marieke

In de lift

Het nut en de noodzaak van mijn elevator pitch heeft zich deze week weer bewezen. Ik had me ingeschreven voor een workshop. Om mezelf voor te stellen, moest ik pitchen. Oftewel: in één minuut de andere deelnemers een helder beeld geven van wat ik doe.

Gelukkig heb ik een korte presentatie van mezelf paraat. In iets minder dan een minuut vertel ik wat ik doe, wie mijn doelgroep is, voor welk probleem mijn dienst de oplossing is en wat het resultaat is als zij met mij in zee gaan. Maar voordat ik zover ben gekomen, heeft me dat best wat grijze haren gekost.

Helder verhaal

Ik wist dat het hebben van een helder en samenhangend verhaal over mijn bedrijf mij in heel veel situaties zou helpen, bijvoorbeeld in gesprekken met (potentiële) klanten bij netwerkbijeenkomsten of met vrienden en vriendinnen. Om duidelijk te kunnen verwoorden wat ik doe, was het noodzakelijk om eerst mijzelf een aantal vragen te stellen. Wie zijn mijn klanten, wat is hun probleem of behoeften waarvoor ik de oplossing bied en wát is dan mijn oplossing? En het belangrijkste: wat levert mijn oplossing de klant op?

Interesse wekken

Bij het maken van mijn eerste elevator pitch kwam ik al snel erachter dat, indien bovenstaande antwoorden vaag bleven, ik ook een vaag verhaal zou hebben. Mijn gesprekspartner keek me dan glazig aan en vroeg wat ik nou eigenlijk deed. Hierdoor besefte ik hoe belangrijk het is om concreet te zijn. Het doel van een pitch is immers om in korte tijd interesse te wekken en daarna – ter plekke of later – over het product of de dienst een gesprek te voeren.

Kritisch durven zijn

Mijn zoektocht naar een goede pitch heeft mij geholpen om kritisch naar mijn onderneming te kijken en daarin keuzes te maken. Ik realiseerde me dat ik niet alles zelf kan doen (ook al zou ik dat graag willen). Na veel schaven, oefenen en uitproberen heb ik nu een korte presentatie van mezelf in handen waarmee ik mensen nieuwsgierig maak, zodat zij meer van mij en mijn bedrijf willen weten. Ik zit in de lift!

-Hubertien van Heek


Hubertien van Heek is actief als zelfstandig werkend coach en adviseur. Zij begeleidt werkgevers en werknemers die op enigerlei wijze geconfronteerd worden met de emotionele gevolgen van rouw en verlies op het werk.

Gepubliceerd op:
07-05-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x1
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start met jouw bedrijf te maken? Zonder klanten en opdrachtgevers kom je namelijk niet ver.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's lees je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.485 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.