marieke

Reacties op verlies

Een nieuw jaar brengt nieuwe uitdagingen en kansen: voor u persoonlijk en voor uw bedrijf. Een jaar vol ontwikkelingen die u wel of niet had voorzien. Het zijn veranderingen die vaak al in 2012 zijn begonnen. Deze ontwikkelingen kunnen worden veroorzaakt door veranderingen op het werk, door het verlies ervan of verliezen die medewerkers vanuit hun privésfeer meebrengen.

De impact die zo'n verandering op het werk heeft, zal invloed hebben op de medewerkers binnen de organisatie. De oude situatie, waaraan men gehecht was, valt weg en de nieuwe situatie moet nog eigen worden gemaakt.

Reacties

Betrokkenen reageren verschillend op verandering. Naast emotionele reacties - denk aan boosheid, verdriet, schaamte en teleurstelling - zijn er ook minder bekende gevolgen. Dit kan gaan om concentratieverlies, een negatieve houding, cynisme, uitstelgedrag, ontkenning of lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn, slapeloosheid of maag- darmstoornissen en hartfunctiestoornissen.

Overgangsfase

Wilt u een verandering echt laten slagen? Dan moet uw bedrijf bewust aandacht besteden aan de overgangsfase. Het is de brug tussen twee stabiele fases. Iedereen op het werk moet er doorheen, maar de impact van de verandering kan door ieder persoon anders worden ervaren. De beleving hangt af van de feitelijke verandering in het leven van de medewerker: welke betekenis geeft hij aan de verandering, hoe gaat hij om met de ontstane situatie en hoe is de steun vanuit de sociale omgeving?

Als er in de overgangsfase te weinig aandacht wordt gegeven aan bovenstaande reacties en emoties, kan het gebeuren dat de geplande veranderingen gedeeltelijk (of zelfs helemaal) mislukken. Organisatiedoelstellingen worden dan niet gehaald, de sfeer binnen de organisatie gaat erop achteruit, productiviteit daalt en het verzuim neemt toe.

Transitie

Bewust stilstaan bij de impact van veranderingen op de medewerkers is nodig om ruimte te creëren voor de toekomst. De betrokkenen helpen bij de transitie van "Wie waren we?", "Wat deden we?" naar "Wie zijn we?" en "Wat doen we?". Houd uw medewerkers in de gaten, onderzoek wat hun behoeften zijn, toon begrip en pas de ondersteuning hierop aan. Bied hun eventueel tijdelijke aanpassingen van werktijden of taken. Stimuleer de onderlinge gesprekken en houd dit gaande.

Interventies

Als leidinggevenden merken dat ze niet de aandacht kunnen geven die wenselijk is, kan het zinvol zijn om advies in te winnen bij een carrièrecoach, zoals mijn bedrijf Huber10. Een coach kan u leren welke reacties en gevoelens u kunt verwachten. De coach kan helpen om de oude situatie los te laten. Deze interventies leiden tot sterkere en meer gemotiveerde medewerkers met vertrouwen in uw bedrijf. Waar kansen en uitdagingen de basis vormen om opnieuw plezier te krijgen in het werk.

-Hubertien van Heek


Hubertien van Heek is actief als zelfstandig werkend coach en adviseur. Zij begeleidt werkgevers en werknemers die op enigerlei wijze geconfronteerd worden met de emotionele gevolgen van rouw en verlies op het werk.

Gepubliceerd op:
05-02-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x1
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Personeel

Als starter kun je natuurlijk in je eentje van start gaan met het bedrijf, maar het kan zijn dat je al direct op zoek moet naar geschikt personeel. Maar de ene werknemer is de andere natuurlijk niet. En met welke wettelijke regels (denk aan verzekeringen, loonheffingen etc.) moet je allemaal rekening houden? Hieronder beantwoorden we veel voorkomende vragen over personeel aannemen, waaronder:

  1. Personeel aannemen: waarop moet je letten?
  2. Hoe stel je een contract op?
  3. Kun je als zelfstandige ook personeel aannemen?


Heb je jouw eerste medewerker gevonden? Houd dan ook rekening met de verzekeringen die je hiervoor moet gaan afsluiten. In dit artikel lees je er alles over: hoe verzeker je jouw personeel?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 5.613 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.