marieke

5 tips met betrekking tot betalingstermijnen

Wie een factuur verstuurt, zal daarin een redelijke betalingstermijn moeten vermelden. De meeste bedrijven hanteren 14 dagen. Drie weken of 30 dagen komt ook vaak voor. Als er geen betalingstermijn in de factuur is opgenomen, is het lastig om iemand achteraf nalatigheid te verwijten.

De uiterste betaaldatum is doorgaans gekoppeld aan wat in de algemene voorwaarden van de afzender vermeld staat. Deze uiterste betaaldatum is niet per definitie bindend; immers u kunt wel op uw factuur zetten dat deze binnen een week betaald dient te zijn, maar dat is niet echt redelijk naar de klant of opdrachtgever toe.

Vijf tips met betrekking tot het innen van facturen:

1. Hanteer een redelijke betalingstermijn

Een betalingstermijn van 30 dagen wordt over het algemeen als redelijk ervaren. Natuurlijk kunt u ook een termijn van 14 dagen aanhouden, maar alleen als u deze ook in uw algemene voorwaarden hebt staan en uw klanten daar mee akkoord zijn gegaan, kunt u ze er ook echt aan houden.
U zult merken dat het regelmatig gebeurt dat uw debiteuren niet binnen de door u aangegeven betalingstermijn betalen. Dat kan diverse, soms hele voor de hand liggende oorzaken hebben. Iemand kan op vakantie zijn, of een verkeerd banknummer hebben gebruikt. De factuur zit nog in de enveloppe, of is ergens onder op een stapel beland.

2. Stuur op tijd een herinnering

Als de betaling uitblijft, is het zaak een herinnering te sturen. Misschien vindt u het vervelend om te doen, maar vrijwel alle ontvangers vinden het heel normaal en gaan vervolgens snel tot betaling over! Het kan natuurlijk ook gewoon prettig zijn om geattendeerd te worden op iets wat je vergeten bent.

3. Blijf zo lang mogelijk vriendelijk

Met name de eerste herinnering kan het beste vriendelijk en zakelijk geformuleerd worden. Neem niet meteen een nieuwe betalingstermijn op; dat is nogal dwingend en in de meeste gevallen niet nodig. De geadresseerde weet wel dat hij al in gebreke is gebleven en dat hij nu zo spoedig mogelijk alsnog moet betalen.
Als de klant na de herinnering (zeg een week lang) niet heeft gereageerd en ook niet heeft betaald, dan is het tijd voor een extra herinnering. Het beste is dan altijd om  te bellen. Zo'n persoonlijke benadering is vriendelijker dan een brief en dat vergroot de kans op snelle betaling. Als ondanks deze eerdere acties nog steeds niet wordt betaald, dan is het tijd voor een tweede betalingsherinnering. Deze mag nog steeds vriendelijk van toon zijn, maar u mag nu best incassomaatregelen aankondigen als er nu niet iets gebeurt.

4. Neem een rechtsbijstandverzekering voor incasso

Het is heel vervelend en het zal niet vaak voorkomen, maar als er na meerdere herinneringen nog steeds niet wordt betaald, zult u daadwerkelijk een incassobureau moeten inschakelen. U stelt dan uw debiteur in gebreke. Als u hem laat weten dat u nu met dwangmiddelen de vordering gaat innen, vermeld er dan ook bij dat alle kosten daarvan voor rekening van hem of haar zullen komen. Tenslotte zal er een deurwaarder aan te pas moeten komen. Ook de kosten van de deurwaarder kunt u na het in gebreke stellen in rekening brengen. Het is overigens de deurwaarder zelf die deze kosten daadwerkelijk zal verhalen op de schuldenaar. Mocht de deurwaarder geen heil zien in de inning, dan zal hij of zij daar tijdig melding van maken, zodat u niet met onnodige kosten geconfronteerd wordt. Het is verstandig om een rechtsbijstandverzekering af te sluiten voor het geval u juridische maatregelen moet nemen tegen een wanbetaler.

5. Bereken boeterente als betaling uitblijft

Bij het langer uitblijven van een betaling is het heel gewoon om boeterente te vorderen over het openstaande bedrag. Hier geldt de wettelijke rente, die door de overheid wordt vastgesteld.
In januari 2011 werden de lidstaten van de Euopese Unie het eens over een reeks nieuwe maatregelen die wanbetalers binnen de EU strenger moeten aanpakken. Bedrijven binnen de Unie die hun rekeningen te laat betalen, moeten in alle lidstaten een boeterente van 8 procent gaan betalen.
Als een bedrijf de rekening niet op tijd voldoet, heeft de gedupeerde, naast de 8 procent boeterente, ook recht op een onkostenvergoeding van 40 euro.

Gepubliceerd op:
04-12-2009

Wat vind je van dit artikel?

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke zakelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, waar moet je dan op letten?

Bedrijfsadministratie inrichten

Bij het opzetten en inrichten van je administratie moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Facturen en offertes opstellen

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Zakelijke rekening eerste 6 maanden gratis

Start nóg sterker in 2021 met een zakelijke rekening en krijg meer grip op je geldzaken.

 

Je zakelijke rekening is de eerste 6 maanden gratis inclusief pinpas, internetbankieren en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. 

 

Bekijk je voordeel

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.