Zakendoen met België: hoe groot zijn de cultuurverschillen?

Zakendoen met België: hoe groot zijn de cultuurverschillen?

We delen voor een deel dan wel dezelfde taal, maar als het om cultuur gaat, zijn er meer verschillen tussen België en Nederland dan je denkt. En dat merk je als je voor het eerst zaken gaat doen met onze zuiderburen. Onze vrij directe manier van Nederlands zakendoen kun je echter met een paar subtiele wijzigingen ook succesvol toepassen in België.

1 taal, 2 culturen

Over de grote cultuurverschillen tussen België en Nederland is al veel geschreven. En dat is niet zo gek. België is immers één van de belangrijkste handelspartners van Nederland. 

Met Vlaanderen delen we de taal en een grens. Op het gebied van cultuurverschillen gaat het in het dagelijks leven vooral om kleine dingen (die echter grote gevolgen kunnen hebben). Subtiele details kunnen het verschil maken tussen óf succesvol zakendoen, óf tegen een muur van onbegrip lopen. 

Vertrouwen is belangrijk

Lanceer je een nieuw product of concept? Dan zal een Nederlander vaak eerder geneigd zijn om iets uit te proberen dan een Belg. Die laatste wacht liever eerst even af, zoals blijkt uit de zogenoemde risicomijdende index. De insteek van een Vlaming: bewijs eerst driedubbel dat je over een goed product beschikt en win zo langzaam het vertrouwen. 

'Verwacht diepgaande vragen over jouw product. Zo concludeert een Belg snel genoeg of jij écht een expert bent.'

Een Belg zal, meer nog dan de Nederlander, in een oriënterend gesprek vaak meer diepgaande vragen stellen over specifieke eigenschappen van het product. Zo concludeert hij snel genoeg of jij wel echt een expert bent. 

Dit lijkt een nadeel, want 'even snel' zakendoen is er meestal niet bij. Er zijn echter ook voordelen. Doordat de Belgen zich van nature risicomijdend opstellen, is er ook sprake van een hogere merkentrouw. Om de massa aan iets nieuws te krijgen, moet het oude product óf echt niet meer deugen óf het nieuwe product vele malen beter zijn. 

Subtiele taalverschillen

De taalverschillen tussen Vlaams en Nederlands gaan verder dan alleen het accentverschil. Hiervoor oog hebben zal een positief effect hebben op het zakelijke succes. 

  • Taaltip #1: tutoyeer niet (te) snel. Vergeet je en jij en gebruik u. Altijd. Zelfs in vriendschappelijke relaties is het niet ongebruikelijk elkaar met u aan te spreken. Dit lijkt de afstand iets te vergroten tussen klant en bedrijf, maar vergeet niet dat de machtsafstand in België sowieso al vele malen groter is. 
  • Taaltip #2: de Vlaamse taal is op sommige punten puurder dan de Nederlandse. Varianten op een woord komen in het Nederlands vaak uit het Engels. In het Vlaams zie je juist veel terug uit het Frans. Onderzoek dus of jouw producten in België anders heten. Neem mijn branche: Een overhemd (NL) is een hemd (B) en de kraag (NL) wordt col (B) genoemd. En als je bijvoorbeeld banken verkoopt, moet je daarvoor de term 'zetel' aanhouden. 
     

Rekening houden met deze op het eerste gezicht kleine verschillen kan jouw kansen op een succesvolle zakenrelatie met België al aanzienlijk vergroten.

'Vlamingen willen jou en jouw onderneming eerst beter willen kennen: wie ben jij als ondernemer?'

Oog voor detail

Wij Nederlanders zijn geneigd vooral te kijken naar het grote geheel. Als overkoepelende verhaal in orde is, zegt dat voor ons ook veel over de kwaliteit van de details. Belgen richten zich veel meer op de details. 

In de dagelijkse gang van zaken leidt dat tot een langer besluit- of aankoopproces. Vlamingen zullen eerst jou en je onderneming beter willen leren kennen: wie ben jij als ondernemer? Direct ter zake komen is, als je het vanuit hun positie bekijkt, dus onverstandig. 

Bouw voldoende ruimte in voor bedenktijd. Wees ook bereid om vragen over kleine details te beantwoorden. Accepteer tot slot dat degene met wie jij spreekt, niet altijd diegene is die uiteindelijk de beslissing neemt.

Blijf jezelf

Nu kun jij jezelf naar mijn mening beter ook niet helemaal verliezen in het aanpassen aan een andere cultuur. Belgen beseffen immers ook dat Nederlanders een andere cultuur hebben. 

Onthoud bij het zakendoen wel dat subtiele details echt het verschil kunnen maken. Benader Belgische ondernemers dus nét iets minder direct, nét iets formeler en doe dit op nét iets rustiger tempo. Combineer deze houding met de normale Nederlandse gebruiken en succesvol zakendoen in België hoeft geen enkel probleem te zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen, succes! 


Auteur IkGaStarten | Marcel StroopOver deze auteur

Marcel Stroop (27) is manager marketing & sales bij ShirtsofHolland. Deze startup heeft zich via meerdere merken (Mouwlengte7, Liefling en ShirtsofCotton) gespecialiseerd in het online promoten en verkopen van overhemden en T-shirts. Volg Marcel ook op LinkedIn.

Gepubliceerd op:
24-02-2017

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x1
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ga jij starten met exporteren? Dan is het goed om te weten dat je als ondernemer aan diverse nationale én internationale regels moet voldoen. In dit artikel hebben wij de belangrijkste voorwaarden voor je op een rijtje gezet.

Starten met exporteren: zo doe je dat
Starten met exporteren: zo doe je dat

Internationaal

Overweeg jij om niet alleen in het binnenland, maar ook in het buitenland zaken te doen? Bijvoorbeeld door Nederlandse goederen te exporteren of omdat je voor jezelf gaat beginnen als handelsagent? Weet dan dat je te maken krijgt met belangrijke (overheids)regels en andere verplichtingen. Bij internationaal ondernemen heb je verschillende mogelijkheden, zoals:


Zakendoen in het buitenland brengt je doorgaans in contact met lokale culturen en gebruiken. Weten wat je bijvoorbeeld in Duitsland of China wel of niet moet zeggen? Lees de tips in het artikel De do's en dont's van internationaal zakendoen.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.