marieke

De start van Walt Disney

Het levensverhaal van Walt Disney leest als een heus sprookje: begonnen als bescheiden tekenaar met een droom, overwint hij diverse tegenslagen om als eigenaar van een van de grootste mediaconglomeraten aller tijden te eindigen. De creaties van zijn hand, van Mickey Mouse tot Sneeuwwitje, zijn wereldwijd bekend én geliefd. Eind goed, al goed. Hoe maakte Walt Disney van zijn animatiestudio een miljardenimperium?

Om wie gaat het?

Walter Elias 'Walt' Disney.

Waar en wanneer wordt hij geboren?

5 december 1901 in de Amerikaanse stad Chicago.

Om welk bedrijf gaat het?

Walt Disney Corporation.

Wanneer opgericht?

In oktober 1923.

Hoe komt de oprichting van de Walt Disney Corporation tot stand?

Walter Elias Disney, oftewel Walt, wordt in 1901 geboren in Chicago, maar deze grote Amerikaanse stad ligt niet aan de basis van de grote verbeeldingskracht van de latere oprichter en directeur van Disney. Dat is een boerderij in het dorpje Marceline in de staat Missouri, waar Disney op vierjarige leeftijd met zijn familie naartoe verhuisde. Dit is de plek waar de jonge Disney tekenles krijgt van een bevriende buurman. Hoewel Disney maar tot zijn tiende in Marceline woonde, maakt de hoofdstraat van het dorpje zo’n indruk op hem dat hij jaren later het ontwerp van de Main Street in het themapark Disneyland hierop baseert. De rest van zijn jeugd brengt Disney afwisselend door in de steden Kansas en Missouri.

Tijdens zijn middelbareschooltijd werkt Disney als striptekenaar voor de schoolkrant, hoewel zijn fantasie en talent voor het vertellen van mooie verhalen groter lijkt dan het daadwerkelijke tekenwerk. In eerste instantie tekent hij veelal dieren met menselijke trekjes (iets wat later in veel van zijn animatiewerk een vast onderdeel zal zijn), maar door de invloed van de Eerste Wereldoorlog krijgt zijn werk een steeds grimmiger en patriottistisch karakter. Op zijn zestiende gaat Disney vrijwillig van school om zich aan te melden bij het leger, maar hier wordt hij vanwege zijn jonge leeftijd afgewezen. Daarop meldt hij zich samen met een vriend aan bij het Rode Kruis. Hij wordt uiteindelijk nog wel kortstondig uitgezonden naar Europa, maar pas nadat de oorlog tot een eind was gekomen.

Eenmaal terug in Kansas gaat Disney werken voor een reclamebureau, waar hij kennismaakt met cut-out-animatie, een techniek waarbij de maker papieren figuren uitknipt en vervolgens met alle losse stukken beeld voor beeld een filmpje maakt. Niet lang daarna besluit hij om officieel animator te worden en voor zichzelf te beginnen. Disney en Frank Harman, zijn enige werknemer van dat moment, sluiten een deal met een lokale theatereigenaar. Onder de noemer Laugh-O-Grams mag het duo hun korte animatiefilms in het theater vertonen. Het duurt niet lang voor de amusante Laugh-O-Grams binnen Kansas en de nabijgelegen steden een begrip zijn. Disney verdient ook aardig wat geld, maar bij lange na niet genoeg om zijn inmiddels gegroeide personeelsbestand te kunnen onderhouden. De Laugh-O-Gram-tekenstudio kan de financiële lasten uiteindelijk niet meer dragen en gaat korte tijd later failliet.

Opgeven komt echter niet in het woordenboek van Disney voor. Hij verhuist samen met zijn oudere broer Roy naar Hollywood, het mekka van iedereen met een droom op het gebied van film en entertainment, en richt daar in 1923 de Disney Brothers Cartoon Studio op, het latere Walt Disney. Het duo – Walt is het creatieve brein, Roy neemt de zakelijke taken voor zijn rekening - heeft met de productie van animatiefilms een aantal bescheiden succesjes, onder meer met de reeks Alice’s Wonderland, maar hun echte doorbraak is te danken aan het tekenfilmfiguur Mickey Mouse. Disney is zoals al eerder gezegd beter in het bedenken van personages en hun verhalen dan deze daadwerkelijk op papier te schetsen, dus is zijn originele ontwerp van de beroemdste animatiemuis ter wereld door een collega nog wat aangescherpt, zodat het figuurtje makkelijker zou zijn om te tekenen.

Disney blijft tot 1947 overigens wel zelf verantwoordelijk voor zowel de persoonlijkheid als stem van Mickey, die in eerste instantie nog Mortimer heet. De vrouw van Disney vindt de naam Mickey echter beter bij het beestje passen, waarop hij de naam prompt aanpast. De eerste (stille) tekenfilms doen het vrij aardig, maar bij het revolutionaire Steamboat Willie (zie het videofragment hieronder) in 1928, de eerste animatiefilm met geluid, gaan de kassa’s pas echt rinkelen.

De avonturen Mickey Mouse worden wereldwijd bekend en geliefd bij jong en oud. In 1932 krijgt Disney er zelfs een speciale Oscar voor. Op basis van dit succes bedenkt hij er nog drie andere karakters bij: Donald Duck, Goofy en Pluto, die in de daarop volgende jaren ieder een eigen tekenfilmserie krijgen. Inmiddels kijkt de Disney-oprichter alweer vooruit. Als de filmindustrie er lucht van krijgt dat hij van plan is het sprookje van Sneeuwwitje en de zeven dwergen te bewerken tot een full length-animatiefilm, grappen concurrenten dat Disney Studio is veranderd in ‘Disney’s Folly’.

Zelfs zijn nabije omgeving heeft twijfels over dit groots opgezette project, maar Disney houdt voet bij stuk. Hij moet op een gegeven moment zelfs een tweede hypotheek op zijn huis nemen om de financiering rond te krijgen, maar op de première van Snow White and the Seven Dwarves in 1937 snoert hij alle critici de mond. De huidige klassieker is over de hele wereld een doorslaand succes - de productiekosten van het destijds duizelingwekkende bedrag van 1,6 miljoen dollar worden ruimschoots terugverdiend – en staat aan het begin van Disney’s ‘golden age of animation’. Dankzij dit succes vinden achtereenvolgens Pinocchio, Fantasia, Dumbo, en Bambi hun weg naar het witte doek.

De Tweede Wereldoorlog speelt de dominante positie van Disney echter parten. Fantasia en Bambi brengen minder op dan verwacht en storten het bedrijf in diepe schulden. In 1941 moet Disney zelfs noodgedwongen de helft van zijn tekenaars ontslaan. Na de oorlog krabbelt de onderneming beetje bij beetje weer op. Halverwege de jaren ‘50 heeft een derde van de wereldbevolking tenminste één Disney-film gezien. In 1955 gaan in Californië de deuren open van Disneyland, later gevolgd door Disney World (Florida), Tokyo Disneyland (Japan), Disneyland Paris (Frankrijk) en Hong Kong Disneyland (China). Het themapark trekt de eerste twee jaar tien miljoen bezoekers – met dit succes stelt Disney haar financiële positie voor de komende decennia veilig.

Na het overlijden van de broers in de jaren ’60 en ‘70 (Walt sterft in 1966 aan de gevolgen van longkanker, Roy aan een infarct in 1971) vindt Disney het lastig om opnieuw haar draai te vinden. Pas wanneer Michael Eisner in 1984 aantreedt als CEO, krijgt het bedrijf de wind weer in de zeilen. Hij weet zich het aloude Disney-gevoel goed eigen te maken en weet namens Disney de harten van mensen over de hele wereld opnieuw te veroveren met animatiesuccessen zoals The Little Mermaid, The Beauty and the Beast, Alladin en The Lion King. Die laatste knaller brengt maar liefst achthonderd miljoen dollar op.

Advertorial Financieren

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

Hoe onderscheidde Disney zich van de concurrentie?

Disney lijkt de term ‘merchandise’ wel te hebben uitgevonden. Een van zijn grote talenten was dat hij begreep hoezeer mensen naar de droomwereld van Walt Disney konden verlangen. Massa’s generaties zijn opgegroeid met de sprookjes van Disney. Een jong meisje dat betoverd raakt door de film Assepoester, wil vast ook graag in het kasteel van Assepoester rondlopen, een pop van de blonde prinses en een prinsessenjurk dragen.

Een droom die het meisje zeker in vervulling zal zien gaan in een van de Disney-pretparken of een speelgoedwinkel, die dergelijke producten altijd op voorraad heeft. Een van de belangrijkste doelen van Disney was dat hij mensen op een vertederende manier een tijdelijke ontsnapping wilde bieden; de werkelijkheid van iemands bestaan is vergeleken bij de avonturen van Peter Pan in de meeste gevallen immers maar doorsnee en saai.

Hoe staat het er nu voor bij Disney?

Walt Disney is nog altijd een van de grootste mediaconglomeraten ter wereld. Tegenwoordig zijn de diverse activiteiten van de multinational ondergebracht in vier bedrijfsonderdelen: Walt Disney Studio Entertainment (films, muziek), Walt Disney Parks and Resorts (themaparken), Media Networks (radio, televisie waaronder The Disney Channel) en Consumer Products (merchandise e.d.). Voor Disney was 2011 een zeer succesvol jaar. In alle vier de kwartalen nam de omzet gestaag toe, om uiteindelijk uit te komen op bijna 40,8 miljard dollar.

Over het vierde kwartaal alleen al boekte het concern een dertig procent hogere nettowinst. Deze aanhoudende groei was vooral toe te schrijven aan het feit dat de themaparken meer bezoekers trokken en er meer geld binnenkwam door stijgende reclame-inkomsten. Daarnaast speelde ongetwijfeld de hogere tarieven die kabelexploitanten moeten betalen voor de uitzendrechten van Disney's sportzender ESPN een rol.

Het zal overigens nog moeten blijken of Disney deze stijgende lijn wel weet vast te houden in 2012. De cijfers van het eerste kwartaal vielen namelijk enigszins tegen. Forbes meldt dat hoewel de winst in deze periode wederom is toegenomen, de omzet maar met één procent steeg naar 10,8 miljard dollar. Disney had voorspeld bij het einde van het eerste kwartaal uit te komen op een omzet van 11,2 miljard dollar. Met nog drie kwartalen voor de boeg heeft het concern van de huidige CEO Bob Iger echter nog genoeg tijd om deze schamele kwartaalscore goed te maken en ook 2012 als een echt Disney-sprookje te laten eindigen.

Inspirerende quote

Walt Disney: "Starten doe je door niet eeuwig over zaken door te praten, maar er gewoon mee te beginnen."

Video

Kort fragment uit een interview met Walt Disney over de kracht van animatiefilms:

Gepubliceerd op:
15-03-2012

Wat vind je van dit artikel?

x17
x8

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 5.044 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.