marieke

Wat kan online marketing voor u betekenen?

Deze maand wil ik graag iets vertellen over online marketing. Deze marketingstrategie is gericht op het online promoten van uw product of dienst, waarmee een zo goed mogelijke conversie moet worden behaald. Conversie staat voor het omzetten van bezoekers naar doelen. In dit artikel ga ik wat dieper in op de basis van online marketing. 

Voor de meeste ondernemers zijn diverse doelstellingen bij online marketing van toepassing. Zo willen bedrijven hiermee graag bereiken dat klanten…

  • … een contact aanvragen;
  • … worden overgehaald om een product kopen;
  • … zich inschrijven voor een nieuwsbrief;
  • … bepaalde webpagina's bezoeken.

Meten en bijsturen

Om te achterhalen welke doelen bezoekers op uw website kunnen verwezenlijken, moet u eerst de huidige statistieken analyseren. Dit kan onder meer met Google Analytics. Zo krijgt u zicht op hoeveel mensen uw site bezoeken en waarop ze precies klikken (en waarop niet). Uiteindelijk kunt u vaststellen waarom bezoekers wel of niet voldoen aan uw doelen. Hierop kunt u vervolgens bijsturen door de website anders in te richten.

Meer bezoekers krijgen

Iedere website heeft een doelgroep. Een deel hiervan bezoekt daadwerkelijk deze site. En weer een deel daarvan zal aan de gestelde doelen voldoen. Hoe meer relevante bezoekers u trekt, des te meer doelen uw site zal behalen (en hoe beter het resultaat). Het is dus van groot belang om goed gevonden te worden. U kunt het bereik onder uw doelgroep op diverse manieren vergroten. Hieronder zet ik een aantal bekende tools op een rij.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Zoekmachineoptimalisatie is het verbeteren van de online vindbaarheid van uw website. Stel: iemand zoekt op 'Boekhouder Alkmaar'. Dan wilt u als boekhouder in Alkmaar direct zo hoog mogelijk in de lijst met zoekresultaten worden weergegeven. Op SEO kunt u verschillende technieken toepassen.

Zo is het van belang dat uw website goede teksten bevat, een goede domeinnnaam heeft en dat de technische achtergrond juist is ingesteld. Daarnaast moeten zoekmachines uw website relevant genoeg vinden. Het is doorgaans makkelijker om te worden gevonden op 'boekhouder Alkmaar belastingaangifte' dan op het algemenere 'boekhouder'. Het kan dus nuttig zijn om in uw webteksten hiermee rekening te houden. Zoekmachineoptimalisatie kunt u in principe zien als een vorm van onbetaald adverteren.

Zoekmachinemarketing (SEA)

In sommige branches is de onderlinge concurrentie groot. Als uw website (nog) niet naar voren komt op termen waarop u gevonden wilt worden, kunt u ervoor kiezen om te adverteren bij Google en andere zoekmachines. U betaalt dan per klik, maar weet wel zeker dat uw website bovenaan wordt weergegeven. Houd de conversie goed in de gaten, zodat u vervolgens kunt (laten) berekenen of de investering rendabel is.

Adverteer online

U kunt adverteren in diverse media. Ook social media biedt mogelijkheden. Bijvoorbeeld Facebook, waar u concreet kunt aangeven welke doelgroep u wilt bereiken. Bijvoorbeeld dat uw advertentie alleen in beeld komt bij vrouwen die tussen de 35 en vijftig jaar oud zijn en in Alkmaar wonen.

De kracht van social media

Social media kunt u inzetten om het aantal volgers en de interactie met uw doelgroep te vergroten. Selecteer het juiste platform (Facebook, Twitter, LinkedIn etc.) en zorg ervoor dat uw activiteiten toegevoegde waarde hebben. Maak niet teveel reclame en richt u niet alleen op het genereren 'likes' en volgers. Een weggeefactie kan veel nieuwe volgers opleveren, maar wanneer zij alleen uit zijn op het cadeau, zullen zij verder weinig toevoegen.

Verdienmodel

Kijk ook eens naar het huidige verdienmodel. U kunt wellicht meer omzet genereren door andere activiteiten (bijvoorbeeld affiliatie marketing) te integreren op uw website. Hierbij betaalt u alleen op het moment dat u een verkoopaanvraag krijgt. En uw bedrijf wordt op andere relevante sites gepromoot. Een andere optie is om relevante producten van een ander bedrijf aan te bieden op uw website.

Creativiteit

Het bewandelen van de gebaande paden kan zijn vruchten afwerpen op het gebied van online marketing. Desalniettemin levert juist creativiteit u ook veel op. Probeer 'out of the box' te denken en uw bedrijf en marketingstrategie van een andere kant te benaderen. Lanceer bijvoorbeeld een kleinschalige website voor een specifieke dienst en bouw daar een goede marketingcampagne omheen. Of laat een onderzoek uitvoeren en publiceer de resultaten.

Conclusie

Online marketing is een doorlopend proces. Het is een combinatie van meten, verbeteren en optimaliseren. Als u dit aanpakt met een goed plan en gestructureerd te werk gaat, zult u dit ook terugzien in de resultaten. Komt u er niet uit? Er is altijd wel een deskundige beschikbaar aan wie u advies en hulp kunt vragen.

-Cas de Vree en Jeffrey van Tiggelhoven


Jeffrey ondersteunt (startende) ondernemers bij het maken van betaalbare websites. Hij schrijft over technische kwesties waarmee starters te maken krijgen. Jeffrey is ook te vinden op Twitter via @controlsite.

Gepubliceerd op:
03-09-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x1
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.