marieke

Geloofwaardig

Carolina is 53 jaar. Na dertig jaar violiste te zijn geweest in een orkest gooit zij het roer drastisch om. Carolina gaat broodjes verkopen vanuit een oldtimer. Haar bus krijgt de toepasselijke naam 'Bread-Fort'. Carolina is één van de ZZP'ers die in het programma Droom in uitvoering wordt geportretteerd.

Het enthousiasme spat van Carolina af. Ik geloof haar. Haar concept, de gerestylede bus en de daarop gedrukte bedrijfsnaam in retroletters, het ambachtelijk gebakken brood… Het klopt allemaal. Bij haar koop ik straks de lekkerste lunch als ik hongerig over een bedrijfsterrein zoef, zo dacht ik aan het begin van het programma. Naarmate de tijd verstrijkt, zie ik haar worsteling. Het verwezenlijken van haar droom vraagt naast creativiteit en het geloven in zichzelf om veel doorzettingsvermogen.

Ondernemerslust

Want als zij alles op de rit heeft en haar investeringen heeft gedaan, loopt Carolina tegen onbegrijpelijke overheidsregels op. Regels die de ondernemerslust flink de nek om kunnen draaien. Mijn geloof in deze starter begint te wankelen. Ik gun haar succes, maar gaat zij het daarmee redden? Carolina heeft zichtbaar moeite met de zakelijke kant van het ondernemerschap en hierin is zij beslist niet de enige.

Acquisitie

De meerderheid van de ZZP'ers heeft moeite met het binnenhalen van nieuwe opdrachten. Acquisitie wordt als een groot struikelblok ervaren, zo blijkt uit recent onderzoek van FastFlex. Vrouwen ervaren dit sterker dan mannen. 67 procent van de vrouwelijke respondenten ziet op tegen acquisitie. Mede om die reden maken ZZP'ers gebruik van een of meer bemiddelingsbureaus. 41 procent van deze bureaus die zijn aangesloten bij uitzendorganisatie NBBU houdt zich bezig met de bemiddeling van zelfstandige professionals.

Luisteren

De oplossing voor Carolina ligt in het ontwikkelen van een aantal ondernemerskwaliteiten. Gelukkig is ook een vijftigplusser nooit te oud om te leren. En als vrouwelijke ondernemer heeft Carolina een streepje voor. Een vrouw kan zich makkelijker afstemmen op haar gesprekspartner en luistert beter. Kwaliteiten die goed van pas komen in een verkoopgesprek.

Oplossing

Toch kunnen vrouwelijke ondernemers een voorbeeld nemen aan de daadkracht van ons mannelijk equivalent. Namelijk het bieden van een oplossing! In haar eerste acquisitiegesprek biedt Carolina naar mijn smaak iets té snel een oplossing aan. Ze vergeet haar belangrijkste wapen - haar luisterend oor - in te zetten. Wat ik bewonder, is haar vasthoudendheid: "Nee, een gefrituurde hap bereid ik niet, want dat past niet in mijn concept." Mijn vertrouwen in Carolina wint het: dié zin maakt haar geloofwaardig.

-Marjanka Jansen


Met ruime ervaring in arbeidsbemiddeling en het communicatievak staat Marjanka Jansen van Flexibility Noord-Drenthe ondernemers terzijde in hun zoektocht naar tijdelijk en vast personeel. Zij schrijft over personele vraagstukken waar starters mee te maken kunnen krijgen. 

Gepubliceerd op:
20-08-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x5
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start met jouw bedrijf te maken? Zonder klanten en opdrachtgevers kom je namelijk niet ver.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's lees je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.485 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.