marieke

Is uw website al mobiel-proof?

Steeds meer ondernemers laten hun website aanpassen, zodat deze ook goed wordt weergegeven op tablets en mobiele telefoons. Op zich een slimme zet, ware het niet dat veel sites in eerste instantie nog niet optimaal werken op deze apparaten. Dat kan u meer bezoekers kosten dan u denkt.

Dat de verkoop van tablets de laatste jaren enorm in de lift zit, is algemeen bekend. De aloude desktopcomputer verdwijnt in een gemiddeld Nederlands huishouden langzaam maar zeker steeds meer naar de achtergrond. Als u erover nadenkt, is dat zo gek nog niet. Wanneer gebruikers iets willen opzoeken op internet, bijvoorbeeld op uw website, dan doen zij dit steeds vaker op een tablet of (kleine) laptop, omdat deze apparaten altijd in de buurt zijn en vaak ook al op stand by-stand staan (scheelt tijd met opstarten).

Weinig geduld

Net als gebruikers van een vaste computer hebben ook mensen met een tablet weinig geduld als het gaat om het openen van websites. Als bezoekers niet goed (of langzaam) door uw site kunnen klikken, zullen zij deze al snel afsluiten en het ergens anders proberen. In het ergste geval bij uw concurrent die wél een goed werkende mobiele site heeft. Om te voorkomen dat u hierdoor potentiële klanten verliest, geef ik hieronder zeven tips om uw site te upgraden.

Upgraden naar mobiel

Veel online beheersystemen bieden het al aan: een speciaal template dat ervoor zorgt dat de website in een speciaal mobiel formaat wordt weergeven. Hierdoor kunnen iPhone of Android-gebruikers snel en overzichtelijk door uw site navigeren. Voorbeeld van bekende beheersystemen (CMS) die deze optie aanbieden zijn Wordpress of Controlsite. Het is echter een misvatting om te denken dat de uitbreiding naar een mobiele versie slechts een kwestie is van één klik op de knop in uw CMS.

7 tips om uw website startklaar maken

  1. Heeft u zelf wel eens geprobeerd om lange documenten op uw smartphone te lezen? Geen pretje, dus zorg er liever voor dat er geen overschot aan tekst op uw mobiele site staat en wees selectief met het toevoegen van content
  2. Schrijf korte en beknopte teksten en maak de navigatie zo simpel mogelijk. Indien u een formulier op uw mobiele website plaatst, beperk dan het aantal invulvelden. Een goede richtlijn is dat bezoekers informatie binnen een á twee stappen kunnen vinden
  3. Veel videomateriaal of grote afbeeldingen zullen uw mobiele website aanzienlijk vertragen. Gebruik zo weinig mogelijk elementen die de laadtijd kunnen beïnvloeden
  4. Er zijn veel verschillende mobiele telefoons en tablets. Uw website kan er fantastisch uitzien op de ene telefoon en nauwelijks werken op een ander toestel. Bedenk van te voren op welke telefoons u zich gaat richten en voer regelmatig tests uit op deze toestellen
  5. Focus niet teveel op uw eigen bedrijf en doelstellingen, maar stel het belang van de klant voorop. Welke informatie hebben zij nodig wanneer zij onderweg zijn en uw website raadplegen?
  6. Zorg er daarnaast voor dat u met een beheersysteem werkt dat compatible is met tablets. Zo kunt u zelf onderweg altijd de content beheren en eventuele foutjes aanpassen
  7. Beperk het aantal pagina's op de mobiele site. Daarnaast is een goede structuur van belang; vraag hiervoor eventueel uw websitebouwer naar de mogelijkheden

-Jeffrey van Tiggelhoven


Jeffrey ondersteunt (startende) ondernemers bij het maken van betaalbare websites. Hij schrijft over technische kwesties waarmee starters te maken krijgen. Jeffrey is ook te vinden op Twitter via @controlsite.

Gepubliceerd op:
14-08-2012

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x4
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Een huisstijl is namelijk meer dan alleen het ontwerpen van een bedrijfsnaam en een logo. Het is een middel om jouw identiteit te versterken en het werkt onderscheidend ten opzichte van je concurrenten. Met deze tips kom je verder.

Een goed huisstijl ontwikkelen voor jouw bedrijf
Een goed huisstijl ontwikkelen voor jouw bedrijf

Eigen website

Een bedrijf starten zonder daaraan meteen een nieuwe zakelijke website te koppelen? Dat is in dit digitale tijdperk haast ondenkbaar. Potentiële klanten en opdrachtgevers vinden jouw product of dienst vandaag de dag nu eenmaal sneller online dan per telefoon of via mond-tot-mondreclame.

Met die wetenschap weet je wat je als starter te doen staat: een goede website (laten) bouwen. Op deze pagina's vind je informatie en tips over de ontwikkeling en het analyseren van de online vindbaarheid van jouw website. Daarbij kun je denken aan:

  1. Zo haal je het meest uit zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  2. Weten hoe je een website via Google Analytics continu optimaliseert
  3. Het opstellen van een Google Adwords-campagne
  4. Webshop beginnen: zo maak je een goede start

​Ga je zelf aan de slag? Lees dan hier hoe je op eigen houtje een website bouwt (en lanceert).

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.