marieke

Ook online zegt een foto meer dan…

Als eigenaar van een webshop krijgt u zeker ermee te maken: foto's. In eerste instantie volstaat het vaak om foto's via Google bij concurrenten weg te halen en door te plaatsen. Maar zodra uw webwinkel meer vorm krijgt, is het slim om zelf productfoto's te (laten) maken. Hiermee tilt u uw site naar een hoger niveau, zoals wij dat hebben ervaren met onze nieuwste webshop 'Zo getest'.

De drempel om een eigen webwinkel te starten is de laatste jaren eigenlijk compleet verdwenen. Gestandaardiseerde oplossingen, waarbij software op maat kan worden aangeleverd voor een laag maandelijks tarief, zijn aan de orde van de dag. Daarnaast kunt u het betalingsverkeer uitbesteden en ook verzendingen kunt u inmiddels bij professionele externe partijen neerleggen. Als ondernemer kunt u zo een vliegende start maken met uw webwinkel.

Onderscheiden

U bent tegenwoordig echter lang niet meer de enige webshopeigenaar. Het is dus zaak om op te vallen tussen uw concurrenten. Zodra u gebruikmaakt van dezelfde software, voorwaarden, prijzen en een vergelijkbaar keurmerk hanteert als de concurrentie, moet u zich op een andere manier zien te onderscheiden. Dit was het grootste probleem waar wij tegenaan liepen bij onze nieuwe webwinkel. Wij besloten toen meer aandacht te besteden aan goede productfoto's.

Productfoto's

Een correcte presentatie van uw producten is uiteraard van groot belang. Niet alleen dienen uw producten er waarheidsgetrouw uit te zien, bij sommige producten moet zelfs ver ingezoomd kunnen worden om materialen te kunnen bekijken. Productfoto's verdienen naar mijn mening dan ook veel aandacht. Het toevoegen van goede foto's kan conversieverhogend werken.

Valkuilen

U kunt zelf aan de slag met uw producten als u beschikking heeft tot een goede camera (bijvoorbeeld een spiegelreflexcamera) en een statief. Deze vier bekende valkuilen kunt u direct voorkomen:

  1. Gebruik één soort (continu) licht: dit zorgt voor goede kleuren en voor consistentie.
  2. Maak altijd gebruik van een statief: zo kunt u fotograferen van dezelfde camerahoek.
  3. Kies voor een neutrale achtergrond: zo maakt u het uzelf makkelijker om de foto's achteraf in een fotobewerkingsprogramma te bewerken
  4. Besteed tijd en aandacht aan de bewerking van de afbeeldingen: de foto's zijn niet altijd perfect en zult u naderhand nog moeten aanpassen.

Met deze tips kunt u zelf vrij eenvoudig mooie productfoto's maken. Natuurlijk kunt u hiervoor ook een professional inschakelen. Tip: kijk eens bij Remove The Background. Hier kunt u voor een aantrekkelijk tarief professionele afbeeldingen laten maken.

Resultaat

Het resultaat van unieke productfoto's? Een originele website. Ondanks standaard software oogt uw webwinkel nu toch stukken beter in vergelijking met die van uw concurrent, die gemakzuchtig alles van Google afbeeldingen heeft afgehaald. Mooie en consistente productafbeeldingen zorgen voor een professionele en vertrouwde uitstraling. Iets wat, als u het mij vraagt, zeker nodig is om het verschil te kunnen maken.

-Hubert Mooren


Hubert Mooren is eigenaar van Netnotion, een bedrijf dat zich richt op het opzetten en exploiteren van e-commerce concepten. Een voorbeeld is verandervanprovider.nl. Op IkGaStarten deelt hij zijn ervaringen als startend ondernemer.

Gepubliceerd op:
26-03-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x3
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webwinkel

Online winkelen wordt steeds populairder. Dat is niet alleen te danken aan het feit dat consumenten steeds vaker een aankoop doen via internet (denk aan het boeken van een reis of het kopen van kleding), maar ook omdat je als webwinkeleigenaar heel flexibel te werk kunt gaan. Zo kun je een webwinkel starten naast jouw vaste baan of fysieke zaak, maar ook ervoor kiezen om je volledig op online ondernemen te richten. Hieronder vind je belangrijke informatie en tips voor internetondernemers, zoals:

  1. Zo maak je van jouw webwinkel een succes
  2. Vraag en antwoord: zo start je een bedrijf naast jouw baan
  3. Personeel inhuren voor je webshop doe je zo

Tip: klik hier voor actuele cijfers en trends in de sector detail- en groothandel

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.