde content;
  • in slechts twee jaar tijd is de zoektocht naar infographics op Google met maar liefst achthonderd procent toegenomen. 
     

Newcom Research & Consultancy presenteerde eerder dit jaar het Nationale Social Media Onderzoek 2016 en voorspelde daarin – mede vanwege de groei van Pinterest, Instagram en Snapchat – een verdere explosieve groei van beeld op social media. Als ondernemer moet je dus zoveel mogelijk beeldbepalend worden, maar hoe? 

'De toverwoorden? Consistentie en samenhang. Zorg dat de doelgroep jouw merk overal herkent.'

Consistentie & samenhang 

De toverwoorden zijn consistentie en samenhang. Zorg ervoor dat de doelgroep jouw merk overal herkent. Op je website, blog én social media. Begin daarvoor met het stroomlijnen van je social media-profielen. Bijvoorbeeld door je profielfoto en waar mogelijk de coverfoto overal hetzelfde te maken. Vanzelfsprekend zien beide beelden er professioneel uit en hebben ze een hoge beeldkwaliteit. 

Natuurlijk herkennen mensen jou ook aan de manier van schrijven. Creëer daarom een korte (bio)tekst die je – met her en der wat kleine aanpassingen – kunt plaatsen op diverse platformen. 

Visuele boodschap

Welke content je ook plaatst - van jezelf of van iemand anders – en om welk type content het ook gaat: het zijn steevast unieke visuele boodschappen die je de wereld instuurt. Spreek in jouw artikelen, video's of grafieken daarom steeds dezelfde beeldtaal, zodat mensen jou meer gaan herkennen, waarderen en uiteindelijk een relatie met je aangaan. 

Hiervoor hoeven gebruikers jou niet eens persoonlijk te hebben ontmoet. Bedenk voor het plaatsen van content steeds eerst: past dit bij de identiteit van mijn merk en waarvoor ik sta. En sluit mijn bericht aan bij eerdere geplaatste content? Geloof het of niet, maar iedere kleur, lettertype, grafisch element of foto vertelt iets anders. 

Selecteer elementen waarmee je voor jouw merk de beste communicatiestrategie en beleving creëert. Verander daarin niet teveel, bijvoorbeeld door spontaan heel andere kleuren toe te passen, dit schept verwarring voor de bezoeker.  

Visuele meetlat

Iets wat jou hierbij kan helpen, is het creëren van een zogenaamd brandboard (een soort merk moodboard). Als je content gaat plaatsen, kun je het bericht of de afbeelding eerst langs deze visuele meetlat leggen. De volgende elementen komen terug in een brandboard: 

  • visuele en grafische elementen zoals je basislogo en eventuele afgeleide logo's of filters die je toepast;
  • het kleurenpalet dat je gebruikt. Kleuren communiceren, zoals je kunt lezen in dit artikel;
  • fonts voor kopteksten, gewone – en uitgelichte teksten (zoals quotes);
  • beelden die je inspireren of heel dicht bij je merk staan. 
     

Ook kun je gebruikmaken van bepaalde templates of grids om jouw visuele content samen te stellen. Je creëert daarmee een consistente basis, waar vanuit je steeds vertrekt. Dit bespaart jou op den duur veel tijd. 

'Leg jouw 'beeldtaal' vast in een brandboard en hanteer templates en grids.'

Maak hiervoor gebruik van simpele programma's, zoals Canva, Picmonkey en BeFunky. Natuurlijk zijn Adobeprogramma's (Photoshop, llustrator of Indesign) hiervoor ook heel geschikt: deze fotobewerkingsprogramma's vereisen alleen wel wat meer kennis. 

Met Piktochart maak je zelf infographics en met Quotes Cover zet je mooie quotes om in een pakkend beeld. Je kunt natuurlijk ook iemand vragen om een goed template voor jou te maken maken. 
 
Kort samengevat: zorg voor consistentie en samenhang in al jouw profielen en in de visuele content die je op deze platformen plaatst. Leg jouw 'beeldtaal' vast in een brandboard en hanteer templates en grids. Dat is een goede basis voor een ijzersterke online positionering. 

Succes!

Door: Hélène van den Dungen - Accountmanager

Hélène van den Dungen | Auteur IkGaStartenOver deze auteur

Hélène van den Dungen (40) is accountmanager bij Trend Reclame & Advies en eigenaar van HP Neutraal. Als ZZP'er adviseert ze bedrijven over de inzet van Pinterest. Ook geeft ze workshops en schreef ze het boek In beeld met Pinterest in 60 minuten. Volg Hélène op social media: 

Gepubliceerd op:
31-08-2016

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Hélène van den Dungen | Auteur IkGaStarten
Accountmanager
Hélène van den Dungen (40) is accountmanager bij Trend Reclame & Advies, eigenaar van HP Neutraal en auteur van In beeld met Pinterest in 60 minuten

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Villa Vibes

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.