Blog BBIE | Ideebescherming, een uitdaging

Ideebescherming, een uitdaging

Ben jij een starter met een uniek idee? Maar leeft bij jou ook de angst dat dit idee door een ander wordt overgenomen zodra je jouw plannen prijsgeeft, bijvoorbeeld als je in gesprek gaat met een potentiële partner of financier? Wat kun je dan doen om het idee te beschermen? In deze blog schets ik de mogelijkheden én onmogelijkheden van ideebescherming.

Het inzicht dat er iets kan worden veranderd aan een bepaalde situatie is de motor van innovatie. Dat inzicht wordt vertaald naar een idee en moet dan worden gedeeld met de wereld. Wat kun je doen om je idee te beschermen? Een nieuwe bevinding kan immers veel waard zijn. 

Wat valt sowieso niet te beschermen?

De stelregel is dat een abstract idee niet of nauwelijks te beschermen valt. Bijvoorbeeld het principe om elektrische auto’s op te laden via het netwerk van een trammaatschappij. Je komt verder als je jouw idee uitwerkt en onderzoekt welke onderdelen te beschermen zijn. 

i-DEPOT

Een idee uitwerken en in de markt zetten is vaak alleen mogelijk met partners. Maar om die te vinden, zul je toch (een deel van) je idee moeten prijsgeven. Je zou kunnen beginnen met het vastleggen van je idee om een datumbewijs te krijgen. Daarmee is nog niet bewezen dat jij de eerste of de bedenker bent van het idee. Maar zo'n bewijs kan wel van pas komen in een conflictsituatie. 

Een officiële datumstempel kun je verkrijgen met het i-DEPOT (kosten: 35 euro) van het BBIE. Dit i-DEPOT kun je ook opnemen in een eventueel geheimhoudingovereenkomst voor potentiële partners. Maak daarnaast een logboek van al je contacten, bewaar e-mails, notulen etc. 

'Een octrooiaanvraag kan behoorlijk kostbaar zijn, maar zal mogelijke partners ook eerder over de streep trekken.'

Bescherm technische uitvindingen

Een technische uitvinding kun je beschermen met een octrooi. Een octrooiaanvraag kan behoorlijk kostbaar zijn, maar zal mogelijke partners ook eerder over de streep trekken. Houd wel rekening met de eisen die aan een octrooi worden gesteld. 

De uitvinding mag vóór de octrooiaanvraag niet openbaar zijn, is industrieel toepasbaar en mag voor de vakman niet voor de hand liggen. Een Nederlands octrooi vraag je aan bij Octrooicentrum Nederland. Let op: het marketingplan met betrekking tot het idee (of de naam van het product) is hiermee niet te beschermen. 

Maak het plan of concept concreet

Een goed uitgewerkt marketingplan wordt wel beschermd door het auteursrecht. Als anderen dan een concreet gemaakt concept uit jouw plan overnemen, is er sprake van inbreuk. Zonder deze specifieke onderdelen kan een plan of concept wel worden gebruikt door anderen. 

Koppel het idee aan een beschermde naam

Omdat je een nieuw idee op de markt brengt, kan het gebeuren dat er veel communicatie ontstaat rond jouw plan of dat je bewust zelf de media opzoekt. Zorg dan wel dat je dit doet onder een goede naam. 

Daarmee bedoel ik: een naam die de juiste associaties oproept, maar die geen beschrijving is van jouw idee. Deze naam, eventueel in combinatie met een logo, is je merk. Een monopolie op een merk in de Beneluxlanden krijg je met een registratie bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom. 

Stel nu dat jouw idee te abstract is om te beschermen, maar je bent wel de eerste die het heeft bedacht. Koppel dan het idee aan jouw merk en doe aan branding. Informeer jezelf wel goed over de eisen die worden gesteld aan een merkregistratie.

'Bekijk welke methode past bij jouw situatie en of de beschermingsoptie haalbaar is, zowel qua kosten als instandhouding.'

Geheimhouding

Gaat het in jouw geval om niet makkelijk na te maken product? Of is de werking niet eenvoudig te achterhalen? Dan kan geheimhouding al voldoende bescherming bieden. Denk aan het fabricageproces van een geltoepassing voor de accu’s van elektrische auto's. Deze werkwijze is een bedrijfsgeheim. 

Een voordeel hiervan (in vergelijking met een octrooi) is dat het idee langer beschermd blijft dan met een octrooi (twintig jaar). Zolang jij de werkwijze maar geheimhoudt. 

Aan een bedrijfsgeheim worden overigens wel eisen gesteld. Het idee moet geheim zijn, handelswaarde hebben en je moet voldoende maatregelen hebben genomen om het geheim veilig te stellen. Een EU-richtlijn verplicht lidstaten ervoor te zorgen dat bedrijven effectiever kunnen optreden tegen inbreuk op een bedrijfsgeheim.

Oplossing op maat

Kortom: bekijk welke methode past bij jouw situatie en of de beschermingsoptie haalbaar is, zowel qua kosten als instandhouding. Want waar een registratie bescherming biedt, moet je ook tijd en geld investeren om inbreuk te achterhalen en aan te pakken. Maak altijd de overweging: wat levert het mij op? 

Daarnaast blijft het lastig om jouw idee als startende ondernemer voor honderd procent af te schermen. Maar is dat een probleem? Nee toch! Wat is er mooier dan een nieuw product te lanceren, ondanks al het werk dat je erin moet steken en de gevaren die op de loer liggen?

Gewoon beginnen dus!


Jan HartOver deze auteur

Jan Hart is voorlichter bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Hij verzorgt o.a. presentaties, seminars, gastcolleges en schrijft voor (startende) ondernemers. Het BBIE is de officiële organisatie voor de registratie van merken en modellen. Meer informatie? Bezoek onze website of neem contact op.

Gepubliceerd op:
06-07-2016

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x2
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Juridisch

Als startende ondernemer moet je ook een aantal belangrijke juridische zaken regelen. Denk alleen al aan het opstellen van algemene voorwaarden en inkoop- of samenwerkingscontracten. Op deze pagina's vertellen we welke juridische kwesties gangbaar zijn en hoe jij je als startende ondernemer hiertegen kunt beschermen.

  1. Stel goede algemene voorwaarden op
  2. Onderzoek de mogelijkheden van merkbescherming
  3. Weet hoe jij je kunt wapenen tegen wanbetalers

Nu populair: juridisch en ondernemen gaat hand in hand met het opstellen van contracten. Lees de tips in de checklist: hoe stel je een juridisch contract op?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.