marieke

Snel schakelen = overleven

Als starter had ik bepaalde verwachtingen van mijn bedrijf. Met een businessplan bepaalde ik een richting voor de lange termijn. De start zelf veranderende alles. Ambities bleken onhaalbaar, samenwerken met grote spelers (KPN, Eneco etc.) was voor hen minder interessant dan voor mij en sommige doelstellingen bestonden alleen op papier, want de praktijk leerde mij iets anders.

Prima zo'n ondernemingsplan, maar in mijn geval was het niet echt realistisch. Daarom maak ik voor nieuwe projecten tegenwoordig niet meer zo'n uitgebreid plan. Ik ga liever eerst praten met bedrijven in de markt, waarmee ik mogelijkerwijs zou kunnen samenwerken. Concullega's, leveranciers en potentiële klanten kunnen mij namelijk veel meer duidelijkheid geven dan een businessplan.

Gewoon starten

Zijn de reacties positief? Dan bekijk ik het financiële aspect en daarna: gewoon starten! Geen langdradige marktonderzoeken meer (laten) uitvoeren, maar gewoon gaan. Dit is bij steeds meer starters met een bedrijf in de internetbranche de normale gang van zaken. Zeker als de webdevelopment en marketing 'in-house' kan worden uitgevoerd.

Snel schakelen

Het is ongekend hoe snel het online landschap zich ontwikkelt. Wij doen vaak niet langer dan twee jaar met een website, omdat deze dan al verouderd is. Niet alleen het design, maar ook de functionaliteit gaat dan alweer op de schop. Het bijhouden van deze ontwikkelingen is voor ons de grootste uitdaging. Dit brengt gelukkig wel weer kansen met zich mee, maar de snelheid waarmee een organisatie kan schakelen, maakt het verschil tussen groeien of kopje onder gaan.

Aanpassen

Een voorwaarde om snel te kunnen schakelen, is om zeer flexibel om te springen met de bedrijfsvoering en deze direct aan te passen aan veranderende omstandigheden. Een mooi voorbeeld beschrijft Patrick Kerssemakers, de CEO van Fonq.nl, vorige week in zijn column over de fysieke retail. Hij stelt hierin terecht vast dat geen enkel businessmodel tijdloos is. De fysieke retail, die zich (nog) niet echt online heeft gepositioneerd, lijkt flinke last van de crisis te hebben. Maar is hun businessmodel inmiddels niet gewoon gedateerd? Ik denk in ieder geval van wel. Eerder aanpassen lijkt hier dan ook het devies. Dat advies geldt ook (zo niet meer!) voor starters.

-Hubert Mooren


Hubert Mooren is eigenaar van Netnotion, een bedrijf dat zich richt op het opzetten en exploiteren van e-commerce concepten. Een voorbeeld is verandervanprovider.nl. Op IkGaStarten deelt hij zijn ervaringen als startend ondernemer.

Gepubliceerd op:
23-07-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x0
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Veel (startende) ondernemers vragen zich af: is een ondernemingsplan echt nodig? Een bedrijfsplan is niet verplicht, maar blijkt in veel gevallen wel onmisbaar. IkGaStarten brengt in kaart wanneer je wat op papier moet zetten. Met handige tips, short-cuts en een voorbeeldplan.

Bedrijf starten zonder ondernemingsplan: is dat handig?
Bedrijf starten zonder ondernemingsplan: is dat handig?

Bedrijfsplan

Een bedrijf starten begint met een bedrijfsplan. Dit document, ook wel ondernemingsplan of businessplan genaamd, brengt de haalbaarheid van jouw plannen in kaart.

Businessplan

Hier vind je concrete tips en tools voor een ondernemersplan om een goede start te maken met jouw bedrijf, te beginnen met:

  1. ​Maak een bedrijfsplan in 10 stappen
  2. Checklist: het opstellen van een businessplan
  3. Download hier de gratis whitepaper (PDF): een ondernemersplan in 10 stappen
  4. Ondernemingsplan template: download een gratis invulmodel

Meer tips vind je onder Ondernemingsplan maken of download hier een voorbeeld van een goed ondernemersplan.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.817 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.