5 ondernemersboeken die je moet hebben gelezen

5 ondernemersboeken die je gelezen moet hebben

Zin om in de boeken te duiken? Ieder jaar verschijnen er tal van boeken op de markt die jou op weg helpen met praktische ondernemerszaken. Ik startte de afgelopen jaren een aantal bedrijven, liet ze groeien en verkocht er een aantal door. Misschien dat ik daarom wel de waarde inzie van deze vakliteratuur. 

De inhoud van ondernemersboeken is doorgaans praktisch, actiegericht en inspirerend. En je kunt er gelijk mee aan de slag. Wel zo makkelijk! Hieronder vind je mijn aanbevelingen voor vijf boeken die van pas kunnen komen bij het starten en managen van jouw onderneming.

Boek #1: Een werkweek van 4 uur (Timothy Ferriss)

Toen ik dit boek in 2008 ontdekte, was het al twee jaar beschikbaar op de markt. Toch las ik het boek meteen een aantal keer. Het is dan ook geen toeval dat ik deze schrijver als eerste noem. Een werkweek van 4 uur is by far het meest inspirerende 'business' boek dat ik ooit heb gelezen. 

Tim beschrijft hoe jij een bedrijf opzet dat bij jouw manier van leven past en deze onderneming efficiënt kunt leiden in vier uur per week. Dit boek staat boordevol quotes, checklists en praktijkvoorbeelden. 

Als jij je registreert op de website, kun je nog veel meer informatie vinden over ondernemerschap. De laatste jaren maakt Tim ook podcasts over onder meer ondernemerschap en interviewt hij mensen die ertoe doen. Reuze inspirerend!

Boek #2: Laat de klant naar jou komen (Erno Hannink)

Erno Hannink schreef in 2009 een boek over hoe je klanten naar jou laat toekomen in plaats van ze herhaaldelijk zelf achterna te zitten of lastig te vallen. Van social media tot (online) netwerken, SEO, SEA en bloggen: echt alle ondernemershoofdstukken komen voorbij en worden voorzien van een heldere uitleg, stappenplannen en afbeeldingen.

In 2013 schreef Erno 'Kies je doelgroep'. Dit boek gaat over het kiezen en vinden van de juiste doelgroepDoor dit boek te lezen en gebruik te maken van een aantal tips schrijf ik veel makkelijker artikelen en sindsdien hebben ook meer mensen mijn e-book gedownload. Kijk voor meer informatie over Erno op zijn website.

Boek #3: The $100 dollar Start Up (Chris Guillebeau)

Ja, het kan! Voor honderd dollar een eigen bedrijf starten. En het kan dus óók voor honderd euro. Als ondernemerscoach en meervoudig ondernemer zie ik veel aspirant-ondernemers wachten op het perfecte moment: ze zijn heel druk bezig met het schrijven van een perfect ondernemingsplan en werken hard voor de financiële buffer die zij nodig denken te hebben tijdens de startfase van hun bedrijf. 

Zonde! Want dat is helemaal niet nodig. Chris Guillebeau en zijn team dachten er hetzelfde over en deden onderzoek naar de beginfase van succesvolle ondernemingen. De meest inspirerende verhalen bundelden ze in dit pakkende boek. Interessant voor diegenen die alles willen weten over onderzoek en cijfers. Meer informatie vind je op de website.

Boek #4: Verleiden op internet (Aartjan van Erkel)

Need I say more? Dit boek is een ware bestseller en inmiddels alweer toe aan de zevende druk. Aartjan deelt in dit boek onder meer zijn beste blogs en artikelen met waardevolle tips en trucs voor ondernemers. Daarnaast komen er in het boek andere experts aan het woord die meer vertellen over hun expertise.

Als jij dacht dat je het schrijven van teksten voor de zakelijke website er op een luie zondagmiddag even bij kunt doen, kom je bedrogen uit. Aartjan laat zien dat het anders kan en moet om via jouw website meer omzet te realiseren. En tekst is hierbij jouw gouden instrument. Ook leuk om te onthouden: Aartjan deelt elke week een tip op zijn website.

Boek #5: Ondernemen doe je! (Johan van Mil & Job Franken)

Het boek Ondernemen doe je zo! is van grote waarde als jij een businessplan gaat schrijven. In 143 pagina's nemen de schrijvers jou bij de hand en laten zien hoe je een goed ondernemingsplan maakt, aangevuld met praktijkvoorbeelden van bekende en minder bekende ondernemers in Nederland.

Kees Zegers (internetondernemer en investeerder) is één van de ondernemers die in dit boek aan het woord komt. Hij zegt: "Een goede ondernemer moet zijn handen uit de mouwen kunnen steken. Hij heeft intuïtie nodig en een bepaalde mate van intelligentie - noem dat maar boerenverstand - om zijn intuïtie te kunnen toetsen. Als ondernemer moet je geen twijfel hebben. Je moet de juiste weg nemen en daar vol voor gaan."

Ik wens je veel plezier met het lezen van deze boeken en het gebruiken van de tips!


Auteur | Martijn van der TuinOver deze auteur

Martijn van der Tuin (1977) heeft meerdere bedrijven opgezet (en weer verkocht) en is daarnaast actief als Succesvol Ondernemen-coach. Ook schreef hij een e-book over zijn '7 grootste ondernemersblunders'. Meer weten? Volg Martijn dan ook op social media:

Gepubliceerd op:
05-09-2017

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x2
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.