5 handige SEO-tools om online zoekresultaten te monitoren

Bijgewerkt op 04 juni 2012
4 min  leestijd
2.369
Auteur: Marieke Leijnen
5 handige SEO-tools om online zoekresultaten te monitoren

Je kunt nog zo'n mooie website (laten) maken, maar jouw site moet straks wel voldoende traffic genereren. Want: hoe meer bezoekers, des te groter de kans op een succesvolle conversie. Om het zoekgedrag van gebruikers te monitoren en te verbeteren, kun je gebruikmaken van diverse tools. In deze blog zet Mark de 5 bekendste SEO-tools op een rijtje.

Een aankoop via jouw website, een inschrijving op de nieuwsbrief of een aanvraag voor meer informatie. Als jouw website voor het eerst live gaat, zul je zien dat het bezoek niet tegenvalt. Maar ook dat dit initiële verkeer na een paar weken weer even snel wegzakt. 

Nadat al jouw vrienden, familie en bekenden de website hebben bekeken en deze door alle spamrobots is geïndexeerd, is het van belang om op een constructieve manier te werken aan jouw organische zoekresultaten in Google. Hieronder beschrijf ik vijf tools waarmee je deze inspanningen kunt monitoren en optimaliseren.

1. Screaming Frog SEO spider

Wanneer je aan jouw positie in Google wilt werken, moet je ervoor zorgen dat jouw websitestructuur voldoet aan de eisen die Google hieraan stelt, zoals: sitespeed, responsiveness, SSL-certficaat etc. 

Screaming Frog is gratis. Met deze tool analyseer je in een paar seconden de volledige opbouw van al jouw webpagina’s. Je kunt precies zien welke pagina’s live staan en welke H1- en H2-titels je daarvoor gebruikt. Ook krijg je concreet inzicht in de omschrijvingen van afbeeldingen en meta-tags (de korte omschrijvingen die op Google bij de zoekresultaten worden getoond).
-> screamingfrog.co.uk/seo-spider

2. Serpfox

SERP staat voor Search Engine Result Page en laat per zoekterm/keyword zien wat jouw positie is in zoekmachines (meestal Google). Het Amerikaanse Serpfox is een handig programma, waarmee je zoekwoorden kunt opgeven waarop je graag gevonden wilt worden. 

Met een concreet overzicht krijg je dagelijks inzicht in stijgende (of dalende) keywords. Het handige is dat je Serpfox in eerste instantie kosteloos kunt uitproberen: voor de eerste tien zoektermen hoef je namelijk niet te betalen. Als je meer keywords wilt gaan monitoren, kun je eventueel een betaald startersabonnement afsluiten voor 10 dollar per maand.
-> serpfox.com

3. MOZ-toolbar

Hoewel er veel wordt geschreven is over het feit dat linkbuilding steeds minder belangrijk wordt om goed te scoren in Google, kan het geen kwaad om voor een nieuwe website een aantal sterke backlinks te verkrijgen. Let op: die link naar jouw site moet wel relevant zijn. En het liefst afkomstig zijn vanaf een sterk domein, dat wil zeggen: een website die sterker is dan die van jou.

Vroeger kon je de sterkte van een specifieke meten via PageRank, maar tegenwoordig kun je hiervoor beter PA (Page Authority) en DA (Domain Authority) gebruiken. Moz.com heeft een toolbar ontwikkeld, waarmee je direct de waarde van een website of specifieke pagina kunt zien. 

Daarnaast geeft Moz elke site ook een spamscore. Dit getal geeft aan of een website veel 'foute' inkomende links bevat. Hoe hoger de spamscore, des te groter de kans dat de website op termijn een penalty krijgt van Google. Probeer dus te voorkomen dat je een inkomende link krijgt van een website met hoge spamscore.
-> chrome.google.com/mozbar 

4. Majestic Site Explorer

Wil je meer inzicht krijgen in het aantal backlinks of wil je uitvinden hoeveel en over welke backlinks jouw concurrent beschikt? Kijk dan eens naar de mogelijkheden van Site Explorer van Majestic. Helemaal fijn: als je niet meer dan vijf checks per dag uitvoert, mag je de tool gratis gebruiken. Wil je op den duur nog meer checks gaan doen? Dan kun je overwegen om een betaald abonnement af te sluiten.
-> nl.majestic.com

5. CognitiveSEO

Wil je echt werk maken van jouw marketinginspanningen om hoger in Google te komen? Neem dan net als duizenden andere bedrijven een abonnement op het dashboard van CognitiveSEO. Sit is een ‘alles-in-1 dashboard’, waarmee je direct inzicht krijgt in jouw SERP's, backlink-profiel en de zoekresultaten. 

CognitiveSEO is niet gratis, maar je kunt het dashboard de eerste veertien dagen wel kosteloos uitproberen. Een betaald abonnement is niet goedkoop en kost 99 dollar per maand. Zeker als je pas net bent gestart met je bedrijf, kun je wellicht beter kijken of je met de eerder genoemde tools in dit artikel voorlopig ook uit de voeten kunt. 
-> cognitiveseo.com

Gebruik jij zelf nog andere tools die ik hierboven ben vergeten te noemen? Laat het me weten!

Meer over webshop

Meer over webshop
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten