marieke

5 vragen en antwoorden over de BTW-aangifte

Wie ondernemer is en omzet maakt, moet in de meeste gevallen rekening houden met de omzetbelasting. Deze belastingvorm wordt ook wel BTW genoemd, voluit Belasting over de Toegevoegde Waarde. De BTW wil bij starters echter nog wel eens voor verwarring zorgen. In dit artikel beantwoorden we daarom een paar veelgestelde vragen over deze typische aangifte voor ondernemers: 5 vragen en antwoorden over de BTW-aangifte.

1. Hoe weet ik of ik BTW moet afdragen?

Dat hoeft u zelf niet te beslissen: het is aan de Belastingdienst om te bepalen of u BTW-plichtig bent. Nadat u uw onderneming heeft ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) en uw gegevens zijn doorgegeven aan de Belastingdienst, ontvangt u van de fiscus een brief waarin u wel of niet wordt beschouwd als ondernemer voor de BTW. Zo ja, dan vindt u in deze brief nadere informatie over de omzetbelasting en hoe en wanneer u BTW-aangifte moet doen.

Let op: er zijn een aantal branches en activiteiten waarbij u kunt worden vrijgesteld van BTW. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als u begrafenisondernemer bent, maar ook wanneer u als freelance tekstschrijver strikt inhoudelijke bijdragen levert aan een tijdschrift, website of ander medium. Zoals gezegd is het aan de Belastingdienst om dit voor uw situatie te bepalen. Als u bent vrijgesteld van BTW, mag u dus geen BTW op uw facturen vermelden. Heeft u zowel vrijgestelde als belaste omzet? Dan splitst u deze in uw administratie. Meer informatie vindt u bij de Belastingdienst onder Vrijgestelde goederen of diensten leveren.

2. Welk BTW-tarief moet ik hanteren?

Er gelden verschillende tarieven voor bepaalde soorten of diensten. Het is uiteraard de bedoeling dat u voor uw dienst of product de juiste vorm hanteert. Het gaat om de volgende drie tarieven:

  • Het algemene BTW-tarief van 21 procent (sinds 1 oktober 2012, lees er meer over in het artikel Wat u moet weten over de BTW-verhoging 2012): dit tarief geldt voor alle voor alle goederen en diensten die niet vrijgesteld zijn en niet onder het 6- of 0 procent-tarief vallen. Klik hier voor meer informatie.
  • Het verlaagde BTW-tarief van 6 procent: er is een beperkt aantal goederen waarvoor u het verlaagde tarief van 6 procent BTW mag hanteren, waaronder voedingsmiddelen, geneesmiddelen en hulpmiddelen en boeken en periodieken. Klik hier voor meer informatie. Ook sommige diensten komen in aanmerking voor het verlaagde tarief, zoals diensten van kappers en het bieden van kampeergelegenheid. Klik hier voor een compleet overzicht.
  • Het BTW-tarief van 0 procent: exporteert u goederen en slaat u deze op in een douane-entrepot? Dan moet u het 0 procent-tarief hanteren en geen BTW in rekening brengen. Op de factuur vermeldt u in dat geval '0% BTW'. De BTW die u betaalt over uw uitgaven, kunt u wel aftrekken als voorbelasting.

3. Hoe moet ik mijn aangifte indienen?

Startende ondernemers hoeven hiervoor in eerste instantie niets te doen. De Belastingdienst stuurt u namelijk de eerste BTW-aangifte toe, digitaal of per post. Op dit formulier moet u de BTW aangeven over de periode waarin u uw bedrijf bent gestart. Het maakt niet uit als u in de startperiode nog geen omzet hebt gemaakt. Ook dan moet u aangifte doen. In de meeste gevallen ontvangt u de eerste aangifte digitaal, tenzij er sprake is van een periode waarover u niet op tijd aangifte hebt kunnen doen. In dat geval zal de fiscus u de aangifte op papier sturen.

Indien u BTW moet betalen, ontvangt u een naheffingsaanslag met een acceptgiro. Krijgt u echter BTW terug? Dan ontvangt u een teruggaafbeschikking. In deze brief staat dan het bedrag dat u terugkrijgt. Houd er overigens rekening mee dat u tegenwoordig - met uitzondering van de eerste aangifte - eigenlijk altijd digitaal BTW-aangifte doet. U ontvangt van de Belastingdienst namelijk een gebruikersnaam en een wachtwoord, waarmee u kunt inloggen op het beveiligde gedeelte van de website. Klik hier voor meer informatie over digitaal aangifte doen.

4. Hoe vaak moet ik aangifte doen?

In de meeste gevallen zult u ieder kwartaal BTW-aangifte moeten doen. Er is echter een uitzondering op de regel, namelijk wanneer u per jaar minder dan 1883 euro aan BTW betaalt. In dat geval gaat het om een dermate klein bedrag dat u het beste een brief kunt sturen aan uw belastingkantoor waarin u een verzoek indient om eens per jaar BTW-aangifte te doen. Hetzelfde geldt voor als u een verzoek wilt indienen om de BTW-aangifte maandelijks te laten verlopen. Ook dat moet u met uw belastingkantoor regelen.

5. Ik heb zojuist mijn BTW-aangifte ingediend. Wanneer moet ik deze betalen?

Zo snel mogelijk. U zal hierover niet direct een aanslag ontvangen (ook niet als u BTW moet betalen), maar het is belangrijk dat u de openstaande betaling na het verzenden van de BTW-aangifte tijdig voldoet door dit bedrag over te maken naar de fiscus. Probeer dit zoals gezegd zo snel mogelijk te doen, maar in ieder geval binnen een maand na afloop van het aangiftevak (maand, kwartaal of jaar). Tip: deze betaaldatum kunt u ook vinden in de aangiftebrief en in het beveiligde gedeelte van de internetsite van de Belastingdienst.

Lees ook

De belangrijkste belastingwijzigingen voor 2013
Zelfstandigenaftrek en startersaftrek: zo zit dat
5 tips voor het opzetten van een administratie
5 belastingtips voor ZZP'ers
5 feiten over de Kleineondernemersregeling (KOR)

Bijgewerkt op: 23-10-2018

Wat vind je van dit artikel?

x8
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.