marieke

Groeigeld 2.0

Zoals ik vertelde in mijn vorige blog, zijn wij voor ons bedrijf op zoek naar groeigeld. Enkele opties zijn hierbij eerder onder de loep genomen, zoals een WBSO-subsidie en samenwerking met een investeerder (in ruil voor deze investering zouden wij de aandelen moeten herverdelen). Beide mogelijkheden strandden en een derde optie diende zich aan: crowdfunding.

In eerste instantie leek crowdfunding ons meer iets voor starters. Mag je jezelf dat nog wel noemen als je meer dan drie jaar bestaat? Strikt genomen niet natuurlijk. Desalniettemin hebben we serieus naar de mogelijkheden van crowdfunding gekeken. Via platforms als Symbid kunnen initiatiefnemers een concept indienen, waarin veel kleine investeerders (vaak particulieren) vervolgens kunnen participeren. Wij kwamen er al snel achter dat niet alleen starters gebruik kunnen maken van crowdfunding. Ook bij de zoektocht naar groeigeld is deze financieringsvorm een optie. Dit was positief.

Filosofie

De filosofie achter crowdfunding is helemaal van deze tijd. Door een idee te pitchen aan een grote hoeveelheid mensen, kunt u via deze grote groep kleine geldschieters het benodigde bedrag ophalen. U heeft dus niet meer te maken met één grote investeerder, maar met honderden (of zelfs duizenden) kleintjes. De financieringsvorm lijkt inmiddels ingeburgerd te zijn op allerlei vlakken, hoewel wij dit fenomeen voorheen nog niet echt kenden. Van starters met een idee tot producenten die hun nieuwe film door de 'crowd' willen laten financieren: crowdfunding biedt kansen voor iedereen.

Presentatie

Om investeringen binnen te halen, moet de community weten wat uw idee inhoudt en hoe u geld gaat verdienen. De presentatie is daarom van groot belang. U zult deze potentiële investeerders moeten overtuigen van uw concept. Ook een businessplan hoort hierbij en aangezien we een dergelijk document nog niet eerder hadden geschreven, moeten we op dat vlak nu wel duidelijk aan de bak. Andere elementen die deel kunnen uitmaken van uw presentatie, zijn illustrerende video's en harde cijfers vanuit de markt.

Aandelen

Natuurlijk krijgen de investeerders bij crowdfunding ook aandelen in uw concept; daarin verschilt het niet veel van iedere andere investeerder. Alleen bepaalt u hier van tevoren zelf het percentage aandelen van uw concept dat u 'verkoopt'. Zo hoeft u soms maar twintig procent af te staan om tot een financiering te komen. Voor ons lijkt crowdfunding in ieder geval de oplossing. Wel moeten wij hiervoor nog wat gestructureerder te werk gaan. Zo had ik nog nooit een ondernemingsplan geschreven: iets waarin nu toch echt verandering moet gaan komen.

-Hubert Mooren


Hubert Mooren is eigenaar van Netnotion, een bedrijf dat zich richt op het opzetten en exploiteren van e-commerce concepten. Een voorbeeld is verandervanprovider.nl. Op IkGaStarten deelt hij zijn ervaringen als startend ondernemer.

Gepubliceerd op:
24-09-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x0
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Crowdfunding

Crowdfunding komt uit het Engels en betekent letterlijk: 'funding (investering) door de crowd (massa)'. Maar eigenlijk is dit gewoon een andere vorm om een startup of specifiek project te financieren, waarbij meerdere partijen (onder wie individuen) gezamenlijk hierin kunnen investeren.

Op deze pagina's vind je uitgebreide info over het fenomeen crowdfunding en ontdek je of deze sociale financieringsvorm ook van toepassing kan zijn op jouw bedrijf of project. Denk daarbij aan:

  1. Zo maak je een goed begin met crowdfunding
  2. Een succesvolle crowdfunding-campagne in 8 stappen
  3. Weet jij alle soorten crowdfunding? (hint: het zijn er 5)

Lees hier wat voor rol de Rabobank kan spelen in jouw crowdfundingproject.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.