Zakelijk scoren op Facebook

4 min  leestijd
194
Image

Facebook lijkt privé tegenwoordig onmisbaar. Maar ook zakelijk gezien wordt dit platform interessanter. Veel bedrijven maken daarom een zakelijke pagina aan. Maar waarom eigenlijk? Soms gaat het vooral om het scoren van 'vind ik leuks', maar ook adverteren en het verstrekken van informatie over producten of diensten kan een reden zijn om actief te worden op Facebook.

Het lijkt allemaal eenvoudig en dat is het in de meeste gevallen ook. Tenminste, als u zich aan de Facebook-richtlijnen houdt. Steeds vaker kom ik op auto's of vrachtwagens de volgende reclameleus tegen: "Like ons op Facebook!". Ik vraag me dan vaak het volgende af: waarom zou ik jullie willen 'liken'? Wat is de toegevoegde waarde? Waarom zou ik jullie bedrijf volgen of nog beter: waarom zou ik jullie bedrijf online moeten waarderen?

Tweerichtingsverkeer

Facebook is een social media-platform, oftewel: de communicatie die hier plaatsvindt is geen één-, maar tweerichtingsverkeer. De klanten die online over u praten, moet u op uw beurt updates geven over het bedrijf. Het is erg belangrijk dat u bij vragen of klachten binnen een bepaalde tijd een reactie plaatst. Op deze manier maakt zo efficiënt mogelijk gebruik van Facebook. Sommige bedrijven zijn van mening dat ze geen nieuwsbrieven meer hoeven te versturen zodra zij een 'vind ik leuk'-button op hun website hebben geplaatst. Dit is echter niet aan te raden. Er zijn immers ook nog websitebezoekers die geen Facebook hebben.

Hieronder volgt een aantal tips die ik kan geven om de zakelijke mogelijkheden op Facebook optimaal te benutten:

'Vind ik leuks' genereren

Wanneer iemand uw bedrijfspagina leuk vindt, is dat een teken dat deze persoon het product of merk waardeert. Tenminste, dat is de hoofdzakelijke intentie. Als een bedrijf een speciale campagne gaat communiceren en, bijvoorbeeld, hierbij een bepaalde prijs verloot, doen zij dit vaak als volgt: "Vind ons leuk en win een iPad'. Dit heeft echter maar tijdelijk effect.

iPad

Hoe dat komt? Mensen die uw pagina leuk vinden, doen dit alleen om de iPad te winnen. Is de prijs eenmaal verloot, zal een groot deel van uw volgers de pagina weer 'disliken', omdat ze vaak niet op regelmatige updates van uw bedrijf of merk zit te wachten. Oftewel: deze mensen wilden dus alleen maar kans maken op de iPad en hadden verder geen speciale band met het bedrijf. Onderzoek dus de daadwerkelijke toegevoegde waarde van uw Facebook-pagina. Genereer 'vind ik leuks' om uw bereik te vergroten, maar concentreer u zeker niet alleen maar op het verzamelen van zoveel mogelijk 'likes'.

Hoe maak ik een zakelijke Facebook-pagina?

  1. Log uit met uw inloggegevens die u ook privé gebruikt.
  2. Klik onderaan het scherm op: 'Een pagina maken' voor een beroemdheid, band of bedrijf'.
  3. Log in met uw huidige inloggegevens (uw privégegevens).
  4. Geef een bedrijfsnaam op, schrijf een kort bedrijfsprofiel en selecteer uw branche.
  5. Upload een profielfoto. Deze afbeelding moet perfect vierkant zijn en mag niet groter zijn dan 100 x 100 pixels. Het is een kleine foto, zodat mensen snel kunnen zien met welk bedrijf ze van doen hebben.
  6. Upload ook voor een headerafbeelding. Op Facebook heet dit een omslagfoto. Het ideale formaat voor deze afbeelding is 850 x 350 pixels.
  7. Zorg voor een goede bedrijfsomschrijving (inclusief contactgegevens en eventuele openingstijden).
  8. Maak eventueel een microwebsite aan in Facebook. Hieraan zijn wel kosten verbonden. U kunt op deze manier veel meer informatie kwijt op uw Facebook-pagina, zonder dat u uw volgers daar automatisch te vaak mee lastigvalt.
  9. Als u uw pagina heeft gepubliceerd, is deze terug te vinden op Facebook. Wanneer u helemaal rechts bovenin op 'Instellingen' klikt, kunt u weer teruggaan naar uw privépagina. Klik vervolgens op 'informatie bijwerken' en geef aan waar u werkt. Wanneer u het bedrijf invoert (dat u zojuist heeft aangemeld bij Facebook), kunt u dat in dit scherm opgeven en selecteren. Uw privévrienden zien dan direct dat u werkt bij dit bedrijf.
  10. Nodig uw vrienden uit om uw nieuwe pagina te waarderen en zorg dat mensen erover praten.
  11. Plaats met enige regelmaat nieuwe informatie op uw Facebook-pagina, maar overdrijf het ook niet. Houd het bij één post per dag, het liefst in de ochtend.
  12. Denk mee en praat met uw volgers. Reageer op tijd als er een vraag wordt gesteld en plaats een keer per maand uw omslagfoto.

-Jeffrey van Tiggelhoven

Meer over bedrijfsmiddelen

Meer over bedrijfsmiddelen
8 redenen om ondernemer te worden

Help mee om IkGaStarten te verbeteren!

Wil jij ons feedback geven om IkGaStarten nóg beter te maken? Geef jouw mening via ons lezersonderzoek (duurt max. 7 minuten). 

Sluiten