Starten zzp'er met zaak

Alle elf voorwaarden voor je factuur

Een factuur opstellen, hoe doe je dat? De Belastingdienst geeft een aantal wettelijke vereisten waaraan je factuur moet voldoen. Staan deze gegevens er niet op? Dan is de factuur ongeldig.

Wat staat er op een factuur?

Als je een factuur gaat opstellen, moet je hier in elk geval de volgende gegevens op zetten:

  • Je omzetbelastingnummer;
  • Het factuurnummer: facturen moeten doorlopend zijn genummerd;
  • De factuurdatum;
  • Je naam en adres;
  • De naam en het adres van je afnemer;
  • De datum van de levering of de dienst;
  • De hoeveelheid en soort geleverde goederen;
  • De omvang en de soort geleverde diensten;
  • Per omzetbelastingtarief:
    • de eenheidsprijs exclusief omzetbelasting;
    • eventuele kortingen als die niet in de eenheidsprijs zijn opgenomen;
    • het toegepaste BTW-tarief;
    • de vergoeding;
  • Bij vooruitbetaling: de datum van betaling, als die afwijkt van de factuurdatum;
  • Het BTW-bedrag (de omzetbelasting).

Factuur rechtsgeldig of niet

Als je factuur niet aan de bovengestelde vereisten voldoet, is hij niet rechtsgeldig. Dan kan de ontvanger bijvoorbeeld geen gebruik maken van de btw-aftrek.

Dat geldt natuurlijk ook voor jezelfzelf: controleer de facturen die je ontvangt op bovenstaande criteria. Je kunt anders problemen krijgen met de aftrek van btw.

Voorbeeld factuur

Op zoek naar een voorbeeld bij het opstellen van je factuur? Download de gratis PDF door op de afbeelding te klikken:

Factuur voorbeeld

Bijgewerkt op: 17-12-2019

Wat vind je van dit artikel?

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke zakelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, waar moet je dan op letten?

Bedrijfsadministratie inrichten

Bij het opzetten en inrichten van je administratie moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Facturen en offertes opstellen

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Zakelijke rekening eerste 6 maanden gratis

Start nóg sterker in 2021 met een zakelijke rekening en krijg meer grip op je geldzaken.

 

Je zakelijke rekening is de eerste 6 maanden gratis inclusief pinpas, internetbankieren en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. 

 

Bekijk je voordeel

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.