marieke

Dit moet u nog doen voor IBAN en SEPA

Op 1 februari 2014 is het zover: dan worden IBAN en SEPA onderdeel van de Europese betaalmarkt. Heeft u uw bedrijfsadministratie nog niet aangepast? Dan moet u nu actie ondernemen, omdat de introductie van SEPA grote gevolgen kan hebben voor uw interne bedrijfsvoering én uw klanten. U kunt dan vanaf februari namelijk niet meer betalen en incasseren. In dit artikel leest u wat u moet weten over IBAN en SEPA en hoe u hiernaar kunt overstappen.

1. Wat houdt IBAN precies in?

IBAN is een afkorting voor International Bank Account Number. Binnen Europa is IBAN vanaf 1 februari 2014 het standaard rekeningnummer voor alle betalingen. U krijgt er dus zowel privé als zakelijk mee te maken. De lengte van het IBAN verschilt overigens per land. In Nederland gaat het om achttien posities.

2. Waarom gaan we over op dit betaalsysteem?

De uniforme Europese betaalmarkt is een initiatief van de Europese Commissie, dat de ambitie heeft om de meest dynamische, innovatieve en concurrerende economie ter wereld te zijn. Oftewel: de Single Euro Payments Area (SEPA). Dit kan grote gevolgen hebben voor de inrichting van uw betalingsverkeer en financiële bedrijfsvoering. De wijziging geldt voor iedereen, zowel zakelijk als privé krijgt u ermee te maken.

3. Wat verandert er precies voor mij?

Wat er straks precies verandert voor u en uw bedrijf, hangt uiteraard af van de manier waarop uw betalingsverkeer is ingericht. Doet u met enige regelmaat zaken in het buitenland? Of richt u zich specifiek op Nederland? Uw bedrijfsvoering beïnvloedt de wijzigingen die u moet doorvoeren dus aanzienlijk, maar het is wel zo dat iedere onderneming - met of zonder internationale contacten - op tijd (en zelf) actie moet ondernemen. De eerste stappen die u als ondernemer kunt nemen, zijn:

  • Vermeld vanaf nu uw IBAN en BIC op uw briefpapier en facturen
  • Informeer uw afnemers over uw IBAN en BIC
  • Verzamel niet alleen het IBAN-nummer van uw klanten, maar ook de BIC van hun bank (zie ook punt 6)

Momenteel hanteert ieder land nog zijn eigen betaalproducten en -procedures. Met SEPA vervagen de verschillen tussen landen in nationale wet- en regelgeving, processen en kosten. Als gevolg hiervan worden alle rekeningnummers omgezet naar het internationale bankrekeningnummer IBAN. Vanaf 2014 gaan de Eurolanden over op dezelfde Europese betaalvormen en incassoproducten. Dit geldt zowel voor buitenlandse euro-incasso's als binnenlandse betalingen en incasso's.

SEPA raakt dus niet alleen bedrijven met internationale betrekkingen, maar geldt evengoed voor ondernemers die alleen zaken doen in Nederland. Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat alle rekeningnummers in uw huidige administratie moeten worden omgezet naar IBAN. Van uw personeel, zodat uw werknemers ook straks gewoon hun salaris blijven ontvangen, maar ook van uw klanten en leveranciers. Werkt u met acceptgiro's? Houd er dan rekening mee dat ook hiervoor aanpassingen nodig zijn.

4. Wanneer gaan deze wijzingen in?

SEPA wordt geleidelijk ingevoerd. De Europese landen en banken werken al jaren aan de veranderingen die nodig zijn om de uniforme betaalmarkt te realiseren. Met de Europese betaling kunt u al in heel Europa betalen en ook vrijwel alle banken bieden de Europese incasso aan. De komende jaren wordt er toegewerkt naar de volledige invoering van de nieuwe processen en producten. En worden in de Eurolanden binnenlandse overschrijving en incasso afgeschaft. Vanaf 1 februari 2014 kunnen deze niet meer worden gebruikt en zijn SEPA-producten de standaard.

5. Waar vind ik meer informatie?

Bent u op zoek naar meer achtergrondinformatie over de overgang naar SEPA? Dan is het in ieder geval goed om te weten dat de Nederlandse betaling vanaf februari 2014 wordt vervangen door de Europese variant, de SEPA Credit Transfer. Bij de Rabobank noemen we dit de Eurobetaling. Er staat nu ook een uitgebreide instructie online. Klik hier om de complete Handleiding Eurobetaling te downloaden (PDF-bestand). Tip: maak in uw internetbrowser een bladwijzer aan van deze webpagina over SEPA en check deze voorafgaand aan 1 februari regelmatig, zodat u op de hoogte blijft van alle actuele ontwikkelingen.

6. Hoe vraag ik een IBAN- en BIC-nummer op?

Er zijn verschillende manieren om uw IBAN en BIC op te vragen. Dit kan zowel online als per telefoon en sms. De BIC-code - ook wel SWIFT genaamd - hoort bij uw bank en is een internationale code voor internationale betalingen. Als u geld wilt overmaken naar een ontvanger buiten Europa (of deze een bedrag moet storten op uw bankrekening), heeft u in veel gevallen een BIC nodig. De BIC van de Rabobank is RABONL2U en geldt voor alle lokale vestigingen.

Gepubliceerd op:
26-11-2013

Wat vind je van dit artikel?

x4
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.