Automatisch incasso

Automatische incasso voor startende ondernemers

De automatische incasso is een handige manier om betalingen te ontvangen van je klanten. Je hoeft minder betalingsherinneringen uit te sturen en geeft je cashflow een boost.

Direct naar het stappenplan.

Bij automatische incasso geeft je klant toestemming om automatisch een bedrag van zijn/haar rekening te halen. Dit kan eenmalig, maar ook maandelijks of bijvoorbeeld jaarlijks.

Grote kans dat je zelf al jaren aan de andere kant van dit systeem werkt. Zo worden bijvoorbeeld energierekeningen en premies van verzekeringen vaak automatisch afgeschreven. 

Je kent dus al het gemak van automatische incasso, dat kun je ook toepassen bij jouw klanten! 

Wat kost automatische incasso?

Je kunt bij verschillende banken automatische incasso instellen. Als voorbeeld nemen we Euro-incasso van Rabobank. Ter vergelijking: voor een gewone bijschrijving betaal je € 0,15

Tarieven Kosten
Incasso contract Gratis
Kosten per batch 
(bundel uit te voeren incasso-opdrachten)
€ 2.00
Kosten per incasso-opdracht in een batch € 0.11
Kosten van een incasso die wordt teruggeboekt € 0.40

Stappenplan automatische incasso

Het is niet moeilijk om te beginnen met automatische incasso. Volg dit stappenplan en begin met incasseren.

  1. Vraag een adviesgesprek aan. Bij dit gesprek vertelt een adviseur je hoe automatische incasso precies werkt en waar je extra op moet letten. Zorg dat de bank actuele gegevens van je bedrijf heeft.
  2. Sluit een incasso contract af en ontvang een certificaat. Op deze documenten vind je een Incassant-ID gebaseerd op je KvK-nummer.
  3. Vraag je debiteuren om toestemming. Om geld te incasseren, heb je rechtsgeldige toestemming nodig van je klanten. Dit mag digitaal of op papier. Lees meer over deze toestemmingen bij de Rabobank.
  4. (Optie) Zorg voor geschikte incassosoftware. Controleer of je alles goed hebt ingericht om te beginnen met incasseren.
  5. Voer machtigingen in. Geef elke debiteur een uniek kenmerk.
  6. Informeer je debiteuren. Je moet elke debiteur laten weten wat jouw Incassant-ID is, welk debiteurenkenmerk je deze klant hebt gegeven, wanneer je start met incasseren en welk bedrag je incasseert.
  7. Start met incasseren!

Bijgewerkt op: 02-12-2018

Wat vind je van dit artikel?

x3
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Betaalmethoden

Betalen met briefjes en muntgeld is allang niet meer de enige manier om producten en diensten te (ver)kopen. Tegenwoordig kun je als ondernemer diverse middelen inzetten om jouw betalingsverkeer te regelen. 

Hoe ontvang jij straks geld?

Pinnen in winkels (ook kleine bedragen) is al jaren flink ingeburgerd, maar tegenwoordig kunnen klanten ook op steeds meer plekken contactloos betalen met hun smartphone. Hieronder vind je allerlei informatie en tips over betaalmiddelen op zowel online als fysiek gebied:

  1. Fysiek: alle betaalmethoden voor ondernemers op een rij
  2. Hoe ontvang jij straks geld van klanten en/of opdrachtgevers? 
  3. Zakelijk bankieren: 4 voordelen van een zakelijke rekening
  4. Ken jij deze betaalopties van Rabobank al?
    - Omnikassa voor webwinkeliers
    - Retourpinnen
    - Rabo Wallet/contactloos betalen
    - Smartpinnen
Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.