Automatisch incasso

Automatische incasso voor startende ondernemers

De automatische incasso is een handige manier om betalingen te ontvangen van je klanten. Je hoeft minder betalingsherinneringen uit te sturen en geeft je cashflow een boost.

Benieuwd de automatische incasso werkt in de praktijk?

Wat is een automatische incasso?

Bij automatische incasso geeft je klant toestemming om automatisch een bedrag van zijn/haar rekening te halen. Dit kan eenmalig, maar ook maandelijks of bijvoorbeeld jaarlijks.

Grote kans dat je zelf al jaren aan de andere kant van dit systeem werkt. Zo worden bijvoorbeeld energierekeningen en premies van verzekeringen vaak automatisch afgeschreven. 

Je kent dus al het gemak van automatische incasso, dat kun je ook toepassen bij jouw klanten! 

Wat kost een automatische incasso?

Je kunt bij verschillende banken automatische incasso's instellen. Als voorbeeld nemen we Euro-incasso van Rabobank.

Soort  Kosten automatische incasso
Incasso contract Gratis
Kosten per batch 
(bundel uit te voeren incasso-opdrachten)
€ 2.00
Kosten per incasso-opdracht in een batch € 0.11
Kosten van een incasso die wordt teruggeboekt € 0.40

Stappenplan automatische incasso

Het is niet moeilijk om te beginnen met automatische incasso. Volg dit stappenplan en begin met incasseren.

  1. Sluit een Euro-incassocontract af met de Rabobank.  Hier spreek je bijvoorbeeld af wat het maximumbedrag is dat je mag incasseren.
  2. Verzamel machtigingen van je klanten. Je kunt kiezen voor eenmalige of doorlopende machtigingen en voor papier of digitaal.
  3. Voer de machtigingen in. Dit kan in je eigen machtigingenadministratie via een boekhoudpakket of het incasso-adresboek.
  4. Licht je klanten in. Klanten moeten van te voren weten dat je een bedrag gaat afschrijven. Dit mag voor elke afschrijving, of voor een serie afschrijvingen.
  5. Lever incasso-opdrachten aan de Rabobank. Vervolgens stuurt Rabobank deze opdrachten naar de verschillende banken van je klanten.
  6. Start met incasseren! Het geld komt als een bedrag op je rekening.

Bijgewerkt op: 01-07-2020

Wat vind je van dit artikel?

x7
x5

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Betaalmethoden

Betalen met briefjes en muntgeld is allang niet meer de enige manier om producten en diensten te (ver)kopen. Tegenwoordig kun je als ondernemer diverse middelen inzetten om jouw betalingsverkeer te regelen. 

Hoe ontvang jij straks geld?

Pinnen in winkels (ook kleine bedragen) is al jaren flink ingeburgerd, maar tegenwoordig kunnen klanten ook op steeds meer plekken contactloos betalen met hun smartphone. Hieronder vind je allerlei informatie en tips over betaalmiddelen op zowel online als fysiek gebied:

  1. Fysiek: alle betaalmethoden voor ondernemers op een rij
  2. Hoe ontvang jij straks geld van klanten en/of opdrachtgevers? 
  3. Zakelijk bankieren: 4 voordelen van een zakelijke rekening
  4. Ken jij deze betaalopties van Rabobank al?
    - Omnikassa voor webwinkeliers
    - Retourpinnen
    - Rabo Wallet/contactloos betalen
    - Smartpinnen
Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.653 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.