Intellectueel eigendom: zo breng je het in kaart

Intellectueel eigendom: zo breng je het in kaart

Ben je recent gestart met een nieuw bedrijf en heb je een goed product of idee? Dan komt intellectueel eigendom vroeg of laat om de hoek kijken. Breng eerst de specificaties van het product of de dienst in kaart. Zo kun je beoordelen wat je wilt en kúnt beschermen om jouw bedrijf, product of dienst veiliger in de markt te zetten. Wat moet je als ondernemer weten over merkbescherming?

1: handelsnaam bedenken

Iedere onderneming heeft een bedrijfsnaam, ook wel handelsnaam genoemd. Deze handelsnaam registreer je bij de Kamer van Koophandel, dus het is zaak om een goede naam voor jouw nieuwe bedrijf of product te bedenken.

Online is veel informatie te vinden die jou hierbij kan helpen. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze bedrijfsnaam-artikelen.

2: het merk controleren

Je gebruikt de naam straks om reclame te maken voor jouw bedrijf: dit doe je voor je product of dienst, als logo of op social media. Je kunt dan spreken van een merk. Hoe weet je of de merknaam die jij op het oog hebt nog vrij beschikbaar is?

  • Check eerst of de beoogde naam wel voldoende onderscheidend is. Een niet-onderscheidend merk wordt namelijk geweigerd voor registratie.
  • Onderzoek vervolgens of de merknaam nog vrij is in het Beneluxregister of via TMview en denk er vast over na of je een Internationale, Benelux- of EU-registratie wenst.
  • Registreer het merk. Dit kun je online doen bij het BBIE (of via een merkenadviseur).
  • Na registratie mag je het ®-teken overal bij jouw merk vermelden.

3: auteursrecht

Auteursrecht ontstaat spontaan op het moment dat je iets maakt en geeft het alleenrecht om een werk openbaar te maken en te verveelvoudigen. Auteursrecht kan onder meer van toepassing zijn op een idee, concept, plan of geschreven/gezongen/visueel/digitaal werk. Wat moet je als ondernemer weten over auteursrecht?

  • Laat zien dat het idee van jou is. Vermeld bij alle auteursrechtelijk beschermde werken (zoals webpagina's, brochures, advertenties, foto's, software, handleidingen, enz.) het © symbool, het jaar van de eerste openbaarmaking en de naam van de maker.
  • Zorg voor duidelijke afspraken. Maak (contractuele) afspraken met anderen over het gebruik van auteursrechtelijk beschermde werken.  Maak ook specifieke contractuele afspraken met (tijdelijke) werknemers over het ontwikkelen van auteursrechtelijke beschermde werken.
  • Bewaar alle afspraken die je hebt gemaakt over het gebruik van auteursrechtelijk beschermde werken. Denk daarbij aan mailtjes of gespreksverslagen.
  • Benader je andere partijen (producent, financier etc.) om een samenwerking aan te gaan? Maak dan gebruik van een geheimhoudingsverklaring en deel alleen wat nodig is.
     

'Unieke ontwerpen of designs kun je officieel vastleggen met een modelregistratie.'

4: uiterlijke kenmerken

Stel: je hebt een product met een onderscheidend uiterlijk ontwikkeld, zoals een opvallende print op een tas of de vormgeving van een huishoudelijk apparaat. Dit ontwerp kun je vastleggen met een modelregistratie.

  • Benieuwd of jouw model nog beschikbaar is? Deze gegevens kun je opzoeken in het zogenoemde Modellenregister. 
  • Achterhaal of jouw model nieuw is (en dus korter dan een jaar geleden openbaar gemaakt is). Bij oudere ontwerpen is een modelregistratie niet meer mogelijk. 
  • Voldoet jouw design wel aan de gestelde voorwaarden? Registreer het model online bij het BBIE of neem contact op met een modellenadviseur.
  • Is de registratie voltooid? Gebruik het Ⓓ-teken en het registratienummer dan bij alle producten die je officieel hebt geregistreerd.

5: uitvindingen beschermen

Een octrooi, ook wel patent genaamd, geeft jou tijdelijk het alleenrecht op een uitvinding. Een octrooi moet voldoen aan drie voorwaarden: nieuw in de hele wereld, inventief en industrieel toepasbaar. Check eerst of het zinnig is een octrooi aan te vragen:

  • Ben je echt de eerste ter wereld met deze uitvinding? Doe hiernaar onderzoek in winkels, op internet en vergeet ook niet de octrooidatabank Espacenet te checken.
  • Een octrooi kost veel geld. Bedenk daarom eerst of en zo ja, hoe het octrooi jou geld gaat opleveren. Denk aan exclusiviteit, licenties, verkoop, samenwerken etc.
  • Heb je voldoende vertrouwen in de haalbaarheid? Bereid dan jouw octrooiaanvraag voor. Vanaf de dag dat de octrooiaanvraag is ingediend is de uitvinding beschermd en mag deze openbaar worden gemaakt.

Jan HartOver deze auteur

Jan Hart is voorlichter bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Hij verzorgt o.a. presentaties, seminars, gastcolleges en schrijft voor (startende) ondernemers. Het BBIE is de officiële organisatie voor de registratie van merken en modellen. Meer informatie? Bezoek onze website of neem contact op.

Bijgewerkt op: 24-02-2016 Gepubliceerd op:
24-02-2016

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x3
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Juridisch

Als startende ondernemer moet je ook een aantal belangrijke juridische zaken regelen. Denk alleen al aan het opstellen van algemene voorwaarden en inkoop- of samenwerkingscontracten. Op deze pagina's vertellen we welke juridische kwesties gangbaar zijn en hoe jij je als startende ondernemer hiertegen kunt beschermen.

  1. Stel goede algemene voorwaarden op
  2. Onderzoek de mogelijkheden van merkbescherming
  3. Weet hoe jij je kunt wapenen tegen wanbetalers

Nu populair: juridisch en ondernemen gaat hand in hand met het opstellen van contracten. Lees de tips in de checklist: hoe stel je een juridisch contract op?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.