5 tips voor het opzetten van een administratie

Bijgewerkt op 10 september 2020
3 min  leestijd
12.117
Marieke Leijnen
Auteur: Marieke Leijnen
Image
Zakelijke administratie opzetten

De administratie is voor startende ondernemersĀ niet de leukste klus, maarĀ wel noodzakelijk. Het isĀ niet alleen wettelijke verplicht, maar verschaft ookĀ inzicht in hoe jeĀ onderneming ervoor staat. Met deze vijf tips zet je een overzichtelijke administratie op.

1. Begin op tijd met de administratie

Als het gaat om het bijhouden van jeĀ zakelijke administratie, geldt: hoe eerder je begint, hoe beter. Zelfs in de voorbereidende fase, dus ook wanneer jeĀ eigenlijk nog niet metĀ onderneming begonnen bent of nog geenĀ klantĀ hebtĀ binnengehaald, is het belangrijk om de administratie goed in kaart te brengen.

Op deze manier hebt je vanaf het allereerste begin namelijk een beter inzicht in de gemaakte kosten, omzet en winst. Aan de hand hiervan kun jeĀ vervolgens inspelen op ontwikkelingen enĀ activiteiten eventueel bijstellen.

2.Ā Houd jeĀ aan de fiscale bewaarplicht

Waarschijnlijk ben jeĀ al van deze verplichting op de hoogte, maar we herhalen het nog maar een keer: bedrijven en alle andere zelfstandigen zijn wettelijk verplicht om hun basisadministratie zeven jaar te bewaren.

Let op: voor onroerende zaken, zoals de huur van eenĀ bedrijfspand, geldt een bewaarplicht van tien jaar.

De fiscale bewaarplicht gaat in vanaf het moment dat de gegevens niet meer tot de jaaradministratie behoren.


Gratis whitepaper: administratie opzetten

Vind je het lastig om je boekhouding goed in te richten en bij te houden? In deze whitepaper leggen we je de basis van het opzetten van een goede administratie uit.Ā 

Download gratis PDFĀ 


3. Weet welke gegevens jeĀ bewaart

Het gaat bij deze bewaartermijn van zeven jaar om de volgende onderdelen, door de fiscus ook wel aangeduid als basisgegevens, van jeĀ administratie:

  1. Grootboek
  2. Debiteurenadministratie
  3. Crediteurenadministratie
  4. Voorraadadministratie
  5. In- en verkoopadministratie
  6. Indien van toepassing: de loonadministratie

De gegevens (kasadministratie en kassabonnen, facturen, bankafschriften, contracten etc.) moet je in de originele vorm of digitaal bewaren.

  • Lees hier hoe je een goede factuur opstelt

Digitale administratie

De meeste ondernemers doen hunĀ administratie digitaal. De btw-aangifte en aangifte inkomstenbelasting doe je ook allemaal via een online portaal.Ā Zorg altijd voor een back-upĀ om te voorkomen dat jeĀ alles verliest.Ā 

whitepaper administratie cover

Administratie opzetten?

Speciaal voor starters: de basis in 5 minuten. Een overzicht van wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met je boekhouding, inclusief tips!

Download gratis PDF

4. Profiteer van belastingvoordeel

Het bijhouden van de administratie staatĀ bij weinig ondernemers bovenaan de to-do-lijst, maar wie hierbij zorgvuldig te werk gaat kan wel degelijk profiteren van de nodige fiscale voordelen.

Denk bijvoorbeeld aan de handige kleineondernemersregeling (KOR), waarbij kleine zelfstandigenĀ in aanmerking kunnen komen voor btw-vrijstelling.

Vind jeĀ het echt een lastige klus of heb jeĀ simpelweg te weinig tijd omĀ met jeĀ administratie bezig te zijn, dan kunt jeĀ deze taken uiteraard ook uitbesteden aan een boekhouder of accountant.

Houd er rekening mee dat jeĀ uiteindelijk zelf verantwoordelijk blijft voor de btw- en belastingaangifteĀ en een overzichtelijke administratie.

  • Lees in dit artikel wat de voor- en nadelen zijn aan het uitbesteden van je boekhouding

5. Maak gebruik van boekhoudtools

De tijden van werken met stapels bonnetjes en een handmatige rekenmachine liggen ver achter ons. Tegenwoordig zijn er talloze toolsĀ die jeĀ bij je administratie een handje kunnen helpen.

Online zijn er genoeg applicaties te vinden die het bijhouden van de administratie een minder tijdrovende klus maken. Je kunt vaak zelfs een handige koppeling maken met je zakelijke rekening.

Tip: Voor je startscherm of favorieten: deĀ btw-calculator. Handig bij btw berekenen op facturen, offertes en voor je boekhouding en btw-aangifte

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Meer over boekhouding en administratie

Meer over boekhouding en administratie
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten