marieke

5 vragen en antwoorden over een investerings- en liquiditeitsbegroting

U begint uw bedrijf vooral, omdat u iets aan de kaak wilt stellen, een probleem wilt oplossen, iets wilt verbeteren en vooral: het béter denkt te kunnen. En u moet er natuurlijk een goede boterham mee kunnen verdienen. Duidelijkheid over de winstmogelijkheden van uw bedrijf krijgt u door een investerings- en liquiditeitsbegroting op te stellen. In onderstaand artikel krijgt u antwoord op 5 veelgestelde vragen.

1. Wat is een investeringsbegroting?

Met een investeringsbegroting brengt u in in kaart welk bedrag u minimaal nodig heeft om het bedrijf daadwerkelijk te kunnen starten. De investeringsbegroting is onderverdeeld in vaste activa, vlottende activa, liquide middelen en overige kosten:

  • Vaste activa zijn bedrijfsmiddelen die langer dan een jaar in uw bedrijf aanwezig zijn. Denk aan computerapparatuur, bedrijfsauto's en de inventaris.
  • Met vlottende activa worden bedrijfsmiddelen bedoeld die korter dan een jaar in uw bedrijf aanwezig zijn, zoals voorraden, visitekaartjes of de voorfinanciering BTW.
  • Liquide middelen bestaan uit geld waarover u direct kunt beschikken, zoals geld uit uw kas en op uw rekening-courant.
  • Bij overige kosten kunt u denken aan marketingkosten, kosten voor uw levensonderhoud en onvoorziene kosten.

Advertorial geld nodig - financieren

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters een aantal mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Financiering voor starters 

2. Hoe begin ik met een investeringsbegroting?

Maak een overzichtelijke lijst van alles waarin u geld moet investeren en begroot zo realistisch mogelijk hoeveel geld u voor elk onderdeel nodig denkt te hebben. Maak uw lijst zo specifiek mogelijk. Inventaris kunt u bijvoorbeeld uitsplitsen in tafels, stoelen en kasten.

3. Wat is een liquiditeitsbegroting?

Met een liquiditeitsbegroting houdt u overzicht in hoeveel geld u maandelijks ontvangt en uitgeeft. Daardoor kunt u zien in welke maanden u het best nieuwe investeringen kunt doen en daarnaast reserve kunt opbouwen om onverwachte uitgaven op te vangen. Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan vakantiegeld voor personeel dat u in dienst heeft of wilt nemen.

4. Hoe begin ik met een liquiditeitsbegroting?

Bij het maken van een liquiditeitsbegroting begint u met het bepalen van uw beginsaldo (de eerste dag van het jaar). Vervolgens zet u op een rij welke inkomsten en uitgaven u elke maand verwacht. Bepaal daarna of u in bepaalde maanden te maken heeft gehad met overschotten of tekorten en of u de begroting moet aanpassen om eerdere tekorten weg te werken.

5. Hoe ziet een liquiditeitsbegroting eruit?

Er zijn meerdere manieren om deze begroting op te stellen, maar een veelgebruikte vorm maakt gebruik van drie verschillende soorten inkomsten en uitgaven. Zo worden cash (lees: geld) uit normale bedrijfsactiviteiten, cash uit investeringen en cash uit financiering van elkaar onderscheiden.

  • De eerste soort geldstroom is het gevolg van dagelijkse bedrijfsactiviteiten, zoals inkopen en ontvangen omzet uit verkoop.
  • De tweede soort komt voort uit de investeringen die een bedrijf heeft gedaan, waaronder de investeringen in bedrijfshuisvesting of apparatuur. De verkoop hiervan kan bijvoorbeeld geld opbrengen. De laatste vorm komt voort uit financieringsactiviteiten. Dit zijn o.a. de geldstromen van en naar schuldeisers (denk aan leningen) en het aandelenkapitaal. Door alle verwachte geldstromen bij elkaar op te tellen kunt u zien hoe u cashpositie naar verwachting zal veranderen.
     

[Bron: MKB Servicedesk]

Gepubliceerd op:
19-06-2013

Wat vind je van dit artikel?

x7
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.