marieke

Starten met crowdfunding: 4 tips

Het principe van crowdfunding bestaat al eeuwenlang, maar sinds de komst van diverse online platforms waar initiatiefnemers hun idee kunnen pitchen heeft deze financieringsvorm pas echt een grote vlucht genomen. Ook voor startende ondernemers biedt crowdfunding mogelijkheden. Hoe zorgt u ervoor dat u een vliegende start maakt met crowdfunding?

1. Geef uw idee vorm

Bij crowdfunding, een financieringsvorm waarbij de 'crowd' (meerdere partijen, bestaande uit onder meer individuen) bereid zijn om gezamenlijk in eenzelfde op te zetten bedrijf, product of project te investeren. Het kan gaan om de meest uiteenlopende initiatieven. Zo proberen steeds meer technische statrtups via een crowdfunding-campagne kapitaal te vergaren om een nieuwe gadget te ontwikkelen, maar kan een toneelgezelschap evengoed crowdfunding inzetten om een nieuwe voorstelling te financieren. Afgelopen jaar won Inocente, een korte documentaire die tot stand kwam dankzij crowfunding, zelfs een Oscar.

Als een naar financiering zoekende startende ondernemer kan crowdfunding dus mogelijk de oplossing zijn, maar het is uiteraard wel belangrijk dat u grondig te werk gaat. Onderzoek de huidige situatie en toekomstperspectieven alvorens uw plannen verder te ontwikkelen en te verfijnen. Een gemiddelde crowdfunding-campagne heeft een looptijd van één tot twee maanden. Bij het ontwikkelen van een online pitch is het dan ook essentieel dat de doelstelling van uw project of product altijd helder en transparant - wees eerlijk over uw situatie en de vooruitzichten in uw branche en regio - is en dat u dit op een aansprekende manier communiceert.

Dit doet u door een concreet plan op te stellen voor uw campagne. Hierbij geldt vooral: minder is meer. Ga ervan uit dat de gemiddelde potentiële investeerder of donateur weinig tijd (en zin) heeft om pagina's en slicds vol informatie door te spitten. Geldschieters moeten in één oogopslag kunnen zien of het project hen aanspreekt en daarnaast al snel een inschatting kunnen maken of zij uw plannen haalbaar achten.

2. Bepaal uw voorwaarden

Advertorial Financieren

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

Ook bij deze financieringsvorm is het van belang dat u vooruitkijkt en al van tevoren nadenkt over het bepalen van de voorwaarden om uw plannen tijdig te kunnen realiseren. Zowel de initiatiefnemer als potentiële investeerder is hierbij gebaat. Stel: u zoekt geldschieters die eigen vermogen investeren in uw startup. Na hoeveel jaar (en tegen welke koers) mogen deze investeerders dan hun aandeel weer verkopen? Wees naar de bezoekers van crowdfundingsplatformen altijd helder over uw voorwaarden, zodat zowel zij als uzelf later minder snel voor vervelende verrassingen komt te staan.

Daarnaast is het raadzaam om tijdig te kijken over welke mogelijkheden u beschikt om uw investeerders korting of andere aantrekkelijke voordelen te bieden. Zorg ervoor dat u de voorwaarden eveneens laat aansluiten bij wat u in het plan voor de crowdfunding-campagne aanbiedt. De crowd is doorgaans het meest gevoelig voor vergoedingen die mogelijk meer opleveren dan sparen of een eventuele belegging. Desalniettemin kan voor een bezoeker ook de mogelijkheid op het krijgen van een nieuw en baanbrekend product een prima reden zijn om met uw project of bedrijf financieel in zee te gaan.

3. Kies het juiste platform

Van Kickstarter tot Symbid: crowdfundingplatformen genoeg, maar welk platform sluit het best aan bij de aard van uw bedrijf of project en uw doelstellingen? Dat zult u voor zichzelf moeten bepalen. Bent u op zoek naar donaties of wilt u mensen juist mede-eigenaar maken van uw nieuwe project of bedrijf? Verder is het goed om te onthouden dat u bij de meeste crowdfundingsites te maken krijgt met een intermediair. Zo'n bemiddelaar regelt de contracten en zorgt ervoor dat investeerders die geld toezeggen het bedrag ook daadwerkelijk storten. Daarnaast is het gebruikelijk dat zij de periodieke rente- en aflossingsbetalingen voor hun rekening nemen.

Als u de intermediair in kwestie heeft overtuigd van de zinvolheid van uw plannen, zal deze u in sommige gevallen helpen bij het samenstellen van een online pitch (en welke beloningen u de crowd biedt in ruil voor hun investering) en deze vervolgens promoten op het crowdfundingplatform. Houd er wel rekening mee dat bepaalde intermediairs of platformen eerst de plannen van kapitaalzoekers grondig zullen checken voordat uw oproep daadwerkelijk online kan worden gezet.

4. Promoot uw project of bedrijf

Het schrijven van een goed verkoopverhaal en deze succesvol laten plaatsen op een crowdfundingplatform is slechts het halve werk. Wanneer uw pitch eenmaal online staat, is het zaak om uw plannen op alle mogelijke manieren onder de aandacht te brengen. Potentiële geldschieters moeten immers wel van het bestaan van uw plannen afweten. Het inzetten van uw persoonlijke en zakelijke netwerk om de naamsbekendheid van uw initiatief te vergroten ligt hierbij voor de hand. Vraag familie, vrienden, (ex-)collega's en andere zakelijke contacten om uw pitch online en offline te delen.

Daarnaast kunt u meer publiciteit generen door contact op te nemen met (lokale) media, vakbladen en relevante internetfora. Ook de promotie op social media, waaronder Facebook, Twitter en LinkedIn, is tegenwoordig in iedere campagne onmisbaar. Hoe beter u erin slaagt om een 'vibe' voor uw plannen te creëren, des te groter de kans op een positieve respons. 

Lees meer over crowdfunding

Dossier: alles over crowdfunding
Een succesvolle crowdfunding-campagne in 8 stappen
6 vragen en antwoorden over crowdfunding
7 crowdfundingwebsites die u nog niet kent
5 financieringsmogelijkheden voor starters
6 manieren om aan startkapitaal te komen
3 andere soorten financiering om een bedrijf te starten

Gepubliceerd op:
24-12-2013

Wat vind je van dit artikel?

x7
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Crowdfunding

Crowdfunding komt uit het Engels en betekent letterlijk: 'funding (investering) door de crowd (massa)'. Maar eigenlijk is dit gewoon een andere vorm om een startup of specifiek project te financieren, waarbij meerdere partijen (onder wie individuen) gezamenlijk hierin kunnen investeren.

Op deze pagina's vind je uitgebreide info over het fenomeen crowdfunding en ontdek je of deze sociale financieringsvorm ook van toepassing kan zijn op jouw bedrijf of project. Denk daarbij aan:

  1. Zo maak je een goed begin met crowdfunding
  2. Een succesvolle crowdfunding-campagne in 8 stappen
  3. Weet jij alle soorten crowdfunding? (hint: het zijn er 5)

Lees hier wat voor rol de Rabobank kan spelen in jouw crowdfundingproject.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.748 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.