marieke

Vinger aan de pols

Echt lekker in haar vel zat ze niet. Dit lag deels aan de cultuur van het bedrijf. Daar moest ze erg aan wennen. Ook bleken de werkzaamheden te weinig omvangrijk voor een fulltime functie en onvoldoende uitdagend. Deze uitzendkracht was niet gelukkig op de plek die straks haar vaste baan moet worden.

Henk Volberda, hoogleraar Strategisch Management & Ondernemingsbeleid aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, benadrukte recent in een interview met Flexmarkt de noodzaak dat uitzenders hun business model moeten vernieuwen. Het bestaande model volstaat volgens Volberda niet meer. De uitzender moet veel meer een business partner worden van de 'inlener'.

Business partner

Ik sluit me aan bij zijn ideeën. De tijd van uitsluitend bemiddelen en 'verlonen' van uitzendkrachten ligt achter ons. Een uitzendbureau moet weten wat er speelt binnen en buiten de muren van een organisatie, wat de doelstellingen zijn en welke mensen nodig zijn om die doelstellingen te realiseren. Om vervolgens daarbij de mensen met de juiste kwalificaties te vinden én te behouden. Als volwaardig business partner staat u middenin het bedrijf van uw klanten.

Pro activiteit

Wanneer u als een bureau eenmaal een goede kandidaat heeft geplaatst, betekent dit dat u daarna ook verantwoordelijk en betrokken moet blijven. Zo ook in het geval van bovengenoemde ongelukkige uitzendkracht. Van haar werd de eigenschap pro activiteit gevraagd. In het verleden had zij wel degelijk blijk gegeven over deze competentie te beschikken. Nu kwam het er op de een of andere manier niet uit.

Communicatie

Een aantal gesprekken, geïnitieerd door mijn bureau en met zowel de uitzendkracht als haar leidinggevende, leverde op dat onuitgesproken verwachtingen en een andere wijze van communiceren hieraan ten grondslag lagen. Na een verhelderend gesprek met beide partijen konden hernieuwde afspraken worden gemaakt.

Uitdaging

Bleef echter nog het probleem liggen van te weinig en onvoldoende uitdagend werk. Zoals het nu ervoor stond, voorzag ik dat de betreffende kracht niet veel langer op deze plek zou blijven, terwijl dit wel de intentie was. Ook hiervoor werd in gezamenlijkheid een oplossing gezocht en gevonden. Een nieuwe vacature op een andere afdeling gaf (met hier en daar wat aanpassingen) de uitzendkracht de mogelijkheid om aanvullende taken uit te voeren.

Opleiding

Gezien de groei van het bedrijf ligt er zelfs de mogelijkheid om een andere functie te gaan vervullen. Deze functie vraagt om vakkennis. Dit betekent het volgen van een opleiding. De bereidheid om hierin te investeren moet bij alle betrokkenen aanwezig zijn. Voor mij als business partner betekent dit dat ik een vinger aan de pols houd en blijf meedenken over opleidingsmogelijkheden.

-Marjanka Jansen 


Met ruime ervaring in arbeidsbemiddeling en het communicatievak staat Marjanka Jansen van Flexibility Noord-Drenthe ondernemers terzijde in hun zoektocht naar tijdelijk en vast personeel. Zij schrijft over personele vraagstukken waar starters mee te maken kunnen krijgen. 

Gepubliceerd op:
17-12-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x0
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Personeel

Als starter kun je natuurlijk in je eentje van start gaan met het bedrijf, maar het kan zijn dat je al direct op zoek moet naar geschikt personeel. Maar de ene werknemer is de andere natuurlijk niet. En met welke wettelijke regels (denk aan verzekeringen, loonheffingen etc.) moet je allemaal rekening houden? Hieronder beantwoorden we veel voorkomende vragen over personeel aannemen, waaronder:

  1. Personeel aannemen: waarop moet je letten?
  2. Hoe stel je een contract op?
  3. Kun je als zelfstandige ook personeel aannemen?


Heb je jouw eerste medewerker gevonden? Houd dan ook rekening met de verzekeringen die je hiervoor moet gaan afsluiten. In dit artikel lees je er alles over: hoe verzeker je jouw personeel?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.515 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.