marieke

1,1 miljard aan oninbare facturen

Ieder jaar loopt het MKB in ons land ruim 1,1 miljard euro mis als gevolg van oninbare facturen. Bijna zestig procent van de MKB-bedrijven heeft wel te maken met klanten die niet of te laat betalen. Voor bedrijven met een omzet boven de 500.000 euro is dit zelfs 74 procent. Een en ander blijkt uit een onderzoek dat gedaan is in opdracht van software-ontwikkelaar Clearlybusiness en ABN AMRO.

Elke dag hebben de MKB-bedrijven in ons land gemiddeld bijna 4.000 euro aan facturen open staan. Bij 40 procent van de bedrijven is het bedrag aan openstaande facturen het afgelopen jaar toegenomen. Het totale bedrag aan afschrijvingen is bij bijna één op de vier bedrijven het laatste jaar gegroeid. Het onderzoek maakt ook duidelijk dat er onderlinge verschillen bestaan in afschrijvingen tussen de verschillende provincies. Zo wordt in de provincie Flevoland relatief 20 procent meer geld niet geïnd dan in de provincie Gelderland. In totaal wordt in Nederland 1.103.436.400 euro per jaar afgeschreven aan niet inbare bedragen. Per bedrijf is dat een bedrag van gemiddeld 1.672 euro.

Acht op de tien bedrijven verwachten dat de betalingstermijn het komende jaar niet beter zal worden. Ondernemers geven in het onderzoek toe dat ze zelf ook te weinig actie ondernemen om hun facturen betaald te krijgen. Vooral kleinere bedrijven zeggen te weinig tijd te besteden aan het najagen van achterstallige betalingen.  Het onderzoek laat ook zien dat meer dan de helft van de bedrijven de kredietwaardigheid van nieuwe en bestaande klanten niet controleert.


 

Gepubliceerd op:
10-05-2010

Wat vind je van dit artikel?

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke zakelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, waar moet je dan op letten?

Bedrijfsadministratie inrichten

Bij het opzetten en inrichten van je administratie moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Facturen en offertes opstellen

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Zakelijke rekening eerste 6 maanden gratis

Start nóg sterker in 2021 met een zakelijke rekening en krijg meer grip op je geldzaken.

 

Je zakelijke rekening is de eerste 6 maanden gratis inclusief pinpas, internetbankieren en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. 

 

Bekijk je voordeel

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.