marieke

Waar ben ik eigenlijk mee bezig?

Je bent eigen baas, je kunt je eigen tijd en werk indelen en je hoeft daarover aan niemand verantwoording af te leggen. Maar de verleidingen voor een zelfstandig ondernemer zijn groot. Voor mij zijn dat vooral: verlies van focus en afleiding.

Eigenlijk is focus niets meer dan scherp en helder voor ogen hebben wat je met het bedrijf wilt bereiken en daarvoor jouw eigen koers bepalen. Toen ik besloot voor mezelf te starten, heb ik in mijn ondernemingsplan beschreven wat ik wilde gaan doen, wat ik wilde bereiken en welke doelen ik wilde behalen op de korte en lange termijn. Maar nu, een aantal maanden later nadat ik op eigen benen ben gaan staan, heb ik het gevoel dat ik die focus een beetje ben kwijtgeraakt.

Aandacht verdelen

De afgelopen maanden heb ik geleerd dat ik mijn aandacht niet op drie werkgebieden tegelijk kan richten. Ik moet kiezen! Alles is nieuw, leuk en interessant, maar ik kan nog niet goed overbrengen wat ik precies wil en kan. In gesprekken ben ik niet duidelijk in wat ik allemaal doe en dat is niet bepaald handig als je opdrachten wilt binnenhalen. Het lukt wel, maar het kan beter. Ik heb recentelijk een opleiding Verlieskunde afgerond en wil de opgedane kennis, inzichten en ideeën integreren in mijn onderneming.

Keuzes maken

Nu is de tijd gekomen om keuzes te maken en mijn eerder gemaakte plannen en doelen bij te stellen. De basis van mijn bedrijfsplan - "Plezier terug in werk" - is goed. Vanuit daar ga ik mij verder specialiseren. Ik wil werkgevers en werknemers begeleiden bij de emotionele gevolgen van rouw en verlies en de impact ervan op mens en organisatie. Dit is tot nu toe een weinig ontgonnen gebied; verlies is namelijk veel breder dan alleen dood. Te denken valt aan scheiding, verlies van verwachtingen, verlies van werk door of na reorganisaties, verlies van gezondheid, verlies van collega’s, kortom: een breed werkterrein waarover nog veel te vertellen valt en waarin genoeg te ontdekken is.

De komende vakantieweken ga ik deze specialisatie verder aanscherpen, een nieuwe website ontwikkelen, ideeën uitwerken en plannen maken.

Kortom: werk aan de winkel (en focus!).

Tot de volgende keer…

-Hubertien


Hubertien van Heek is actief als zelfstandig werkend coach en adviseur. Zij begeleidt werkgevers en werknemers die op enigerlei wijze geconfronteerd worden met de emotionele gevolgen van rouw en verlies op het werk.

Gepubliceerd op:
17-07-2012

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x4
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Veel (startende) ondernemers vragen zich af: is een ondernemingsplan echt nodig? Een bedrijfsplan is niet verplicht, maar blijkt in veel gevallen wel onmisbaar. IkGaStarten brengt in kaart wanneer je wat op papier moet zetten. Met handige tips, short-cuts en een voorbeeldplan.

Bedrijf starten zonder ondernemingsplan: is dat handig?
Bedrijf starten zonder ondernemingsplan: is dat handig?

Als ondernemer hoop je dat klanten of opdrachtgevers straks bij jou een product of dienst afnemen (en niet bij de concurrent). Met behulp van de marketingmix leer je hoe jij de doelgroep het best kunt benaderen.

Voeg een marketingmix toe aan je ondernemingsplan
Voeg een marketingmix toe aan je ondernemingsplan

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart.

In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tips van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten:

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.817 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.