Is er voldoende vraag naar jouw product of dienst?

Zo ontdek je of er vraag is naar jouw product of dienst

Er zijn veel (oriënterende) startende ondernemers die zich afvragen hoe zij kunnen vaststellen of er vraag is naar hun nieuwe product of dienst. Goed om te weten: ook grote bedrijven worstelen wel eens met de vraag wat de klant eigenlijk wil kopen. Nog te vaak gaat dit mis. Zonde! Hieronder geef ik 5 tips om uit te vinden waar de voornaamste behoefte van jouw doelgroep ligt.

Tip #1: vraag eens rond in je netwerk

De meest eenvoudige manier om erachter te komen of er behoefte is aan het nieuwe product (of dienst) dat je aan de man wilt brengen? Informeer ernaar in je huidige klantenkring. Met deze groep mensen heb je immers al eerder contact gelegd en eventueel ook samengewerkt. Zij weten inmiddels wat ze aan je hebben en willen jou waarschijnlijk graag van dienst zijn.  

Mocht het zo zijn dat een eerdere samenwerking minder succesvol is verlopen of je een voormalige opdrachtgever tegenwoordig niet vaak meer spreekt, zou dit een mooi moment kunnen zijn om jullie zakenrelatie nieuw leven in te blazen. Maar wat als je voor het eerst een bedrijf gaat starten en nog geen klanten of opdrachtgevers hebt gevonden? Stel deze vraag dan aan potentiële klanten binnen jouw netwerk. 

'Een doelgroep kun je zo beperkt of uitgebreid maken als je zelf wilt.'

Tip #2: benader potentiële klanten

Potentiële klanten zijn individuele prospects of klantgroepen waaraan jij het product of de dienst wilt verkopen. Er zijn ontzettend veel mogelijke klanten te bedenken. Een doelgroep kun je dan ook zo beperkt of uitgebreid maken als je zelf wilt. Soms kan dit gegeven frustrerend zijn, maar probeer het vaststellen van de kerndoelgroep positief te benaderen. 

Een goed voorbeeld van het positief of negatief kijken naar marktkansen, is het verhaal van twee schoenverkopers die naar Afrika gaan. Een week later belt de baas met beide verkopers om te vragen hoe het gaat. De ene schoenverkoper antwoordt: "Hartstikke slecht, want niemand loopt hier op schoenen." Wanneer de baas even later de andere verkoper spreekt, rapporteert deze enthousiast: "De markt is enorm, want in Afrika loopt bijna niemand op schoenen."

Als je jouw toekomstige klanten in kaart wilt brengen, kun je dit als volgt aanpakken: begin met het maken van een eerste selectie van potentiële klanten in - bijvoorbeeld - een straal van vijftig kilometer. Benader deze contacten via e-mail of telefoon en leg uit dat je graag langskomt met een stapeltje stroopwafels om jouw idee te bespreken. Vergeet vooral niet duidelijk te maken waarom deze plannen ook interessant voor hem of haar zijn en vraag vervolgens wanneer het schikt. 

Mijn ervaring is dat veel bedrijven open staan voor nieuwe contacten. Gevestigde ondernemers helpen startende ondernemers doorgaans graag verder (en vinden stroopwafels lekker).

'Stel vragen in relevante groepen op Facebook of LinkedIn.'

Tip #3: maak actief gebruik van je netwerk

Als startende ondernemer is het belangrijk om een actief netwerk te hebben. Nu denk je misschien dat jij nog niet over een goed netwerk beschikt. Je bent immers nog niet gestart met jouw bedrijf of pas net begonnen. 

Mis! Ieder mens heeft een netwerk. Maar niet iedereen is zich daar even goed van bewust. Ook jij hebt ooit op school gezeten, ooit aan sport gedaan en bent ooit met vrienden een avondje gaan dansen. Deze mensen maken óók deel uit van je netwerk. Je kent vast ook wel een ondernemer die jij bewondert. Mensen willen vaak graag met jou meedenken, zolang je de vraag maar durft te stellen.

Tip #4: benut de kracht van social media

Ook op de bekende social media-platforms, zoals LinkedIn en Facebook, kun je mensen uit jouw netwerk eenvoudig een persoonlijk bericht sturen om te informeren hoe zij over jouw idee denken. 

Of nog beter: stel jouw vraag in relevante ondernemersgroepen. Zo krijg je waarschijnlijk eerder waardevolle feedback van andere ondernemers. In dergelijke groepen kun je bovendien discussies starten om vliegensvlug marktonderzoek te doen. De meeste volgers, vrienden en groepsleden zijn vast bereid om jou te voorzien van advies. En het fijne van social media is: je kunt er vandaag nog mee beginnen. 

Tip #5: peil jouw kansen via crowdfunding

Een alternatieve methode om jouw marktkansen te peilen, is crowdfunding. Dit is met name een aanrader als je op zoek bent naar kapitaal om de start van je onderneming te financieren. Hoe je dit als starter aanpakt? Eerst zet je een crowdfundingcampagne op, waarin je beschrijft wat het idee inhoudt en wat de voordelen zijn. 

Vervolgens probeer je in een periode van dertig tot zestig dagen het benodigde startkapitaal bij elkaar te krijgen. Zo zul je snel ontdekken of mensen en potentiële afnemers iets zien in jouw idee, product of dienst.

'Als je niet in beweging komt, kun je je hoofd ook niet stoten.'

Een tijdje geleden was ik op bezoek bij een gemeentekantoor in Noord-Nederland. In de ontvangsthal stond een kunstwerk met de tekst: als je niet in beweging komt, kun je je hoofd ook niet stoten.

Onderzoeken of er voldoende behoefte is aan je product of dienst kan beangstigend zijn, omdat de uitslag negatief kan uitvallen en jij je hoofd kunt stoten. Zo'n realitycheck is echter helemaal niet erg, want iedere ondernemer loopt wel eens ergens tegenaan. Het is mij ook overkomen. Ook al doet zo’n misser even zeer: het houdt je wel scherp.


Auteur | Martijn van der TuinOver deze auteur

Martijn van der Tuin (1977) heeft meerdere bedrijven opgezet (en weer verkocht) en is daarnaast actief als Succesvol Ondernemen-coach. Ook schreef hij een e-book over zijn '7 grootste ondernemersblunders'. Meer weten? Volg Martijn dan ook op social media:

Bijgewerkt op: 22-07-2015 Gepubliceerd op:
22-07-2015

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x2
x5

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.