Automatische incasso voor startende ondernemers

Bijgewerkt op 05 januari 2021
2 min  leestijd
5809
Image
Automatisch incasso

De automatische incasso is een handige manier om betalingen te ontvangen van je klanten. Je hoeft minder betalingsherinneringen uit te sturen en geeft je cashflow een boost.

Benieuwd de automatische incasso werkt in de praktijk?

Wat is een automatische incasso?

Bij automatische incasso geeft je klant toestemming om automatisch een bedrag van zijn/haar rekening te halen. Dit kan eenmalig, maar ook maandelijks of bijvoorbeeld jaarlijks.

Grote kans dat je zelf al jaren aan de andere kant van dit systeem werkt. Zo worden bijvoorbeeld energierekeningen en premies van verzekeringen vaak automatisch afgeschreven. 

Je kent dus al het gemak van automatische incasso, dat kun je ook toepassen bij jouw klanten! 

Wat kost een automatische incasso?

Je kunt bij verschillende banken automatische incasso's instellen. Als voorbeeld nemen we Euro-incasso van Rabobank.

Soort  Kosten automatische incasso
Incasso contract Gratis
Kosten per batch 
(bundel uit te voeren incasso-opdrachten)
€ 2.00
Kosten per incasso-opdracht in een batch € 0.11
Kosten van een incasso die wordt teruggeboekt € 0.40

Stappenplan automatische incasso

Het is niet moeilijk om te beginnen met automatische incasso. Het enige wat je nodig hebt is een zakelijke rekening, deze open je bij Rabobank in vijf minuten eenvoudig online of in de app. Volg dit stappenplan en begin met incasseren.

  1. Sluit een Euro-incassocontract af met de Rabobank.  Hier spreek je bijvoorbeeld af wat het maximumbedrag is dat je mag incasseren.
  2. Verzamel machtigingen van je klanten. Je kunt kiezen voor eenmalige of doorlopende machtigingen en voor papier of digitaal.
  3. Voer de machtigingen in. Dit kan in je eigen machtigingenadministratie via een boekhoudpakket of het incasso-adresboek.
  4. Licht je klanten in. Klanten moeten van te voren weten dat je een bedrag gaat afschrijven. Dit mag voor elke afschrijving, of voor een serie afschrijvingen.
  5. Lever incasso-opdrachten aan de Rabobank. Vervolgens stuurt Rabobank deze opdrachten naar de verschillende banken van je klanten.
  6. Start met incasseren! Het geld komt als een bedrag op je rekening.

Image
zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over betaalmethoden

Meer over betaalmethoden

Elke week handige tips in je mailbox?

Meld je dan nu aan voor de nieuwsbrief van IkGaStarten en mis geen praktische handvatten om van jouw start een succes te maken!

Sluiten