marieke

Maak van uw website een beleving

Mooie foto's, films, wallpapers en andere vormen van beeldcommunicatie. Mensen zoeken dit gevoel online steeds vaker op en krijgen daarmee sneller een goede eerste indruk van een bedrijf. Tenminste: zolang de zakelijke website erin slaagt deze vormen van 'content' goed toe te passen.

Een aantal jaren geleden zag je het nog regelmatig: een website met veel hoofdkoppen en veel pagina's, die elk het liefst met zoveel mogelijk tekst was gevuld. Tegenwoordig is het 'minder relevant' om teveel (en vooral te lange) teksten op uw website te plaatsen, omdat de bezoeker op die manier bij zijn of haar poging om de informatie op uw website te lezen al snel de aandacht verliest.

Overzichtelijk

Maar als ondernemer wilt u bezoekers natuurlijk wel goed informeren over uw dienst of product. Hoe doet u dat dan? U kunt bijvoorbeeld overwegen aanvullende informatie aan te bieden in een bijgevoegd PDF-bestand. Een belangrijke richtlijn is in ieder geval dat u het op uw website zo overzichtelijk mogelijk houdt. Hieronder volgen nog wat extra tips om uw website zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor bezoekers.

1. Juiste paginastructuur

Zorg ervoor dat het navigatiemenu van uw website een goede structuur heeft. Gebruik niet teveel hoofdpagina's, maar verzamel bijvoorbeeld onderwerpen die u vervolgens op een onderliggende pagina van de hoofdpagina kunt plaatsen. Zo zal uw bezoeker minder snel het overzicht verliezen. Plaats daarnaast zeker niet teveel tekst op de homepage. Dit komt erg gehaast en overdonderend over op de bezoeker en vergroot de kans dat deze uw website niet snel genoeg weer kan verlaten.

2. Beelden zeggen meer

Gebruik krachtige foto's van bijvoorbeeld uw eigen onderneming, de uitstraling van uw bedrijf, personeel en plaats deze op de homepage of op onderliggende pagina's. Een duidelijke en heldere foto spreekt mensen aan en zij krijgen daarnaast direct een goede eerste impressie van hoe uw bedrijf in elkaar zit. Zorg ervoor dat - wanneer iemand bijvoorbeeld klikt op een foto van uzelf - afbeeldingen weer verwijzen naar een andere pagina met meer informatie over de persoon en de achterliggende gedachte bij een bepaald product of type dienst.

3. Plaats een film op uw website

Ook een goede tip: voeg een korte bedrijfsfilm toe aan uw website. Bezoekers krijgen op die manier direct uw bedrijfsprofiel te zien en kunnen dit zelf delen bijvoorbeeld op social media-platforms e.d. Het is een extra professionele manier om uw bedrijf te presenteren.

4. Voeg sfeerfoto's toe op de achtergrond

Wanneer bezoekers uw website bekijken en teksten lezen, is het altijd verstandig om bepaalde sfeerfoto's op de achtergrond te laten zien, zodat deze personen direct het 'juiste gevoel' bij de onderneming krijgen. Denk bijvoorbeeld aan drie werknemers die samen aan een project werken. U zou ervoor kunnen kiezen om per pagina één sfeerbepalende foto te plaatsen. Uw teksten en andere content zal over deze foto worden geplaatst, zodat de sfeerfoto wel het juiste gevoel weergeeft en de inhoud ondersteunt, maar nooit te overheersend zal zijn.

-Jeffrey van Tiggelhoven


Jeffrey ondersteunt (startende) ondernemers bij het maken van betaalbare websites. Hij schrijft over technische kwesties waarmee starters te maken krijgen. Jeffrey is ook te vinden op Twitter via @controlsite.

Gepubliceerd op:
06-11-2012

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x0
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Eigen website

Een bedrijf starten zonder daaraan meteen een nieuwe zakelijke website te koppelen? Dat is in dit digitale tijdperk haast ondenkbaar. Potentiële klanten en opdrachtgevers vinden jouw product of dienst vandaag de dag nu eenmaal sneller online dan per telefoon of via mond-tot-mondreclame.

Met die wetenschap weet je wat je als starter te doen staat: een goede website (laten) bouwen. Op deze pagina's vind je informatie en tips over de ontwikkeling en het analyseren van de online vindbaarheid van jouw website. Daarbij kun je denken aan:

  1. Zo haal je het meest uit zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  2. Weten hoe je een website via Google Analytics continu optimaliseert
  3. Het opstellen van een Google Adwords-campagne
  4. Webshop beginnen: zo maak je een goede start

​Ga je zelf aan de slag? Lees dan hier hoe je op eigen houtje een website bouwt (en lanceert).

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.