marieke

E-brievenbus voor digitale facturen aan de overheid

Er komt binnenkort een speciale elektronische brievenbus voor ondernemers die zaken doen met de overheid en digitaal willen factureren. De rijksoverheid wil het ondernemers makkelijker maken om hun facturen via mail te versturen.

Staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken is er van overtuigd dat de maatregel het voor ondernemers eenvoudiger maakt om elektronisch zaken te doen met het Rijk. Bovendien scheelt het in de administratieve lasten, denkt hij.

Meldpunt
De elektronische brievenbus wordt een soort centraal meldpunt waar de facturen van ondernemers binnenkomen. "En wij regelen wel dat de facturen op de juiste plek terechtkomen", zo licht Frank Heemskerk toe.

UWV
Heemskerk spreekt van een e-factuurpoort waarop UWV zich in januari als eerste aansluit. Daarna volgen het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de gemeente Zoetermeer, het RIVM, Rijksdienst voor het wegverkeer en de ministeries van LNV en Economische Zaken.

80 procent
De overheid streeft ernaar om in het komende jaar 10 procent van de facturen elektronisch af te handelen. In 2014 moet dat 80 procent zijn. Volgens de staatssecretaris kan ICT een belangrijke economische impuls zijn om de productiviteit en dienstverlening te verbeteren.

Als u wilt weten aan welke regels uw factuur moet voldoen, dan kijkt u hier.

Gepubliceerd op:
07-12-2009

Wat vind je van dit artikel?

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke zakelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, waar moet je dan op letten?

Bedrijfsadministratie inrichten

Bij het opzetten en inrichten van je administratie moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Facturen en offertes opstellen

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Zakelijke rekening eerste 6 maanden gratis

Start nóg sterker in 2021 met een zakelijke rekening en krijg meer grip op je geldzaken.

 

Je zakelijke rekening is de eerste 6 maanden gratis inclusief pinpas, internetbankieren en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. 

 

Bekijk je voordeel

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.