Jeoffrey van den Berg | Flowid - Herman Wijffels Innovatieprijs 2014

Van ondernemerscliché naar succesvolle innovatie

Jeoffrey van den Berg won in 2014 met Flowid, een bedrijf dat zich richt op procesinnovatie in de chemische sector, de Herman Wijffels Innovatieprijs. Hier vertelt de voormalige winnaar over zijn eerste stappen op ondernemersgebied en legt hij uit hoe het succes van Flowid tot stand is gekomen. 

Als ik jou als startende ondernemer één tip mag geven, dan is het wel om zo snél mogelijk geld te gaan verdienen. Dat lijkt voor een gemiddelde starter ongetwijfeld een logische strategie, maar dit is niet altijd het geval. 

Product op de markt brengen

Begin je met een bestaande dienst of een service? Dan heb je je eerste omzet als het goed is zo op je bankrekening staan. Als je echter een product wilt ontwikkelen en ernaar streeft om het resultaat binnen een paar maanden op de markt te zetten, is dit minder logisch. Hoewel je bij het oprichten van een bedrijf best direct een succesvol product kunt ontwikkelen, kan het daadwerkelijk maken van omzet meer tijd kosten. 

Ondernemersclichés

Ondernemen hangt van clichés aan elkaar, zoals: 'Een product ontwikkelen duurt drie keer langer en gaat je ook drie keer zoveel geld kosten'. Het lastige is dat het gros van dit soort uitspraken een kern van waarheid bevat. Op voorhand heb je daar als ondernemer vaak niets aan. Als je (door schade en schande) wijs bent geworden, is het echter makkelijk om zo'n ervaring in een catchy oneliner samen te vatten.

Internetbubbel

'Leren doet pijn', zeg ik altijd maar. Tijdens mijn tweede studie had ik mijn eerste bedrijf opgezet dat zich richtte op productontwikkeling. Die onderneming heeft mij flink wat tijd en geld gekost (helemaal voor studentenbegrippen) en toen de handtekening voor een bestelling van de eerste 15.000 stuks eenmaal moest komen, knapte de internetbubbel (en daarmee ook mijn deal).

Bij de start van Flowid hebben wij van deze ervaring dankbaar gebruik gemaakt. We beseften dat we een conservatieve markt gingen betreden. Door de procesindustrie in eerste instantie een dienst aan te bieden in de vorm van procesontwikkeling, hebben we als het ware extra tijd kunnen kopen. 

Flowid | Jeoffrey van den Berg sfeerbeeld 1

Kostbare tijd om écht te leren begrijpen waar de behoeftes van deze doelgroep liggen. Wij zijn pas producten gaan ontwikkelen toen onze klanten hun specifieke wensen en eisen kenbaar hadden gemaakt. Eisen die we op dag één van Flowid absoluut nog niet op ons netvlies hadden. 

Tussenperiode

Tussen het moment van oprichting en de daadwerkelijke verkoop van onze eerste producten heeft ongeveer drie jaar gezeten. Deze 'tussenperiode' hebben wij nuttig kunnen besteden. In die tijd hebben wij onder andere een goede naam kunnen opbouwen en een onderscheidend product neergezet. Daarnaast draaien wij vanaf dag één zwarte cijfers en - ook niet belangrijk - we hebben tot op heden nog altijd zelf de touwtjes in handen. 

Over de Herman Wijffels Innovatieprijs

Het Herman Wijffels Innovatie Event op 12 november is een goede start om een succes te maken van jouw innovatie. De toegang is gratis, meld je aan via www.rabobank.nl/hwip2015. Meer informatie over de prijs vind je op www.rabobank.nl/innovatieprijs.


Jeoffrey van den Berg | FlowidOver deze auteur

Jeoffrey van den Berg is oprichter van Flowid, een bedrijf in procesinnovatie. Zijn innovatie richt zich op het verkleinen en flexibeler maken van bestaande chemische processen. Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van Flowid? Volg dit innovatieve bedrijf dan ook op Twitter.

Bijgewerkt op: 19-10-2015 Gepubliceerd op:
19-10-2015

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x1
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Overige onderwerpen

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.485 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.