webshop beginnen ja of nee

Een webshop beginnen: ja of nee?

Iedereen die regelmatig op internet surft, komt wel eens uit op een website waar u ook online producten en/of diensten kunt kopen. Dit gedeelte van de website noemt men een webshop. U herkent deze pagina's vaak aan het icoontje van een winkelwagentje en de beschikbaarheid van verschillende betaalmethoden.

Anno 2013 hoeft u de deur bijna niet meer uit. U schaft een computer aan, zorgt voor een internetverbinding en internetbankieren-account bij uw bank en klaar is Kees: u kunt online betalen. En de mogelijkheden lijken eindeloos. U kunt bijvoorbeeld met enkele klikken op de knop een complete keuken of nieuwe collectie zomerjurkjes aanschaffen.

Generatiekloof

Voor mensen van mijn leeftijd is online winkelen bijna vanzelfsprekend, maar voor de wat oudere internetgebruiker blijft het een vreemde manier van winkelen. Er is sprake van een zekere generatiekloof, want ouderen staan liever oog in oog met een verkoper. Voor een 'fysieke' winkel is het de laatste jaren belangrijker geworden om klanten hartelijk te ontvangen. Voor winkeliers wordt het namelijk steeds lastiger om klanten hun zaak in te lokken, aangezien consumenten steeds vaker online aankopen doen.

Professionaliteit

Iedere kledingwinkel overweegt wel eens om een webshop te beginnen, maar eigenaren beseffen vaak niet hoeveel tijd en energie het kost om een dergelijke site in te richten en te beheren. Daarnaast wordt niet altijd rekening gehouden met het feit dat klanten geregeld producten zullen terugsturen. Het doel van een webwinkel is natuurlijk het verhogen van de omzet, maar het bedrijf wil daarnaast professioneel overkomen en klanten meer service kunnen bieden. Dat klinkt leuk, maar er zitten toch wat haken en ogen aan. Ik probeer u hieronder op weg te helpen met zes tips voor ondernemers die een webshop willen beginnen

1. De benadering

Probeer vanuit uw klant te denken. Een webshop lanceren kost veel tijd en moet meestal naar eigen smaak en inzicht worden ingericht. Vraag u altijd eerst goed af of uw visie wel klopt met de interesses en online vaardigheden van uw doelgroep. Kunnen uw potentiële webshopklanten overweg met de navigatie en het aankoopproces?

2. Houd rekening met retouren en garanties

Wanneer u online producten en diensten verkoopt, moet u rekening houden met retouren, verkeerd geleverde of beschadigde producten etc. U bent straks verantwoordelijk voor de garantievoorwaarden en distributie. Denk daarom aan het opstellen van goede algemene voorwaarden en wees duidelijk naar de klant toe. Wat zijn de condities van een bestelling en hoe worden de producten afgeleverd?

3. Pak het professioneel aan

Hoewel het mogelijk is om via online applicaties als Shopp of Magento zelf een webshop aan uw zakelijke website toe te voegen, is het in veel gevallen aan te raden om dit professioneel aan te pakken en hiervoor een webbureau in te schakelen. Zoek een geschikte partner die de webshop kan installeren, programmeren, hosten op een server en eventueel voor u onderhoudt. Daarnaast kunnen dergelijke bedrijven u alles vertellen over het belang van een veilge omgeving. Webbureaus, waaronder mijn bedrijf, geven ook op dit vlak advies en helpen u op weg. Het is een extra investering, maar naar mijn mening is een goed begin het halve werk.

4. Houd het simpel

Ook bij het kiezen van de juiste lay-out moet u zichzelf in uw doelgroep verplaatsen. Het mag niet zo zijn dat klanten iets willen kopen in uw webshop, maar door de bomen het bos niet meer zien. Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar het komt bij webwinkels regelmatig voor dat bezoekers op een site verdwalen en afzien van hun aankoop. Zorg dus voor een simpele navigatie. Daarnaast kunt u denken aan:

  • Duidelijk zichtbare categorieën
  • Een goede presentatie van de producten en diensten
  • Concrete productspecificaties
  • Goede productafbeeldingen
  • Het uitlichten van acties of nieuwe producten (ook op de homepagina)
  • Het plaatsen van banners met tijdelijke acties, nieuwe producten e.d.
  • Het toepassen van zoekmachineoptimalisatie
  • De inzet van social media ter promotie van uw webshop

5. De boekhouding

Voor een webshop moet u ook een administratie bijhouden. Denk aan: inkoop- en verkoopfacturen, orderbonnen, verwerkte bestellingen, niet betaalde orders etc. Zorg ervoor dat deze modules al in de webshop zijn inbegrepen. Dit vereenvoudigt het proces en zorgt voor een minder chaotische boekhouding voor u als ondernemer.

6. Betaalmethoden

Een ander belangrijk onderdeel van een webwinkel is het betalingsproces. U wilt dat uw klanten snel en veilig kunnen betalen, zodat u het product snel kunt verzenden. Hiervoor kunt u verschillende betaalmethoden gebruiken. Een aantal populaire betaalmethoden zijn:

  • iDeal
  • Paypal
  • PayPal-outside
  • Hulp bij aanvragen van kassa systemen?
  • Omnikassa (een flexibele betaaloplossing van de Rabobank voor online ondernemers)

-Jeffrey van Tiggelhoven


Jeffrey ondersteunt (startende) ondernemers bij het maken van betaalbare websites. Hij schrijft over technische kwesties waarmee starters te maken krijgen. Jeffrey is ook te vinden op Twitter via @controlsite.

Gepubliceerd op:
05-03-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x1
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een webshop starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Ook als internetondernemer krijg je te maken met (overheids)regels en is goed voorbereiden essentieel voor een succesvolle start van je webshop. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: zo maak je van jouw webwinkel een succes.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.