marieke

Zakelijk scoren op Facebook

Facebook lijkt privé tegenwoordig onmisbaar. Maar ook zakelijk gezien wordt dit platform interessanter. Veel bedrijven maken daarom een zakelijke pagina aan. Maar waarom eigenlijk? Soms gaat het vooral om het scoren van 'vind ik leuks', maar ook adverteren en het verstrekken van informatie over producten of diensten kan een reden zijn om actief te worden op Facebook.

Het lijkt allemaal eenvoudig en dat is het in de meeste gevallen ook. Tenminste, als u zich aan de Facebook-richtlijnen houdt. Steeds vaker kom ik op auto's of vrachtwagens de volgende reclameleus tegen: "Like ons op Facebook!". Ik vraag me dan vaak het volgende af: waarom zou ik jullie willen 'liken'? Wat is de toegevoegde waarde? Waarom zou ik jullie bedrijf volgen of nog beter: waarom zou ik jullie bedrijf online moeten waarderen?

Tweerichtingsverkeer

Facebook is een social media-platform, oftewel: de communicatie die hier plaatsvindt is geen één-, maar tweerichtingsverkeer. De klanten die online over u praten, moet u op uw beurt updates geven over het bedrijf. Het is erg belangrijk dat u bij vragen of klachten binnen een bepaalde tijd een reactie plaatst. Op deze manier maakt zo efficiënt mogelijk gebruik van Facebook. Sommige bedrijven zijn van mening dat ze geen nieuwsbrieven meer hoeven te versturen zodra zij een 'vind ik leuk'-button op hun website hebben geplaatst. Dit is echter niet aan te raden. Er zijn immers ook nog websitebezoekers die geen Facebook hebben.

Hieronder volgt een aantal tips die ik kan geven om de zakelijke mogelijkheden op Facebook optimaal te benutten:

'Vind ik leuks' genereren

Wanneer iemand uw bedrijfspagina leuk vindt, is dat een teken dat deze persoon het product of merk waardeert. Tenminste, dat is de hoofdzakelijke intentie. Als een bedrijf een speciale campagne gaat communiceren en, bijvoorbeeld, hierbij een bepaalde prijs verloot, doen zij dit vaak als volgt: "Vind ons leuk en win een iPad'. Dit heeft echter maar tijdelijk effect.

iPad

Hoe dat komt? Mensen die uw pagina leuk vinden, doen dit alleen om de iPad te winnen. Is de prijs eenmaal verloot, zal een groot deel van uw volgers de pagina weer 'disliken', omdat ze vaak niet op regelmatige updates van uw bedrijf of merk zit te wachten. Oftewel: deze mensen wilden dus alleen maar kans maken op de iPad en hadden verder geen speciale band met het bedrijf. Onderzoek dus de daadwerkelijke toegevoegde waarde van uw Facebook-pagina. Genereer 'vind ik leuks' om uw bereik te vergroten, maar concentreer u zeker niet alleen maar op het verzamelen van zoveel mogelijk 'likes'.

Hoe maak ik een zakelijke Facebook-pagina?

  1. Log uit met uw inloggegevens die u ook privé gebruikt.
  2. Klik onderaan het scherm op: 'Een pagina maken' voor een beroemdheid, band of bedrijf'.
  3. Log in met uw huidige inloggegevens (uw privégegevens).
  4. Geef een bedrijfsnaam op, schrijf een kort bedrijfsprofiel en selecteer uw branche.
  5. Upload een profielfoto. Deze afbeelding moet perfect vierkant zijn en mag niet groter zijn dan 100 x 100 pixels. Het is een kleine foto, zodat mensen snel kunnen zien met welk bedrijf ze van doen hebben.
  6. Upload ook voor een headerafbeelding. Op Facebook heet dit een omslagfoto. Het ideale formaat voor deze afbeelding is 850 x 350 pixels.
  7. Zorg voor een goede bedrijfsomschrijving (inclusief contactgegevens en eventuele openingstijden).
  8. Maak eventueel een microwebsite aan in Facebook. Hieraan zijn wel kosten verbonden. U kunt op deze manier veel meer informatie kwijt op uw Facebook-pagina, zonder dat u uw volgers daar automatisch te vaak mee lastigvalt.
  9. Als u uw pagina heeft gepubliceerd, is deze terug te vinden op Facebook. Wanneer u helemaal rechts bovenin op 'Instellingen' klikt, kunt u weer teruggaan naar uw privépagina. Klik vervolgens op 'informatie bijwerken' en geef aan waar u werkt. Wanneer u het bedrijf invoert (dat u zojuist heeft aangemeld bij Facebook), kunt u dat in dit scherm opgeven en selecteren. Uw privévrienden zien dan direct dat u werkt bij dit bedrijf.
  10. Nodig uw vrienden uit om uw nieuwe pagina te waarderen en zorg dat mensen erover praten.
  11. Plaats met enige regelmaat nieuwe informatie op uw Facebook-pagina, maar overdrijf het ook niet. Houd het bij één post per dag, het liefst in de ochtend.
  12. Denk mee en praat met uw volgers. Reageer op tijd als er een vraag wordt gesteld en plaats een keer per maand uw omslagfoto.

Meer informatie nodig? Stuur mij dan een berichtje op Facebook.

-Jeffrey van Tiggelhoven


Jeffrey ondersteunt (startende) ondernemers bij het maken van betaalbare websites. Hij schrijft over technische kwesties waarmee starters te maken krijgen. Jeffrey is ook te vinden op Twitter via @controlsite.

Gepubliceerd op:
29-01-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x3
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.