Administratie opzetten

5 tips voor het opzetten van een administratie

De administratie is voor startende ondernemers niet de leukste klus, maar wel noodzakelijk. Het is niet alleen wettelijke verplicht, maar verschaft ook inzicht in hoe je onderneming ervoor staat. Met deze vijf tips zet je een overzichtelijke administratie op.

1. Begin op tijd met de administratie

Als het gaat om het bijhouden van je zakelijke administratie, geldt: hoe eerder je begint, hoe beter. Zelfs in de voorbereidende fase, dus ook wanneer je eigenlijk nog niet met onderneming begonnen bent of nog geen klant hebt binnengehaald, is het belangrijk om de administratie goed in kaart te brengen.

Op deze manier hebt je vanaf het allereerste begin namelijk een beter inzicht in de gemaakte kosten, omzet en winst. Aan de hand hiervan kun je vervolgens inspelen op ontwikkelingen en activiteiten eventueel bijstellen.

2. Houd je aan de fiscale bewaarplicht

Waarschijnlijk ben je al van deze verplichting op de hoogte, maar we herhalen het nog maar een keer: bedrijven en alle andere zelfstandigen zijn wettelijk verplicht om hun basisadministratie zeven jaar te bewaren.

Let op: voor onroerende zaken, zoals de huur van een bedrijfspand, geldt een bewaarplicht van tien jaar.

De fiscale bewaarplicht gaat in vanaf het moment dat de gegevens niet meer tot de jaaradministratie behoren.


Gratis whitepaper: administratie opzetten

Vind je het lastig om je boekhouding goed in te richten en bij te houden? In deze whitepaper leggen we je de basis van het opzetten van een goede administratie uit. 

Download gratis PDF 


3. Weet welke gegevens je bewaart

Het gaat bij deze bewaartermijn van zeven jaar om de volgende onderdelen, door de fiscus ook wel aangeduid als basisgegevens, van je administratie:

  1. Grootboek
  2. Debiteurenadministratie
  3. Crediteurenadministratie
  4. Voorraadadministratie
  5. In- en verkoopadministratie
  6. Indien van toepassing: de loonadministratie

De gegevens (kasadministratie en kassabonnen, facturen, bankafschriften, contracten etc.) moet je in de originele vorm of digitaal bewaren.

  • Lees hier hoe je een goede factuur opstelt

Digitale administratie

De meeste ondernemers doen hun administratie digitaal. De btw-aangifte en aangifte inkomstenbelasting doe je ook allemaal via een online portaal. Zorg altijd voor een back-up om te voorkomen dat je alles verliest. 

4. Profiteer van belastingvoordeel

Het bijhouden van de administratie staat bij weinig ondernemers bovenaan de to-do-lijst, maar wie hierbij zorgvuldig te werk gaat kan wel degelijk profiteren van de nodige fiscale voordelen.

Denk bijvoorbeeld aan de handige kleineondernemersregeling (KOR), waarbij kleine zelfstandigen in aanmerking kunnen komen voor btw-vrijstelling.

Vind je het echt een lastige klus of heb je simpelweg te weinig tijd om met je administratie bezig te zijn, dan kunt je deze taken uiteraard ook uitbesteden aan een boekhouder of accountant.

Houd er rekening mee dat je uiteindelijk zelf verantwoordelijk blijft voor de btw- en belastingaangifte en een overzichtelijke administratie.

  • Lees in dit artikel wat de voor- en nadelen zijn aan het uitbesteden van je boekhouding

5. Maak gebruik van boekhoudtools

De tijden van werken met stapels bonnetjes en een handmatige rekenmachine liggen ver achter ons. Tegenwoordig zijn er talloze tools die je bij je administratie een handje kunnen helpen.

Online zijn er genoeg applicaties te vinden die het bijhouden van de administratie een minder tijdrovende klus maken. Je kunt vaak zelfs een handige koppeling maken met je zakelijke rekening.

Tip: Voor je startscherm of favorieten: de btw-calculator. Handig bij btw berekenen op facturen, offertes en voor je boekhouding en btw-aangifte

Bijgewerkt op: 10-09-2020

Wat vind je van dit artikel?

x14
x12

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke zakelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, waar moet je dan op letten?

Bedrijfsadministratie inrichten

Bij het opzetten en inrichten van je administratie moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Facturen en offertes opstellen

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 7.232 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.