Een balans opstellen doe je zo - home

Een balans opstellen doe je zo

Voor het opstellen van een jaarrekening is een balans praktisch onmisbaar. Het geeft je beter zicht op de actuele financiële situatie van je bedrijf. Een balans is een overzicht van alle bezittingen, schulden en het eigen vermogen van de onderneming.

1. Wat is een balans?

Een balans is een concreet overzicht van jouw bezittingen, schulden en eigen vermogen op een specifiek moment.

De balans is dan ook vooral een momentopname; je krijgt hiermee een duidelijk beeld van hoe de onderneming er op dat moment financieel voor staat en of je een positief of negatief eigen vermogen hebt.

Soorten investeringen

Daarnaast kun je uit de balans opmaken welke investeringen je in de afgelopen periode hebt gedaan en - nog belangrijker - hoe jij deze uitgaven hebt gefinancierd.

Een bedrijf starten kost naast energie vaak ook geld. Als startende ondernemer moet je vaak in veel zaken investeren.

Denk aan:

  • Investeringen in relevante bedrijfsmiddelen (computerapparatuur, bedrijfsauto etc.)
  • Het huren of kopen van een geschikte bedrijfslocatie
  • Het (laten) ontwikkelen van een goede huisstijl

Dit soort investeringen zie je natuurlijk ook terug in de balans. Belangrijk om te houden is dat een balans in feite altijd in evenwicht zou moeten zijn.

Dat wil zeggen: de bedragen aan beide kanten moeten bij elkaar opgeteld op hetzelfde bedrag uitkomen.

2. Hoe is een balans opgesteld?

Wij hebben hieronder een afbeelding opgenomen van een standaard balansindeling:

Balans opstellen

Zoals je in de afbeelding ziet, bestaat een balans in principe altijd uit een linker- en een rechterzijde. 

Activa

Aan de linkerzijde (de activa-kant, ook wel debetzijde genoemd) benoem je jouw bezittingen. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan geld, goederen of debiteuren.

Passiva

De rechterzijde van de kolom (de passiva-kant, ook wel creditzijde genaamd) is voorbehouden aan de gemaakte schulden.

  1. Deze worden onderverdeeld in lang vreemd vermogen (leningen met een looptijd langer dan één jaar) en
  2. kort vreemd vermogen (leningen met een looptijd van maximaal één jaar), plus je eigen vermogen. 

3. Wat is het verschil tussen vaste en vlottende activa?

  • Vaste activa zijn balansposten van de kapitaalgoederen die meer dan één productieproces of jaar meegaan, zoals grond en terreinen, gebouwen, auto's, computerapparatuur en de inventaris.
  • Vlottende activa zijn - de naam zegt het eigenlijk al een beetje - kapitaalgoederen die slechts één productieproces of nog minder lang meegaan.

Hieronder valt bijvoorbeeld de voorraad, maar ook grondstoffen, eventuele vorderingen, debiteuren en kasgeld.

4. Wat is het verschil tussen eigen, lang vreemd en kort vreemd vermogen?

Het eigen vermogen staat letterlijk voor het bedrag dat jij de afgelopen periode als ondernemer zelf in je bedrijf hebt geïnvesteerd.

Van het zogenoemde lang vreemd vermogen moet je apart melding maken, omdat het hier gaat om een lening of hypotheek met een looptijd van één jaar of langer.

Het kort vreemd vermogen is dan weer van toepassing op kortlopende schulden, zoals salarissen voor eventuele werknemers of het afdragen van belasting.

5. Hoe lang blijft een balans geldig?

Zoals gezegd is een balans een momentopname. Zodra je een nieuwe aanschaf doet of een product of dienst levert aan een nieuwe klant, zal dit gevolgen hebben voor de balans.

Balansmutatie

Zo'n ontwikkeling wordt een balansmutatie genoemd. Het is echter niet bevorderlijk voor het overzicht als je iedere wijziging of ontwikkeling zou moeten verwerken in de balans. Het is daarom gebruikelijk om apart melding te maken van deze mutaties.

Houd er rekening mee dat ook de balansmutaties met elkaar in evenwicht behoren te zijn. Stel: je hebt afgelopen zomer voor de medewerkers op kantoor nieuwe computerapparatuur aangeschaft. De kosten: € vijftienduizend. 

Dit betekent voor de balansmutatie dat je bij jouw huidige inventaris € 1500 moet optellen, terwijl er bij de zakelijke bankrekening hetzelfde bedrag moet worden afgetrokken. Op deze manier blijft de balans in evenwicht.

Hulp nodig bij het opstellen van de balans?

Twijfel je sterk of alles wel klopt? Leg de door jou opgestelde balans dan altijd eerst voor aan een boekhouder of accountant. Je kunt uiteraard ook ervoor kiezen om de gehele boekhouding uit te besteden aan een professional.

Dit kan - zeker wanneer je zelf geen held bent op het gebied van administratieve zaken - een verstandige beslissing zijn. Je moet in dat geval uiteraard wel rekening houden met extra kosten.

Bedrijfsadministratie uitbesteden

De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van welk gedeelte van de bedrijfsadministratie je uitbesteedt, maar voor een zzp'er worden de gemiddelde kosten geschat op circa € 600 per jaar.

Ondernemers met personeel moeten op jaarbasis al snel rekenen op zo'n € 1.500.

Bijgewerkt op: 20-07-2020

Wat vind je van dit artikel?

x73
x47

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke zakelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, waar moet je dan op letten?

Bedrijfsadministratie inrichten

Bij het opzetten en inrichten van je administratie moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Facturen en offertes opstellen

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.817 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.