Administratie opzetten

De voorwaarden waaraan een factuur moet voldoen

Een factuur is pas rechtsgeldig als hij aan een aantal door de Belastingdienst opgestelde eisen voldoet.

Als je factuur niet aan de gestelde eisen van de fiscus voldoet, is hij niet rechtsgeldig en kan de ontvanger bijvoorbeeld geen gebruik maken van de btw-aftrek. Dat geldt natuurlijk ook voor jezelf: controleer de facturen die je ontvangt op onderstaande criteria.

Wat hoort er op een factuur?

Je facturen moeten in elk geval de volgende gegevens bevatten:

  • Je omzetbelastingnummer (btw-nummer). Vanaf 1 januari 2020 gebruik je op je facturen een nieuw nummer, het btw-identificatienummer (btw-id;
  • Het factuurnummer; facturen moeten doorlopend zijn genummerd.
  • De factuurdatum.
  • Je naam en adres
  • De naam en het adres van je afnemer.
  • De datum van de levering of de dienst.
  • De hoeveelheid en soort geleverde goederen.
  • De omvang en de soort geleverde diensten.
  • Per omzetbelastingtarief:
    • De eenheidsprijs exclusief omzetbelasting.
    • Eventuele kortingen als die niet in de eenheidsprijs zijn opgenomen.
    • Het toegepaste BTW-tarief.
    • De vergoeding.
  • Bij vooruitbetaling: de datum van betaling, als die afwijkt van de factuurdatum.
  • Het btw-bedrag (de omzetbelasting).

Factuur versturen in PDF

De factuur kan via e-mail verstuurd worden in de vorm van een pdf-, excel- of worddocument. Het is aan te raden om de factuur in de vorm van een pdf te versturen, omdat de ontvanger er dan niets meer aan kan veranderen.

Theoretisch zou de ontvanger de bedragen of data van een elektronisch ontvangen excel- of worddocument kunnen aanpassen. Dan kan er dus discussie ontstaan over de inhoud van de factuur.

Voorbeeld factuur

Benieuwd hoe een factuur er in de praktijk uitziet? Dit voorbeeld helpt je op weg.

Factuur voorbeeld

Bijgewerkt op: 10-12-2019

Wat vind je van dit artikel?

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke zakelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, waar moet je dan op letten?

Bedrijfsadministratie inrichten

Bij het opzetten en inrichten van je administratie moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Facturen en offertes opstellen

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Zakelijke rekening eerste 6 maanden gratis

Start nóg sterker in 2021 met een zakelijke rekening en krijg meer grip op je geldzaken.

 

Je zakelijke rekening is de eerste 6 maanden gratis inclusief pinpas, internetbankieren en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. 

 

Bekijk je voordeel

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.