Blog - Tips van Cas over Google Analytics

Zo wordt u online wel gevonden

Er zijn ontelbaar veel websites, veel diensten en producten, veel aanbod en er komen alleen maar meer aanbieders bij. Mensen zoeken massaal via zoekmachines naar diensten en producten. Wat u zich als startende ondernemer zeker moet afvragen: hoe kan ik de online vindbaarheid van mijn website verbeteren om zo meer klanten te bereiken?

Het lijkt allemaal erg eenvoudig. U zet een website op, schrijft wat teksten over uw bedrijf en product of dienst en klaar is kees. De website staat online en wordt al snel automatisch opgepikt door zoekmachines. Helaas, was het maar zo simpel! U moet op het gebied van zoekmachineoptimalisatie rekening houden met een aantal belangrijke zaken. Hieronder geef ik diverse aanwijzingen over waar u op dit gebied - tijdens en na het laten maken van een website - aandacht aan kunt besteden.

1. Zorg voor de juiste keywords

Keywords hebben als voornaamste doel: zoekmachines laten weten waarover de website inhoudelijk gaat. Hierdoor vindt u bijvoorbeeld sneller een relevante site over een bloemenwinkel als u zoekt op 'planten'. Zoekmachines indexeren webpagina's automatisch door middel van robots/spiders.

Dit zijn programmaatjes die webpagina's downloaden en vervolgens relevante informatie verzamelen over de betreffende pagina (woorden, links etc.). Die links worden op hun beurt aan de spider teruggegeven, zodat ze weer opnieuw gedownload kunnen worden. De gevonden woorden worden opgeslagen in een database waarin alle content (artikelen, afbeeldingen etc.) op de site samenkomt.

2. Zorg voor juiste teksten

Het regelmatig toevoegen van teksten (met name op de homepage) en wijzigen van de inhoud van webpagina's kan de vindbaarheid ook vergroten. Tip: zorg ervoor dat u trefwoorden van specifieke 'webtrechters' en keywords regelmatig noemt in de titels en teksten van uw content.

Maar overdrijf het niet, want het spontaan veranderen van alle inhoud heeft meestal juist een negatief effect op de vindbaarheid. Waarom? Zoekmachines moeten dan alle inhoud/content opnieuw indexeren. Op de lange termijn kan het wijzigen van al uw content overigens wel een positief effect hebben, afhankelijk van de tekstopbouw en websitestructuur.

3. Huur een tekstschrijver in

Een tekstschrijver is over het algemeen niet het goedkoopste alternatief, maar dit zijn wel professionals die teksten kunnen schrijven die goed bij uw onderneming aansluiten. Een beetje goede tekstschrijver houdt rekening met uw kernwoorden en zoektermen en zorgt ervoor dat deze termen terugkomen op uw website. Laat daarom altijd eerst uw teksten door een ander controleren en eventueel corrigeren. Nog een goede tip: wijzig niet al te vaak uw teksten, zodat Google de inhoud niet steeds opnieuw hoeft te indexeren.

4. Conversie

Een belangrijk, maar vrij ingewikkeld onderwerp. Als eigenaar wilt u natuurlijk allereerst weten welke personen uw website bezoeken, maar nog belangrijker: wie koopt er iets of neemt contact op voordat zij de website weer verlaten? Om de kans op een goede conversie te vergroten, kunt u het volgende proberen:

  • Vermeld (totaal)prijzen op uw website.
  • Zorg ervoor dat klanten uw website makkelijk kunnen opslaan, zodat deze aan het lijstje van favoriete websites wordt toegevoegd.
  • Voeg een overzichtelijk (contact)formulier toe aan uw site; het tekstveld moet snel en eenvoudig in te vullen zijn door bezoekers.
  • Laat een 'Bel mij terug'-blokje maken.
  • Zorg ervoor dat uw contactgegevens (naam bedrijf, eventueel naam eigenaar, adres, telefoonnummer, e-mailadres, routebeschrijving etc.) up-to-date zijn. Mensen zien namelijk graag met wie ze te maken hebben.
  • Wanneer u online producten of diensten aanbiedt, voeg dan een speciale aanbiedingen-pagina toe.
  • Zorg daarnaast voor ene goede social media-integratie, bijvoorbeeld door het toevoegen van Twitter- en Facebookblokjes
  • Houd er rekening mee dat de teksten op uw website niet te lang zijn
  • Zorg voor een goede structuur, waaronder een overzichtelijke navigatie. Hierover kan uw websitebouwer u meer vertellen.

-Jeffrey van Tiggelhoven

P.S. Meer weten over online vindbaarheid? Lees ook de artikelen 6 manieren om uw website SEO-proof te maken en 6 SEO-tips die inmiddels achterhaald zijn.


Jeffrey ondersteunt (startende) ondernemers bij het maken van betaalbare websites. Hij schrijft over technische kwesties waarmee starters te maken krijgen. Jeffrey is ook te vinden op Twitter via @controlsite.

Gepubliceerd op:
04-12-2012

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x0
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Eigen website

Een bedrijf starten zonder daaraan meteen een nieuwe zakelijke website te koppelen? Dat is in dit digitale tijdperk haast ondenkbaar. Potentiële klanten en opdrachtgevers vinden jouw product of dienst vandaag de dag nu eenmaal sneller online dan per telefoon of via mond-tot-mondreclame.

Met die wetenschap weet je wat je als starter te doen staat: een goede website (laten) bouwen. Op deze pagina's vind je informatie en tips over de ontwikkeling en het analyseren van de online vindbaarheid van jouw website. Daarbij kun je denken aan:

  1. Zo haal je het meest uit zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  2. Weten hoe je een website via Google Analytics continu optimaliseert
  3. Het opstellen van een Google Adwords-campagne
  4. Webshop beginnen: zo maak je een goede start

​Ga je zelf aan de slag? Lees dan hier hoe je op eigen houtje een website bouwt (en lanceert).

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.