Heb ik als eenmanszaak een zakelijke rekening nodig?

Bijgewerkt op 25 maart 2024
9 min  leestijd
3.002
Auteur: Roy Timmerman
Zakelijke rekening eenmanszaak

Het openen van een zakelijke rekening voor je eenmanszaak biedt startende ondernemers veel voordelen. Een zakelijke rekening is de basis van je financiële administratie.

Bij het oprichten van een eenmanszaak moet je veel dingen regelen. Als startende ondernemer heb je een goed ondernemingsplan geschreven, vervolgens ga je aan de slag met de belangrijke financiële en fiscale zaken. Het openen van een zakelijke rekening voor je eenmanszaak is daarbij onmisbaar. 

Zakelijke rekening eenmanszaak openen

Met het openen van een zakelijke rekening maak je namelijk meteen een goede start met je nieuwe bedrijf. Als kersverse ondernemer heb je dan een goed overzicht over al je zakelijke inkomsten en uitgaven.

Zakelijke kosten en privé gescheiden

Het belangrijkste voordeel van het openen van een zakelijke rekening voor je eenmanszaak, is dat zakelijk en privé gescheiden blijft. Op deze manier zie je direct hoe jouw bedrijf er financieel voor staat. En mocht er een controle van de Belastingdienst komen, dan hoef je doorgaans alleen je zakelijke administratie vanaf je zakelijke rekening te laten zien. 

Uit onderzoek van het Nibud blijkt dat eenmanszaken door een fluctuerend inkomen eerder het overzicht kwijtraken en daardoor in de financiële problemen kunnen komen. 

Het openen van een zakelijke rekening is wettelijk gezien niet verplicht, maar om je privé- en zakelijke financiën uit elkaar te houden is een zakelijke rekening erg belangrijk, zegt financieel specialist Sander Nederhof van ASU Advies & Administratie. “Anders wordt je administratie een zooitje en lopen al die af- en bijschrijvingen door elkaar.” 

Sander Nederhof: "Met een zakelijke rekening krijg je een goed inzicht in je inkomsten en uitgaven, wat je aan belasting moet betalen en wat je overhoudt om privé te besteden."

Overzichtelijk

Een zakelijke rekening is volgens hem noodzakelijk om al je zakelijke uitgaven overzichtelijk te houden. “Je krijgt een goed inzicht in je inkomsten en uitgaven, wat je aan belasting moet betalen en wat je overhoudt om privé te besteden.”

Zijn tip: “Maak dat bedrag een keer per maand naar je privérekening over, dat maakt het overzicht veel makkelijker.”

Professionele uitstraling

Daarnaast geeft zakelijk bankieren jouw bedrijf een professionele uitstraling. Je zet de rekening op naam van jouw eenmanszaak en dit vermeld je weer op offertes en facturen. Je klant ziet je bedrijfsnaam dan op het afschrift en bij het overboeken.

Laat opdrachtgevers of klanten het geld naar jouw zakelijke rekening overmaken en keer jezelf maandelijks een bedrag uit als salaris.

Zakelijke administratie inrichten

Iedere ondernemer met een eenmanszaak is verplicht een zakelijke administratie te voeren. Dat betekent dat je al je facturen en bonnetjes overzichtelijk moet bewaren. Die moet de Belastingdienst bij een controle gemakkelijk kunnen checken, dus het is belangrijk dat je dit digitaal goed inricht.

Zorg ook voor een duidelijk overzicht van je omzet, winst en cashflow. Zo zie je goed hoe je onderneming er financieel voorstaat. Dat is een stuk eenvoudiger met een zakelijke rekening voor je eenmanszaak. Je hoeft dan niet meer op zoek naar zakelijke inkomsten en kostenposten, tussen de bonnetjes van boodschappen en betaalverzoeken van vrienden. 

Administratie tips voor startende ondernemers

Wil je meer weten over het voeren van een degelijke administratie? Download de gratis whitepaper Administratie opzetten en lees je hoe je jouw boekhoudproces goed organiseert. Met als bonus: 10 praktische administratietips voor starters.

Hulp nodig bij je ondernemingsplan?

Deze gratis voorbeelden van de Rabobank helpen jou met het maken van een goede start.

Download gratis voorbeeld

Zakelijke rekening (eenmanszaak) koppelen met boekhouding

De meeste ondernemers met een eenmanszaak doen tegenwoordig de boekhouding online of via een app. Je koppelt dan een online boekhoudpakket aan je zakelijke rekening. Meestal betaal je voor zo'n pakket maandelijks abonnementskosten. In deze pakketten zitten tegenwoordig bijna alle administratieve handelingen verwerkt: 

  • Facturen en bonnen scannen of uploaden
  • Bij- en afschrijvingen automatisch in je administratie
  • Btw-aangifte automatisch opgemaakt
  • Offertes en facturen maken

Bij Rabobank kun je met de Rabo BoekhoudKoppeling veel populaire boekhoudprogramma’s koppelen.

Zakelijke spaarrekening eenmanszaak openen

Als je bij de start van je eenmanszaak een zakelijke rekening opent, kun je hier gratis een zakelijke spaarrekening aan koppelen. Je kunt de spaarrekening gebruiken voor de btw-aangifte en geld opzij zetten voor de inkomstenbelasting en de bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw).

Zo reken je jezelf niet te snel rijk en kun je niet per ongeluk te veel uitgeven. Ook kun je sparen voor investeringen in bedrijfsmiddelen en opleidingen.

Koppeling met je boekhouding

De meeste ondernemers doen tegenwoordig de boekhouding online of via een app. Het schrikbeeld van de schoenendoos vol bonnetjes die een keer per jaar vol stress wordt omgekeerd, verdwijnt langzaam door de digitalisering en nieuwe online mogelijkheden. 

Boekhoudprogramma koppelen aan zakelijke rekening

Als eenmanszaak heb je keuze uit tal van boekhoudprogramma’s, die je het efficiëntst gebruikt als je deze koppelt met een zakelijke rekening.

Zo lopen al je transacties over in de boekhouding en wordt aan de hand van je facturen en zakelijke kosten de btw-aangifte (bijna geheel) automatisch voor je gedaan. 

Handig voor zzp’ers en startende ondernemers die aanhikken tegen het bijhouden van hun administratie, maar het wel graag zelf willen doen.

Voorlopige belastingaanslag 

Als ondernemer krijg je aan het begin van het jaar (januari of februari) een voorlopige belastingaanslag in je berichtenbox van mijnoverheid.nl.

Op basis van eerdere jaren schat de Belastingdienst jouw omzet voor het komende jaar en ontvang je de voorlopige aanslag met jouw (geschatte) winst uit onderneming. 

Check dit bedrag en pas het indien nodig aan. De Belastingdienst biedt de mogelijkheid om het bedrag te wijzigen als het niet realistisch is.

Gespreid betalen

Daarnaast krijg je de optie om de voorlopige aanslag gespreid over 2024 te betalen, of in één keer. Wanneer je besluit het volledige bedrag over te maken, krijg je een korting.

Overzicht in belastingjaren

Een zakelijke rekening zorgt in dit geval ook voor een goed overzicht. Er lopen altijd twee belastingjaren deels tegelijk.

  • Je doet immers pas na 1 maart 2024 aangifte over 2023 en als je uitstel aanvraagt, doe je dit waarschijnlijk pas in de zomer van 2024. Voor deze aangifte heb je in 2023 geld opzijgezet én je hebt de voorlopige aanslag 2023 al betaald.
  • Tegelijkertijd moet je voor 1 maart 2024 je eerste termijn voor de voorlopige aanslag van 2024 betalen, de btw reserveren etc. Kortom, je hebt overzicht nodig. 

Voorlopige aanslag Zvw

Naast de voorlopige belastingaanslag krijg je ook nog een voorlopige aanslag voor 2024 met betrekking tot de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Dit is een percentage van je winst, dus ook dit is een geschat bedrag.

Zakelijke betaalverzoeken sturen

Als ondernemer is het onvermijdelijk dat je een keer te maken krijgt met klanten die (te) laat jouw facturen betalen. De snelste manier om een openstaande factuur uitbetaald te krijgen, is door zakelijke betaalverzoeken te sturen via de Rabo App.

Het is een handige optie als je een openstaand bedrag wilt innen bij klanten of als je een herinnering wilt sturen met een betaallink.

Rabo Alerts instellen

Elk betaalverzoek dat je hebt verstuurd, kun je terugvinden in de Rabo App. Zo zie je meteen welke betalingen nog openstaan. Je kunt Rabo Alerts instellen. Je krijgt dan een melding als het geld binnen is.

Kosten zakelijke rekening

De kosten van een zakelijke rekening zijn bedrijfskosten en deze kun je dus fiscaal aftrekken. Ook kun je de btw die je betaalt, terugvragen bij de btw-aangifte. Daarnaast bespaar je met een overzichtelijke administratie veel tijd. Als je de boekhouding uitbesteedt, scheelt dit je boekhouder veel werk (en scheelt het jou hierdoor kosten van de boekhouder).

Je verdient de kosten van een zakelijke rekening dus terug en belangrijker nog: je hebt een beter overzicht én je houdt meer tijd over om te ondernemen.

Zakelijke rekening speciaal voor zzp'ers

Bij Rabobank kun je kiezen voor een zakelijke rekening voor zzp'ers: de Rabo ZZP Rekening. Het grote voordeel van deze rekening is dat je alleen voor losse transacties betaalt (€ 0,39 per transactie).

Je hebt dus geen vaste kosten voor je betaalpas, betaalrekening, online bankieren en de Rabo App. Heb je een maand geen transacties? Dan heb je die maand ook geen kosten voor je zakelijke rekening.

Blijkt na een tijdje dat je toch veel transacties hebt? Dan kun je altijd eenvoudig omschakelen naar een 'standaard' zakelijke rekening bij Rabobank. Dan betaal je een vast bedrag voor de zakelijke rekening maar zijn de kosten per transactie lager. Dit kan dus voordeliger zijn met meer transacties.

Rabo Startersvoordeel

Een zakelijke rekening bij Rabobank is de eerste 6 maanden gratis voor startende ondernemers. Dat betekent géén kosten voor je zakelijke rekening, betaalpas, internetbankieren en Rabo App.

Na die 6 maanden betaal je voor een standaard rekening € 9,95 per maand plus transactiekosten. Uiteraard betaal je bij de Rabo ZZP Rekening alleen de € 0,39 per transactie.

Daarbij heb je ook geen kosten voor:

  • Al je Eurobetalingen
  • Informatiekosten voor saldo- en rekeninginformatie
  • Je pinbundel als je Rabo Smart Pay afneemt
  • Je aansprakelijkheidsverzekering van Interpolis

Voor je overige zakelijke betalingsverkeer zoals contant geld storten en Wereldbetalingen betaal je wel de volledige kosten. Check hier jouw persoonlijke startersvoordeel. Het openen van je zakelijke rekening is zo gebeurd. Bij Rabobank open je deze online of in de app in vijf minuten.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Lees ook:

Veelgestelde vragen over de zakelijke betaalrekening voor zzp'ers

  • Heb ik als eenmanszaak een zakelijke rekening nodig? Een bedrijfsrekening openen biedt eenmanszaken direct allerlei voordelen. Het belangrijkste voordeel van een zakelijke rekening is dat je zakelijke- en privétransacties kunt scheiden.
  • Kan ik een zakelijke rekening koppelen met de boekhouding? De meeste ondernemers met een eenmanszaak doen de boekhouding online of via een app. Je koppelt dan een online boekhoudpakket aan je zakelijke rekening. Bij de Rabobank kun je met de Rabo BoekhoudKoppeling veel populaire boekhoudprogramma’s koppelen.
  • Kan ik een zakelijke rekening ook voor een bv gebruiken? Je bent verplicht een zakelijke rekening voor een bv te gebruiken. Omdat de bv de ondernemer is, accepteert de bank niet dat je een privérekening opent namens de bv. Een zakelijke rekening is dus een vereiste voor het oprichten van een bv.
  • Hoe open ik een zakelijke rekening bij de Rabobank? Bij Rabobank kun je al in vijf minuten een zakelijke rekening openen, online of in de app. Dit geldt voor zzp'ers, eenmanszaken of ondernemers met een bv die volledig eigenaar zijn (DGA). Volg deze stappen om een zakelijke rekening te openen bij de Rabobank.

Meer over zakelijke rekening

Meer over zakelijke rekening
ZZP rekening

Breng je financiële administratie op orde voor 2023

Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Sluiten