Zo kom jij in beeld met Pinterest

Zo kom jij in beeld met Pinterest

Visuele media winnen steeds meer terrein. Inspiratiezoekmachine Pinterest is met twee miljoen Nederlandse gebruikers hiervan een goed voorbeeld. Wist jij dat dit social media-platform na Facebook zorgt voor de meeste doorkliks naar websites? Zet dus ook jouw woorden om in beelden en breng jouw producten en diensten onder de aandacht met Pinterest.

Met één muisklik naar je website

 Op Pinterest maak je moodboards aan, georganiseerd op thema of interesse. Op deze borden plaats je de gevonden inspiratie - in de vorm van een foto, afbeelding, infographic of bijvoorbeeld een filmpje - met een virtuele punaise (de Pin it-knop). 

Deze 'pins' worden daarmee visuele bladwijzers, waardoor je met één muisklik teruggaat naar de oorspronkelijke bron: een website, webshop of blog. Dat maakt Pinterest zo interessant. Zet je het goed in, dan kun je rekenen op meer bezoeken aan je website.   

(P)inhaalslag voor mannen

In Nederland zijn er ruim twee miljoen pinners, bijna evenveel gebruikers als Instagram (2,1 miljoen). Daarvan bezoeken 334.000 mensen Pinterest dagelijks. Dit zijn veelal vrouwen (tussen de twintig en veertig jaar), maar ook de mannen winnen terrein. 

Hun aandeel groeide in een jaar met maar liefst 120 procent. Kortom: een divers publiek en een breed scala aan populaire thema’s, waardoor het voor steeds meer bedrijven interessant wordt om Pinterest in te zetten. Bekijk deze infographic van marketing cloud maar eens. 

'Als je Pinterest goed inzet, kun je rekenen op meer bezoeken aan je website.'

Profiteer van de koopintentie

Omdat 'pinners' naar Pinterest gaan om geïnspireerd te worden, staan zij vaak meer open voor marketing op het platform dan gebruikers van andere social media. Zo laat onderzoek van Millward Brown zien dat:

  • 75 procent van de content die gebruikers bewaren afkomstig is van bedrijven 87 procent van de gebruikers wel eens een product heeft aangeschaft door Pinterest
  • 93 procent dit platform gebruikt om de toekomst vorm te geven


Onderzoek van SWOCC laat bovendien zien dat Pinterest het wint op de dimensie 'stimulans': het maakt consumenten enthousiast en nieuwsgierig. Het levert bruikbare ideeën, tips en adviezen op en zet aan tot actie. 

Een pin is daarmee niet alleen een visuele bladwijzer geworden, maar ook een sterk signaal tot een bepaalde (koop)intentie. In Amerika zijn er pins met een koopknop waardoor je direct vanaf Pinterest producten kunt kopen. Een ontwikkeling om in de gaten te houden, zeker als jij een webshop hebt. Hieronder help ik jou op weg bij het maken van een goede start op Pinterest:

#1: maak een account aan

Maak gratis een bedrijfsaccount aan. Dit biedt interessante mogelijkheden voor ondernemers, zoals uitgebreide pins en inzicht in je statistieken. Zo kun je zien welke pins effectief zijn geweest en hoe jouw doelgroep zich beweegt. 

Voor het aanmaken van een bedrijfsaccount ga je naar de site van Pinterest voor Bedrijven. Een goed profiel bevat een foto (idealiter van jouw bedrijfslogo), een goede beschrijving van wie je bent en wat je doet en een link naar jouw website.  

#2: Koppel de Pin It-knop aan je website

De Pin It-knop is dé manier om ontdekt te worden. Wanneer je deze button toevoegt aan je website, kunnen bezoekers afbeeldingen die zij interessant vinden op Pinterest bewaren. 

Op deze manier worden jouw berichten door nog meer mensen gezien. Bedenk dat een pin gemiddeld twee websitebezoeken, zes paginaviews en meer dan tien repins (een bericht dat wordt gedeeld) oplevert. Én dat een pin gemiddeld honderd keer vaker viral gaat dan een tweet. Klinkende cijfers, niet?   

#3: richt jouw zakelijke etalage in 

Op Pinterest deel en plaats je pins op borden. Kijk naar deze borden alsof je een etalage inricht: de pagina’s moeten jouw doelgroep aanspreken en ervoor zorgen dat bezoekers ook de volgende keer weer een kijkje komen nemen.

Verkoop hier daarom niet plat je product of dienst en voeg borden toe die op indirecte wijze aangeven waar jouw bedrijf voor staat (bijvoorbeeld met mooie quotes en handige do-it-yourself tips). Voeg tot slot aan elk prikbord een duidelijke naam en een pakkende omschrijving toe. 

'Maak visueel aantrekkelijke content en zorg dat jouw pins HBA (Helpful, Beautiful en Actionable) zijn.'

#4: voorzie het plaatje van een praatje 

Succesvol worden op Pinterest betekent dat je regelmatig waardevolle content moet delen en dat je daarnaast jouw pins voorziet van goede omschrijvingen met de juiste zoektermen. In tegenstelling tot Instagram gebruik je op Pinterest geen hashtags (#). Houd de omschrijving kort en krachtig (tussen de tweehonderd en driehonderd tekens).

#5: maak de pins 'HBA'

Op Pinterest draait het om visueel aantrekkelijke content. Zorg er daarom voor dat je pins HBA zijn: Helpful (informatief), Beautiful (mooi) en Actionable (pin zet aan tot actie). Als het gaat om de looks nog een aantal praktische tips: 

  • gebruik professionele hoge resolutieafbeeldingen, zowel op jouw website als Pinterest
  • pins komen het best tot hun recht als deze verticaal georiënteerd zijn (langwerpig)
  • geef kleur aan de afbeeldingen. Kleurrijk beeld (met veel rood en oranje) wordt namelijk drie keer zo vaak geliked en gerepind. 

#6: ga de interactie aan

Liken, repinnen, reageren, volgen, doorsturen of anderen vermelden in jouw pins: het zijn allemaal manieren om pinners te bewegen om eens een kijkje te nemen op jouw Pinterestpagina of zakelijke website, interactie tot stand te brengen en uiteindelijk de gebruiker aan je bedrijf te binden

#7: vertel de wereld dat je op Pinterest zit 

Deel de pins via andere social media-platforms. Koppel jouw Facebook- en Twitteraccount aan je Pinterest-pagina en gebruik ook andere communicatiemiddelen (bijvoorbeeld jouw e-mailnieuwsbrief of fysieke winkel) om te vertellen dat je op Pinterest zit. 

Zin in nog meer 'pinspiratie'? Bekijk de succesverhalen op Pinterest voor bedrijven. Goed voorbeeld doet tenslotte goed volgen.


Hélène van den Dungen | Auteur IkGaStartenOver deze auteur

Hélène van den Dungen (41) is trade marketeer bij Flokk en eigenaar van HP Neutraal. Als zzp'er adviseert ze bedrijven over de inzet van Pinterest. Ook geeft ze workshops en schreef ze het boek In beeld met Pinterest in 60 minuten. Volg Hélène op social media: 

Gepubliceerd op:
01-06-2016

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x4
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.