Administratie

5 tips voor het opzetten van een administratie

De administratie is voor startende ondernemers vaak noodzakelijk kwaad. Toch is een boekhouding belangrijker dan je denkt. Dit is namelijk niet alleen wettelijke verplicht, maar verschaft ook actueel inzicht in hoe je onderneming ervoor staat: 5 tips voor het opzetten van een administratie.

1. Begin op tijd

Als het gaat om het bijhouden van je zakelijke administratie, geldt: hoe eerder je begint, hoe beter. Zelfs in de voorbereidende fase, dus ook wanneer je eigenlijk nog niet met onderneming begonnen bent of nog geen enkele klant of investeerder heeft binnengehaald, is het belangrijk om de administratie goed in kaart te brengen.

Op deze manier hebt je vanaf het allereerste begin namelijk een beter inzicht in de gemaakte kosten, omzet en winst. Aan de hand hiervan kun je vervolgens inspelen op ontwikkelingen en activiteiten eventueel bijstellen.

2. Houd je aan de fiscale bewaarplicht

Waarschijnlijk ben je allang van deze verplichting op de hoogte, maar we herhalen het nog maar een keer: bedrijven en alle andere zelfstandigen zijn wettelijk verplicht om hun basisadministratie zeven jaar te bewaren. De fiscale bewaarplicht gaat in vanaf het moment dat de gegevens niet meer tot de jaaradministratie behoren.

3. Weet wat je bewaart

De nieuwe boekhoud app

Dé boekhoud-tool voor zzp

Bonnen scannen, facturen beheren en snel overzicht voor de btw-aangifte. Probeer Tellow nu drie maanden zonder abonnementskosten.

Probeer Tellow

Het gaat bij deze bewaartermijn van zeven jaar om de volgende onderdelen, door de fiscus ook wel aangeduid als basisgegevens, van je administratie:

  1. Grootboek
  2. Debiteurenadministratie
  3. Crediteurenadministratie
  4. Voorraadadministratie
  5. In- en verkoopadministratie
  6. Indien van toepassing: de loonadministratie

De gegevens (kasadministratie en kassabonnen, facturen, bankafschriften, contracten etc.) moet je in de originele vorm bewaren. Bonnetjes dus in de ordner, via de mail verstuurde facturen online.

4. Profiteer van belastingvoordeel

Het bijhouden van de administratie staat wat favoriete taken betreft maar bij weinig ondernemers bovenaan de lijst, maar wie hierbij zorgvuldig te werk gaat kan wel degelijk profiteren van de nodige fiscale voordelen. Denk bijvoorbeeld aan de handige Kleineondernemersregeling (KOR), waarbij kleine zelfstandigen op het gebied van BTW in aanmerking kunnen komen voor belastingvermindering.

Vind je het echt een lastige klus of heb je simpelweg te weinig tijd om met je administratie bezig te zijn, dan kunt je deze taken uiteraard ook uitbesteden aan een boekhouder of accountant. Houd er rekening mee dat je uiteindelijk zelf verantwoordelijk blijft voor de belastingaangiften en een overzichtelijke administratie.

5. Maak gebruik van handige tools

De tijden van werken met stapels bonnetjes en een handmatige rekenmachine liggen ver achter ons. Tegenwoordig zijn er talloze computerprogramma's die u bij uw administratie een handje kunnen helpen. Online zijn er ook genoeg applicaties te vinden die het bijhouden van de administratie een minder tijdrovende klus maken. 

Tip: Gebruik de handige btw-calculator

Bijgewerkt op: 14-08-2018

Wat vind je van dit artikel?

x0
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.