marieke

De start van Twitter

Best een gekke gedachte dat tien jaar geleden nog niemand van Twitter had gehoord. Tegenwoordig is de microblog overal, en heeft het zich zakelijk zowel als online marketingtool en nieuwsbron bewezen. Oprichter Jack Dorsey dacht vanaf dag één dat er wel eens iets in Twitter zou kunnen zitten. Maar dat zijn idee zo groot zou worden, had zelfs hij niet kunnen bedenken: de start van Twitter.

Om wie gaat het?

Jack Dorsey.

Waar en wanneer wordt hij geboren?

Op 19 november 1976 in de Amerikaanse stad St. Louis.

Om welk bedrijf gaat het?

Twitter.

Sinds wanneer?

Juli 2006.

Hoe komt de oprichting van Twitter tot stand?

Jack Dorsey was er vrij vroeg bij als het gaat om het ontwikkelen van een voorliefde voor data en computers. Al op zijn dertiende raakt hij gefascineerd door alles wat deze technische wereld hem te bieden heeft. Na zijn middelbareschooltijd begint hij aan een studie Wetenschap & Technologie aan de universiteit van Missouri, maar switcht uiteindelijk naar New York University.

Toch is de microblog niet zijn eerste online project. In het jaar 2000 ontwikkelt Dorsey - hij is dan al afgestudeerd en verhuisd naar Californië - met zijn bedrijf een soort digitale bestel- en boodschappenlijn voor taxi's, koeriersdiensten en hulpdiensten. Niet veel later speelt hij tijdens een andere klus voor het technische bedrijf Odeo voor het eerst met de gedachte om 'iets' te doen met de mogelijkheid een online korte berichten-service te creëren.

In de daarop volgende jaren besteedt de techneut veel tijd aan het uitwerken van zijn idee. Een grote online berichten-service, waarbij gebruikers via het web korte SMS-berichten naar elkaar kunnen sturen, bestaat op dat moment nog niet, zo ontdekt hij tijdens zijn research. Uiteindelijk presenteert een inmiddels enthousiaste Dorsey tijdens een brainstormsessie in 2006 zijn plannen aan de directie van Odeo. Het idee wordt met al evenveel enthousiasme ontvangen en naar investeerders hoeft dan ook niet lang te worden gezocht.

De beroemde Twitter-schets van Dorsey:

De titel Twitter is marketingtechnisch goed gevonden – de term geeft immers duidelijk aan waarvoor de site is bedoeld en blijft goed hangen - maar dat is niet de oorspronkelijke naam. Die had overigens wel veel gemeen met hoe we de microblog vandaag de dag kennen, want in eerste instantie stond het project namelijk bekend als 'Twttr', een term die was gebaseerd op Flickr en het feit dat in de Verenigde Staten korte sms-codes uit vijf cijfers bestaan. De eer voor het bedenken van deze naam gaat niet naar Dorsey zelf, maar naar zijn toenmalige collega Noah Glass.

Het project 'Twttr' gaat in maart 2006 officieel van start wanneer Dorsey een account aanmaakt (klik hier voor het profiel) op de site en vervolgens de allereerste (en inmiddels legendarische) woorden post: "just setting up my twttr." Het duurt niet lang voordat 'Twttr' overgaat in het huidige Twitter. "We kwamen ergens het woord Twitter tegen en wisten meteen dat dit precies was wat we zochten", vertelt Dorsey in een later interview. "Twitter refereert aan fluitende vogeltjes en geeft tegelijkertijd aan dat het om korte en vrij onsamenhangende boodschappen kan gaan."

De eerste Twitter-release vindt alleen intern plaats; op dat moment kan Odeo-personeel via de microblog exclusief berichtjes naar elkaar sturen. In oktober 2006 gaat Odeo op in het nieuwe bedrijf van onder andere Biz Stone, Evan Williamsen Dorsey zelf: Obvious Corporation. Ook Twitter, dat tegen die tijd beschikbaar is voor iedereen, wordt teruggekocht van toenmalige investeerders en maakt deel uit van deze onderneming tot april 2007, wanneer Twitter als zelfstandig bedrijf verdergaat.

Het duurt uiteindelijk nog een jaar voordat de populariteit van Twitter een enorme vlucht neemt. Tijdens een groot cultuurfestival plaatst het bedrijf overal plasmaschermen waarop alleen maar tweets te zien zijn. Deze aanpak werkt. Binnen enkele dagen verdrievoudigt het aantal berichten op de microblog. En wanneer 'nerds' een technologie eenmaal omarmen, volgen online trendsetters, onder wie bloggers, al snel en zal niet veel later ook het grote publiek druk aan het twitteren slaan. Dit gebeurt dan ook en tegenwoordig kunnen we ons bijna geen wereld meer voorstellen zonder Twitter. Het aantal gebruikers groeit nog steeds flink; iedere dag komen er zo'n driehonderdduizend twitteraars bij.

Hoe staat het bedrijf er nu voor?

Goed. En dat is best bijzonder als je weet dat het businessmodel van Twitter in eerste instantie niet eens zo was gericht op het maken van veel omzet. Twitter verdient tegenwoordig geld aan de advertentiemogelijkheden van tweets. Zo kunnen bedrijven onder meer 'promotend tweets' en 'promotend trends' inkopen. Daarnaast heeft Twitter de optie ‘promoted accounts’ gecreëerd, zodat ondernemingen of merken vaker in het 'who to follow'-blokje verschijnen. Tot slot heeft Twitter afspraken gemaakt met zoekmachines Bing en Yahoo, waar via een twitterfeed de meest relevante tweets bij de zoekresultaten worden vermeld.

Dick Costolo is sinds 2010 de CEO van Twitter (hij volgde Williams op). In tegenstelling tot veel andere branches, waar de economische crisis hard toeslaat, ziet dit bedrijf de toekomst zonnig in. Twitter verwacht namelijk dat de omzet dit jaar uitkomt op bijna 260 miljoen dollar, praktisch een verdubbeling van het resultaat in 2011 (139,5 miljoen dollar). Als we afgaan op de vooruitzichten, zal het techbedrijf in 2013 een totale omzet behalen van 399,5 miljoen dollar en in 2014 een omzet van 540 miljoen dollar. Dat is natuurlijk een schijntje vergeleken met het grote Facebook, maar Twitter zal naar verwachting in 2016 alsnog de iconische grens van een miljard dollar weten te bereiken.

Dorsey zelf stopt zijn energie allang niet meer alleen in Twitter. Hij is nog wel actief betrokken bij het bedrijf als bestuursvoorzitter, maar focust zich tegenwoordig eigenlijk meer op zijn nieuwe project: Square. Het is een klein apparaatje voor smartphones en de iPad waarmee gebruikers veilig kunnen betalen via hun pinpas of creditcard. Daarnaast kunnen er via dit systeem digitale rekeningen worden verstuurd. Of Square net zo groot wordt als Twitter valt natuurlijk nog te bezien, maar als Jack Dorsey er iets in ziet, zal de nieuwe functionaliteit op zijn minst een zekere online behoefte van gebruikers vervullen.

Advertorial Financieren

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

Waarom geldt voor een tweet een maximum van 140 karakters?

Weet u nog wat wij eerder schreven over de oorspronkelijke naam van Twitter en het feit dat Twttr onder meer refereerde aan de 5-cijferige SMS-code in Amerika? Het is aan die erfenis te danken dat we tegenwoordig nog steeds vastzitten aan die maximale lengte van honderdveertig karakters. Dorsey ging bij het opzetten van de microblog uit van de regel dat één SMS-bericht uit maximaal 160 karakters bestaat. Een gemiddelde gebruikersnaam op Twitter zou volgens zijn berekeningen al snel twintig karakters in beslag nemen. Blijft over: 140 karakters per tweet. Dorsey zelf was al even kort maar krachtig over dit besluit: "One could change the world with one hundred and forty characters."

Deze limiet kan soms irritant zijn als je moet goochelen om wat je wilt zeggen in een enkele zin samen te vatten, maar aan de andere zijn die korte berichten juist wat Twitter zo krachtig maakt. Voor langere boodschappen is er Facebook of Google+. En dit uitgangspunt van de beroemde microblog bood ook weer ruimte voor andere goede online initiatieven, zoals websites als Bit.ly en TinyURL waarmee gebruikers lange URL's inkorten en zo wat karakters erbij smokkelen om net even wat meer tekst kwijt te kunnen in hun tweets.

Twitter kan, naast het zijn van een social media-platform voor vrienden onderling en bedrijven die volgers updaten over lopende projecten en via deze microblog het gesprek aangaan met hun klanten, ook worden beschouwd als nieuwsbron. Foto's van ooggetuigen bij rampen weten steeds sneller hun weg naar Twitter te vinden, al blijft het checken van de informatie door de media vanwege het grote risico op een hoax essentieel.

Ook de meeste beroemdheden zijn fan van Twitter en gebruiken het medium om in contact te komen met hun fans. Klik hier om een overzicht te zien van een aantal tweets die wereldwijd veel indruk hebben gemaakt, waaronder Barack Obama die vlak na het winnen van de presidentsverkiezingen in 2008 zijn Twitter-volgers bedankt voor de steun en de Iraanse 'klokkenluider' die de wereld in 2009 op de hoogte hield van de gebeurtenissen tijdens de grootschalige bevolkingsopstand van dat jaar.

Inspirerende quote:

Jack Dorsey: "Ik respecteer Twitter-gebruikers en maak regelmatig tijd vrij om met hen in gesprek te gaan. Ik zou niet zijn waar ik nu ben zonder internet."

Videos:

Recent interview met Jack Dorsey (bovenstaand verhaal in circa drie minuten):
 

Twitter in één minuut:

Gepubliceerd op:
24-05-2012

Wat vind je van dit artikel?

x2
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 5.799 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.