eenmanszaak

Kill your darlings

'Maak van uw dienst een product' is een veel gehoord advies, want dat verkoopt. Dat kan dan wel waar zijn, maar wat doe je als 'coachen' jouw corebusiness is? Mijn ervaring is: gewoon één op één gesprekken blijven voeren, waarbij je elkaar kunt aankijken. Want van een dienst een product maken: daar geloof ik écht in.

Ik ben hier dan ook al langere tijd mee bezig. Bij een van mijn diensten, zoals de trainingen die ik geef, vind ik het minder moeilijk om de vertaalslag te maken. Samen met een vriendin, een specialist in marketing & communicatie, en mijn co-trainer ben ik trainingsteksten aan het herschrijven. Dat houdt in: nadenken en brainstormen over trainingsbehoeften en het potentiële resultaat voor de deelnemers die de training willen volgen. Daarnaast zoeken we naar pakkende woorden en wervende teksten.

Schrijven en strepen

In dit proces van schrijven en strepen merk ik dat het herschrijven van een inhoudelijke tekst naar een marketingboodschap makkelijker gezegd is dan gedaan. Ik zit veel te veel op de inhoud en vind alles belangrijk. Eerst moet ik een aantal cruciale vragen beantwoorden: wat is de aanleiding, de doelgroep, de behoefte, de belofte en wat levert het op voor de deelnemers (en voor mezelf)?

Kill your darlings

Na een ochtend hard werken blijkt dat stukken tekst, hoe goed ze ook geschreven zijn, gewoonweg niet werken in commerciële teksten. 'Kill your darlings' is een schrijversmotto dat ook hier goed van pas komt. Heel fijn dat we hiervoor een expert hebben ingeschakeld. Zij stelt de juiste vragen, spiegelt, vat samen en zet de antwoorden op een rij. Samen werken we toe naar een goed eindresultaat waarin de kernboodschap van onze training duidelijk is.

Coaching als product

Als het voor trainingen op deze manier werkt, moet dat ook gelden voor coaching. Persoonlijke dienstverlening - coaching - is mijn product en wat mijn klanten van mij afnemen, is de begeleiding. Met deze gedachte in het achterhoofd ga ik opnieuw aan de slag: brainstormen, schrijven, strepen en aanscherpen, zodat ik de juiste vertaalslag kan maken zonder dat het onpersoonlijk wordt.

-Hubertien van Heek


Hubertien van Heek is actief als zelfstandig werkend coach en adviseur. Zij begeleidt werkgevers en werknemers die op enigerlei wijze geconfronteerd worden met de emotionele gevolgen van rouw en verlies op het werk.

Gepubliceerd op:
11-03-2014

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x0
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Een huisstijl is namelijk meer dan alleen het ontwerpen van een bedrijfsnaam en een logo. Het is een middel om jouw identiteit te versterken en het werkt onderscheidend ten opzichte van je concurrenten. Met deze tips kom je verder.

Een goed huisstijl ontwikkelen voor jouw bedrijf
Een goed huisstijl ontwikkelen voor jouw bedrijf

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.