De reden om jouw handelsnaam als merk te registreren

De reden om jouw handelsnaam als merk te registreren

Essentieel tijdens het starten van een onderneming: het bedenken van een onderscheidende bedrijfsnaam. Vooral als je deze naam ook wilt gebruiken als jouw merk, bijvoorbeeld om reclame te maken voor jouw product of dienst. In dat geval moet je overwegen om de bedrijfsnaam te registeren als merk. In deze blog leg ik uit waarom.

Besef je als startende ondernemer wel dat je straks ook een merk hebt? Beantwoord de volgende vragen maar eens voor jezelf: 

  • Gebruik jij de bedrijfsnaam om reclame te maken voor producten of diensten? 
  • Doe je dit onder andere op social media? 
  • Komt de handelsnaam ook terug in het bedrijfslogo? 
     

Als jij één of meer van deze vragen met 'ja' kunt beantwoorden, mag je de handelsnaam ook als jouw merk beschouwen. Gelukkig maar, want een merk kan veel voordelen opleveren in de strijd tegen namakers van jouw naam. 

Welke bescherming biedt het handelsnaamrecht?

Voor alle duidelijkheid: een handelsnaam is de naam van jouw onderneming, maar dit is niet de naam waaronder jij producten of diensten in de markt zet. Dat is jouw merk. 

Bescherming op de handelsnaam krijg je in het gebied waar jij actief bent onder deze naam. Dit biedt vaak niet meer dan regionale bescherming, waardoor concurrenten uit jouw branche die werkzaam zijn in een ander gebied in Nederland (en jij niet) dezelfde naam kunnen gebruiken.

Wat voor problemen kan dit opleveren?

Op het moment dat jij met jouw bedrijf je vleugels wilt uitslaan naar een andere regio in Nederland, kan het gebeuren dat op die plek jouw bedrijfsnaam al door een andere onderneming wordt gebruikt.  

Of dat iemand onder dezelfde naam (en in dezelfde sector) binnen Nederland opereert en een slechte reputatie heeft; een status waarmee dan ook jouw bedrijf ongewenst wordt geassocieerd.

Het handelsnaamrecht biedt dan weinig middelen om hier tegenop te treden. En ben je toch van mening dat jij in je recht staat? Dan heb je niets aan jouw KvK-registratie, omdat je jouw recht moet kunnen aantonen aan de hand van documentatie (bijvoorbeeld orderbonnen of facturen).

Wat lost een merkregistratie op?

Een merkregistratie is geldig in de hele Benelux. Hiermee kun je dus nieuwe vergelijkbare handelsnamen, merknamen of domeinnamen tegenhouden in heel Nederland en zelfs in België en Luxemburg. 

Bovendien kun je op deze manier jouw logo beschermen. Maar let op: krijg je handelsnaambescherming door het gebruik van de naam, merkbescherming vereist een officiële registratie. Maar deze registratie is wel voldoende om jouw recht aan te tonen.

Hoe kun je jouw merk registeren?

Een merkregistratie kun je aanvragen bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). De aanvraag kun je direct regelen op de website. De basiskosten voor een Beneluxregistratie (met een geldigheid van tien jaar) zijn 240 euro.
 
Aan deze registratie worden wel enkele voorwaarden gesteld. Zo moet jouw merknaam voldoende onderscheidend zijn. Een fietstijdschrift met de naam Fietsmagazine krijgt geen merkregistratie. 

Daarnaast is het goed te weten dat er andere eisen worden gesteld aan de product- of dienstenomschrijving dan aan een bedrijfsomschrijving bij de Kamer van Koophandel. De omschrijving bij jouw merkregistratie wordt gebaseerd op een internationaal classificatiesysteem van 45 klassen. De online registratietool beschikt over een hulpmiddel dat je hiervoor kunt gebruiken.

Door: Jan Hart - Voorlichter bij BBIE

Jan HartOver deze auteur

Jan Hart is voorlichter bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Hij verzorgt o.a. presentaties, seminars, gastcolleges en schrijft voor (startende) ondernemers. Het BBIE is de officiële organisatie voor de registratie van merken en modellen. Meer informatie? Kijk op de website of neem contact op.

Gepubliceerd op:
25-05-2016

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Jan Hart
Voorlichter bij BBIE
Jan Hart is voorlichter bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Hij verzorgt o.a. presentaties, seminars, gastcolleges en schrijft voor (startende) ondernemers.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal Kromkommer

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.