marieke

'Overstap naar SEPA lastig voor veel MKB-ondernemers'

De overstap naar IBAN en het nieuwe Europese betaalsysteem, SEPA, blijkt voor veel ondernemers uit het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB) een lastige klus. De overgang van het oude naar het nieuwe systeem staat gepland voor 1 februari 2014 en hoewel het wijzigen van de bankrekeningnummers voor veel MKB-ondernemers nog wel te doen is, neemt het aanpassen van de incasso-opdrachten aanzienlijk meer tijd en geld in beslag.

Dat meldde het Financieele Dagblad (FD) eerder deze week. Els Prins, die bij MKB-Nederland belast is met de campagne om de overgang naar SEPA (Single Euro Payments Area) soepel te laten verlopen, bevestigt dit beeld. Prins stelt in het artikel dat kleinere, nationaal of regionaal opererende ondernemers - in tegenstelling tot grotere bedrijven en internationaal opererende organisaties - het financieel al zwaar hebben en niet zitten te wachten op extra kosten.

Geen back-up

Uit recent onderzoek van accountantsorganisatie PwC blijkt eveneens dat een derde van alle bedrijven problemen krijgt met de invoerdatum van IBAN en SEPA. Bijna de helft van deze respondenten gaf daarnaast aan niet te beschikken over een back-upplan, mochten zij de deadline van 1 februari 2014 onverhoopt niet halen.

Incasso-opdracht

Het SEPA-betaalsysteem moet alle eurobetalingen standaardiseren, zodat er vanaf februari 2014 geen verschil meer zal zijn tussen een binnenlandse betaling en (euro)betaling van of naar andere Europese landen. MKB-ondernemers lijken met name het hoofd te breken over het doorvoeren van alle aanpassingen voor hun incasso-opdrachten.

Campagnebus

Een speciale campagnebus, die vanaf binnenkort naar allerlei evenementen toerijdt waar veel ondernemers komen, moet meer de aandacht vestigen op dit actuele probleem. Prins: "Anders verwacht ik een dure file. Als alles op het laatst moet gebeuren, hebben banken en automatiseerders geen tijd meer. En schaarse middelen worden duur."

Lees het hele artikel in het Financieele Dagblad

Gepubliceerd op:
22-08-2013

Wat vind je van dit artikel?

x2
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.