workshop

Leren van interne feedback

Als MKB-ondernemer werkt u vaak in een open bedrijfscultuur. Dat geldt zeker voor mijn bedrijf. Korte lijnen tussen collega's maken het mogelijk om snel te communiceren. Ik zie dat als een kwaliteit van ons bedrijf. Toch kan deze openheid ook een valkuil zijn. Sluit effectief gedrag van werknemers wel echt aan bij de individuele kwaliteit? Met andere woorden: doet de werknemer het juiste werk?

Ik heb geleerd dat het toepassen van feedback tot betere bedrijfsresultaten kan leiden. Allereerst hebben wij ons afgevraagd waar wij met ons bedrijf naartoe wilden. Vervolgens bepaalden we of feedback - in de vorm van competentiemanagement - van toegevoegde waarde kon zijn. In ons geval was juist de flexibiliteit een reden om inzichtelijk te maken op welke competenties we ons moesten focussen. Een kleine flexibele organisatie heeft te maken met het regelmatig komen en gaan van collega's. Omdat we de bedrijfsprocessen zo optimaal mogelijk wilden houden, kozen wij ervoor om aan de hand van vragenlijsten in kaart te brengen waar onze sterke en zwakte punten lagen.

Beoordelingen

Alle medewerkers moesten zichzelf en hun collega's beoordelen op (bijvoorbeeld) het gebied van besluitvaardigheid, doorzettingsvermogen, empathie en klantgerichtheid. Best confronterend wanneer collega's u anders beoordelen dan u zelf had ingeschat. Toch is dit goed voor de persoonlijke ontwikkeling. U weet dan namelijk aan welke punten u moet werken om van nóg meer waarde te zijn voor de onderneming.

Resultaten

Een aantal resultaten binnen het rapport heeft ook betrekking op persoonlijkheid. Kunnen vrienden en familie het wel waarderen dat ik graag om de voorgrond treed? Ben ik mij voldoende bewust van mijn omgeving? De feedback is wederom een confrontatie die naar mijn iedereen moet kunnen aangaan. Binnen mijn organisatie hebben we gemerkt dat dit competentiemanagement leidt tot een betere verdeling van dagelijkse werkzaamheden. Het risico op tegenvallende bedrijfsresultaten kan daardoor worden geminimaliseerd.

Sollicitaties

Als startende ondernemer is het volgens mij overigens praktisch onhaalbaar om bij de zoektocht naar personeel deze assessments altijd toe te passen. Toch is het fijn als ik bij het aannemen van een medewerker aan de hand van meetbare instrumenten in kaart kan brengen wie iemand is en wat diegene kan. Het draait bij ons niet zozeer om een specialisme; het is juist belangrijk om op meerdere vlakken een rol te kunnen spelen binnen de organisatie.

Competenties

Omdat wij tegenwoordig beter weten wat we zoeken in een sollicitant, kunnen we aan de hand van competenties sneller een inschatting maken of deze persoon bij ons bedrijf en onze doelstellingen past. Indien u overweegt in uw bedrijf ook zo'n project te starten: wij hebben dit gedaan met een '360 graden feedbacktool'. In economisch moeilijke tijden is het van belang om nog beter te functioneren als organisatie. Voor mijn bedrijf is competentiemanagement op dit gebied bijzonder effectief (en nog betaalbaar ook).

-Hubert Mooren


Hubert Mooren is eigenaar van Netnotion, een bedrijf dat zich richt op het opzetten en exploiteren van e-commerce concepten. Een voorbeeld is verandervanprovider.nl. Op IkGaStarten deelt hij zijn ervaringen als startend ondernemer.

Gepubliceerd op:
19-02-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x6
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Personeel

Als starter kun je natuurlijk in je eentje van start gaan met het bedrijf, maar het kan zijn dat je al direct op zoek moet naar geschikt personeel. Maar de ene werknemer is de andere natuurlijk niet. En met welke wettelijke regels (denk aan verzekeringen, loonheffingen etc.) moet je allemaal rekening houden? Hieronder beantwoorden we veel voorkomende vragen over personeel aannemen, waaronder:

  1. Personeel aannemen: waarop moet je letten?
  2. Hoe stel je een contract op?
  3. Kun je als zelfstandige ook personeel aannemen?


Heb je jouw eerste medewerker gevonden? Houd dan ook rekening met de verzekeringen die je hiervoor moet gaan afsluiten. In dit artikel lees je er alles over: hoe verzeker je jouw personeel?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.072 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.