Administratie: meer dan bonnen en facturen

6 tips voor een goede boekhouding

Boekhouden: zo doe je het snel en overzichtelijk. Goed bijhouden geeft rust en voorkomt  extra werk aan het eind van elk kwartaal en jaar. Bovendien houd je overzicht over je cijfers en cashflow. Een chaotische boekhouding is een belangrijke oorzaak van faillissementen bij startende ondernemers. 

1. Houd werk en privé gescheiden

Voor de overzichtelijkheid is het essentieel dat ondernemers werk- en privézaken uit elkaar houden. Open dus altijd een zakelijke rekening, zodat alle zakelijke transacties voortaan via dat account lopen. Zo voorkom je dat ook je privéadministratie bij een controle betrokken wordt.

Als je alles gescheiden houdt, hoef je ook niet alles lang te bewaren. Bij je zakelijke administratie geldt de bewaartermijn van zeven jaar voor de Belastingdienst. Voor privézaken vijf jaar.

2. Maandelijkse update: efficiënt en lucratief

Check elke maand even hoe je ervoor staat en verwerk bonnen en facturen direct. Het is zelfs verplicht om je facturen niet te laat te versturen. De Belastingdienst wil dat je dit uiterlijk de 15de doet in de maand nadat je een product of dienst hebt geleverd.

Snel factureren is ook goed voor je cashflow. Hoe sneller het bedrag op je rekening staat, hoe sneller je weer kunt investeren in je bedrijf of ontwikkeling. Bovendien kun je grote bedragen direct opzij zetten om te sparen of beleggen. Ook zie je snel of klanten nog niet betaald hebben en een herinnering sturen. Lees ook: 6 tips om wanbetalers te slim af te zijn.

3. Werk op factuurdatum  

Advertorial zakelijke rekening

Zakelijke rekening nodig?

Met een zakelijke rekening houd je jouw zakelijke en privégeldstromen gescheiden. Dat maakt jouw administratie overzichtelijk.

Meer weten?

Voor je btw-aangifte en inkomstenbelasting gelden altijd factuurdata. Krijg je een factuur op 29 maart? Dan geldt die voor het eerste kwartaal. Ook als je hem pas op 1 april betaalt. Dit geldt ook voor facturen die je verzendt. Sla alles dus direct op met de juiste datum. Aan de slag met je btw? Lees Btw berekenen voor ondernemers en gebruik de handige btw-calculator.

4. Meer dan bonnen en facturen

Je mag je administratie digitaal archiveren, dus een rij ordners heb je niet nodig. Let wel op dat je alles goed terug kan vinden: kasboek, bankboek, inkoop- en verkoopboek, facturen, offertes, contracten, afsprakenboek (een agenda volstaat) en de urenregistratie. Niet alles is bij elk bedrijf van toepassing, maar zorg dat je alles snel terug kan vinden. 

5. Online scannen bonnen en facturen

Er zijn allerlei boekhoud-apps en scanners waarmee je direct als je iets koopt de bon digitaliseert. Handig, want staat de bon meteen in je administratie en heb je altijd een leesbare kopie. Een voorbeeld is Rabo Bizzy, waarbij jouw bankrekening jouw boekhouding doet. Onderdeel van Rabo Bizzy is de boekhoud-tool Tellow. Lees hier over de ervaringen van een aantal gebruikers.

6. Download: gratis whitepaper Administratie

Je kunt je administratie natuurlijk zelf doen of uitbesteden. Wil je stap-voor-stap zelf aan de slag? Download dan de gratis pdf bomvol tips over je administratie

Bijgewerkt op: 15-10-2018

Wat vind je van dit artikel?

x12
x5

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.