marieke

5 vragen en antwoorden over de BTW-aangifte

De btw, of omzetbelasting, wil bij starters nog wel eens voor verwarring zorgen. In dit artikel beantwoorden we daarom een paar veelgestelde vragen over deze typische aangifte voor ondernemers.

1. Hoe weet ik of ik btw moet afdragen?

Dat hoef je zelf niet te beslissen: het is aan de Belastingdienst om te bepalen of je btw-plichtig bent. De Kamer van Koophandel geeft je gegevens door aan de Belastingdienst bij je inschrijving in het Handelsregister. 

Je ontvangt dan van de fiscus een brief waarin staat of je wel of niet wordt beschouwd als ondernemer voor de BTW. Zo ja, dan vind je in deze brief nadere informatie over de omzetbelasting en hoe en wanneer je BTW-aangifte moet doen.

Vrijstelling btw

Let op: er zijn een aantal branches en activiteiten waarbij je kunt worden vrijgesteld van btw. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als je begrafenisondernemer bent, maar ook wanneer je als freelance tekstschrijver strikt inhoudelijke bijdragen levert aan een tijdschrift, website of ander medium.

Dit mag je niet zelf bepalen, dat doet de Belastingdienst. Als je bent vrijgesteld van btw, mag je dus geen btw op je facturen vermelden. Heb je zowel vrijgestelde als belaste omzet? Dan splits je deze in de administratie.

2. Welk btw-tarief moet ik hanteren?

Er gelden verschillende tarieven voor bepaalde soorten of diensten. Het is uiteraard de bedoeling dat u voor uw dienst of product de juiste vorm hanteert. Het gaat om de volgende drie tarieven:

  • Het algemene btw-tarief van 21%: dit tarief geldt voor alle voor alle goederen en diensten die niet vrijgesteld zijn en niet onder het 9%- of 0%-tarief vallen.
  • Het verlaagde btw-tarief van 9%: er is een beperkt aantal goederen waarvoor je het verlaagde tarief van 9 % btw mag hanteren. Hieronder vallen voedingsmiddelen, geneesmiddelen en hulpmiddelen, kappersdiensten en boeken en periodieken.
  • Het btw-tarief van 0%: exporteer je goederen en sla je deze op in een douane-entrepot? Dan moet je het 0%-tarief hanteren en geen btw in rekening brengen. Op de factuur vermeld je in dat geval '0% btw'. De btw die je betaalt over je uitgaven, kun je wel aftrekken als voorbelasting.

3. Hoe moet ik mijn aangifte indienen?

Startende ondernemers hoeven hiervoor in eerste instantie niets te doen. De Belastingdienst stuurt je namelijk de eerste BTW-aangifte per mail toe.

Je moet de ontvangen en betaalde btw aangeven op een online formulier. Het maakt niet uit als je in de startperiode nog geen omzet hebt gemaakt. Ook dan moet je aangifte doen.

Je ziet direct of je btw moet betalen of terug krijgt. Btw terugkrijgen gaat automatisch, dit wordt op je rekening gestort. Als je btw moet betalen, maak je het bedrag zelf over naar het rekeningnummer van de Belastingdienst, mét betalingskenmerk.

4. Hoe vaak moet ik aangifte doen?

In de meeste gevallen doe je ieder kwartaal btw-aangifte. Er zijn wel uitzonderingen. Bedrijven met heel veel omzet, doen soms elke maand btw-aangifte. Bedrijven met erg weinig omzet doen elk jaar aangifte. In sommige gevallen hoef je zelf helemaal geen aangifte meer te doen.

Als je minder dan € 1.883 btw zou hoeven betalen (in 2019) of minder dan € 20.000 omzet hebt per jaar (vanaf 2020), kom je in aanmerking voor de kleineondernemersregeling (KOR). Je wordt dan vrijgesteld van btw, sommige mensen hoeven überhaupt geen aangifte meer te doen.

5. Ik heb zojuist mijn btw-aangifte ingediend. Wanneer moet ik deze betalen?

Zo snel mogelijk. Betaal in ieder geval binnen een maand na afloop van het aangiftevak (maand, kwartaal of jaar). Tip: deze betaaldatum kun je ook vinden in de aangiftebrief/mail en in het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst.

Lees ook

Zelfstandigenaftrek en startersaftrek: zo zit dat
5 tips voor het opzetten van een administratie

Bijgewerkt op: 18-10-2019

Wat vind je van dit artikel?

x7
x9

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.515 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.