Zo maak je een goede factuur - home

Checklist: factuur maken

De meeste kleine ondernemers en ZZP'ers regelen de facturatie zelf. Maar de ene factuur is de andere niet.​ Houd er in ieder geval rekening mee dat een factuur in Nederland wettelijk gezien altijd aan een aantal voorwaarden moet voldoen. Hoe je een goede nota opstelt? Dat lees je hieronder in de checklist: factuur maken.

1. Het KvK-nummer

Wanneer je een bedrijf start, moet je je altijd eerst inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Bij deze inschrijving ontvang je automatisch een KvK-nummer; dit nummer moet je goed bewaren en in het vervolg altijd vermelden op facturen en overige correspondentie met jouw klanten of zakenpartners. Deze werkwijze is trouwens niet alleen wettelijk verplicht: op deze manier laat je (potentiële) klanten ook zien dat je een serieus bedrijf runt.

2. Het btw-nummer

In de meeste gevallen - als je freelancer bent, hangt dit meestal af van de VAR-verklaring die je toegewezen krijgt - ook onmisbaar op jouw papieren (of digitale) factuur: een btw-nummer. Dit omzetbelastingnummer krijg je van de Belastingdienst nadat je jouw onderneming hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Het btw-nummer geeft aan dat jij 'ondernemer voor de omzetbelasting' bent en in veel gevallen btw moet rekenen over uitgevoerde werkzaamheden. Afhankelijk van jouw sector en het type werk dat je uitvoert, moet je nul, zes of 21 procent btw rekenen over de gemaakte omzet. 

3. Het factuurnummer

Naarmate je jouw netwerk uitbreidt en meer opdrachten doet voor verschillende opdrachtgevers, kan het opstellen van facturen op den duur best een chaotisch klusje worden.

Want hoe houd je al die nota's in jouw administratie uit elkaar?

Lastig misschien, maar de oplossing ligt voor de hand: geef iedere rekening die je verstuurt een apart factuurnummer.

Deze (overigens wettelijk verplichte) nummering bepaal je in principe helemaal zelf, maar het is raadzaam - vooral wanneer je regelmatig voor dezelfde opdrachtgevers of klanten aan de slag gaat - om de facturen ieder jaar opnieuw in te delen.

In dat geval begin je iedere januari met een schone lei en tel je vanaf de eerste factuur verder.

Voor 2016 zou jouw eerste factuur dan 160001 zijn, de tweede 160002 en zo verder. Als je dan op een gegeven moment bij nummer 160010 aankomt, telt dat heel gemakkelijk door.

4. De factuurdatum (en betalingstermijn)

Ook de datum waarop je de nota hebt verstuurd mag niet ontbreken op de factuur. Voeg daarnaast ook altijd de termijn toe wanneer de klant de betaling uiterlijk dient te hebben voldaan. Afhankelijk van de sector ligt de meest gangbare termijn in Nederland ergens tussen de dertig en zestig dagen.

Tip: bespreek al tijdens de onderhandelingen met jouw prospect de gewenste betalingstermijn, zodat alle partijen direct weten waar ze aan toe zijn en je de kans op miscommunicatie, verstoorde klantrelatie en financiële conflicten aanzienlijk kunt verkleinen.

Let op: indien de gewenste datum van betaling afwijkt van de factuurdatum, moet je dit altijd duidelijk vermelden op de bewuste nota. Ook goed om te weten: indien je vergeten bent een betalingstermijn te noemen, geldt voor deze betaling automatisch een vaste termijn van dertig dagen.

Indien relevant kun je ook de wettelijke rente noemen die de klant of opdrachtgever jou verschuldigd is wanneer de gestelde betalingstermijn wordt overschreden.

5. De contactgegevens

Vergeet ook niet om jouw persoonlijke gegevens op overzichtelijke wijze te vermelden. Denk aan jouw eigen naam, de bedrijfsnaam, adres en contactgegevens. Werk je als freelancer, maar heb je (nog) geen eigen bedrijf? Vermeld in dat geval alleen jouw eigen naam, (e-mail)adres en telefoonnummer op de nota.


Tip! Gratis PDF: bereken je uurtarief

Welke kosten reken jij straks voor de gewerkte uren? Het is verstandig om hier al voor de start van je onderneming over na te denken. Wil jij weten hoe jij tot een goed bedrag komt en wanneer het moment daar is om jouw tarief te verhogen? Download deze gratis whitepaper en je ontvangt onze tips direct in je mailbox.


6. (Bedrijfs)naam en adres van de afnemer

Dit is de naam en het (bedrijfs)adres van de opdrachtgever. Er zijn geen officiële regels waar je deze adressen en contactgegevens precies moet vermelden, maar veel ondernemers kiezen ervoor om deze gegevens nog boven de berekening en omschrijving van de werkzaamheden te zetten.

7. Datum en omschrijving levering/dienst

Het is vaak enigszins afhankelijk van de duur en inhoud van de werkzaamheden, maar het is gebruikelijk om in meer of minder uitgebreide mate op de nota ook de aard van de opdracht (kort) te omschrijven. 

Op welke dagen heb jij de werkzaamheden bijvoorbeeld uitgevoerd? En hoeveel tijd heeft dit precies gekost? Beschrijf en specificeer hier in ieder geval de hoeveelheid uren die jij de klant hiervoor in rekening brengt.

Tip: merk je al tijdens de werkzaamheden dat jij veel meer tijd kwijt zal zijn aan een klus dan je had berekend? Geef dat dan ruim van tevoren aan bij de afnemende partij, zodat er indien mogelijk rekening kan worden gehouden met extra onkosten.

Gooi het aantal gewerkte uren op de factuur in ieder geval nooit zomaar omhoog zonder eerst te overleggen met je klant, maar probeer samen nieuwe prijsafspraken te maken. 

8. Het rekeningnummer

Niet zozeer wettelijk verplicht, maar wel een servicegericht gebaar naar jouw kant: de vermelding van je (zakelijke) rekeningnummer. Op die manier heeft de afnemer straks meteen alle benodigde gegevens bij de hand om zonder al teveel problemen de betaling te kunnen voldoen.

Ook interessant voor jou

Welk tarief mag jij als ZZP'er rekenen?
Kostprijs berekenen: zo doe je dat
4 voordelen van een zakelijke rekening
Betalingstermijnen op facturen, hoe zit dat?
7 tips voor het omgaan met wanbetalers

Bijgewerkt op: 31-10-2016

Wat vind je van dit artikel?

x7
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.