Administratie: meer dan bonnen en facturen

6 tips voor een goede boekhouding

Boekhouden: zo doe je het snel en overzichtelijk. Goed bijhouden geeft rust en voorkomt  extra werk aan het eind van elk kwartaal en jaar. Bovendien houd je overzicht over je cijfers en cashflow. Een chaotische boekhouding is een belangrijke oorzaak van faillissementen bij startende ondernemers. 

1. Houd werk- en privékosten gescheiden

Voor de overzichtelijkheid is het essentieel dat ondernemers werk- en privézaken uit elkaar houden.

Open dus altijd een zakelijke rekening, zodat alle zakelijke transacties voortaan via dat account lopen. Zo voorkom je dat ook je privéadministratie bij een controle betrokken wordt.

Als je alles gescheiden houdt, hoef je ook niet alles lang te bewaren. Bij je zakelijke administratie geldt de bewaartermijn van zeven jaar voor de Belastingdienst. Voor privézaken vijf jaar.

2. Maandelijkse update van bonnen en facturen

Check elke maand even hoe je ervoor staat en verwerk bonnen en facturen direct. Het is zelfs verplicht om je facturen niet te laat te versturen. De Belastingdienst wil dat je dit uiterlijk de 15de doet in de maand nadat je een product of dienst hebt geleverd.

Cashflow

Snel factureren is ook goed voor je cashflow. Hoe sneller het bedrag op je rekening staat, hoe sneller je weer kunt investeren in je bedrijf of ontwikkeling.

Bovendien kun je grote bedragen direct opzij zetten om te sparen of beleggen. Ook zie je snel of klanten nog niet betaald hebben en een herinnering sturen.

3. Werk op factuurdatum  

Voor je btw-aangifte en inkomstenbelasting gelden altijd factuurdata. Krijg je een factuur op 29 maart? Dan geldt die voor het eerste kwartaal. Ook als je hem pas op 1 april betaalt.

Dit geldt ook voor facturen die je verzendt. Sla alles dus direct op met de juiste datum.

Aan de slag met je btw? Lees Btw berekenen voor ondernemers en gebruik de handige btw-calculator.

4. Digitaal archiveren

Je mag je administratie digitaal archiveren, dus een rij ordners heb je niet nodig.

Let wel op dat je alles goed terug kan vinden: kasboek, bankboek, inkoop- en verkoopboek, facturen, offertes, contracten, afsprakenboek (een agenda volstaat) en de urenregistratie.

Niet alles is bij elk bedrijf van toepassing, maar zorg dat je alles snel terug kan vinden. 

5. Online scannen bonnen en facturen

Er zijn allerlei boekhoud-apps en scanners waarmee je direct als je iets koopt de bon digitaliseert. Handig, want staat de bon meteen in je administratie en heb je altijd een leesbare kopie.

6. Download: gratis whitepaper Administratie

Je kunt je administratie natuurlijk zelf doen of uitbesteden. Wil je stap voor stap zelf aan de slag? Download dan de gratis pdf bomvol tips over je administratie

Bijgewerkt op: 10-09-2020

Wat vind je van dit artikel?

x23
x8

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke zakelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, waar moet je dan op letten?

Bedrijfsadministratie inrichten

Bij het opzetten en inrichten van je administratie moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Facturen en offertes opstellen

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.817 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.