Iban en Sepa - dit is er veranderd sinds 1 augustus

Iban en Sepa: dit is er veranderd sinds 1 augustus

Op vrijdag 1 augustus is Sepa (Single Euro Payments Area) definitief ingevoerd. Sindsdien kun je, of je nou een eigen bedrijf hebt of niet, als Nederlander niet meer om dit Europese betalingssysteem heen. Zo heeft het oude vertrouwde bankrekeningnummer plaats moeten maken voor het 18-cijferige Iban-nummer. Waarmee moet je sinds vrijdag nog meer rekening houden? Dat lees je hier.

Iban en Sepa: wat is het verschil?

Simpel gezegd maakt jouw nieuwe en internationale rekeningnummer (Iban) deel uit van het overkoepelende Sepa, de gezamenlijke Europese betaalmarkt.  Sinds de invoering is er bij het bankieren binnen Europa (en Noorwegen, IJsland, Liechtensten, Zwitserland en Monaco) tussen de verschillende landen sprake van minder onderlinge verschillen. Dit maakt de Europese betaalmarkt in principe transparanter en een stuk minder ingewikkeld, maar weet dat je namens jouw bestaande of startende onderneming enkele belangrijke zaken moet regelen om transacties te kunnen doorvoeren, óók als je niet in het buitenland zakendoet.

Zoals je misschien wel weet, bestaat een Nederlandse Iban altijd uit achttien cijfers. Voor jouw voormalige 'nationale' rekeningnummer staat nu een landcode (NL voor Nederland), een controlegetal (twee cijfers), een code van de bank waar je bankiert (vier letters in Nederland) en één of meerdere nullen.

Let op: in andere landen kan een Iban uit meer dan achttien tekens bestaan. Kijk dus niet raar op als je een Iban tegenkomt van meer dan dertig cijfers. Dit aantal kan per deelnemend land namelijk variëren van vijftien tot 34 tekens. Hieronder zie je hoe een Nederlandse Iban is opgebouwd.

Rabobank Iban

Wat moet je als (startende) ondernemer doen?

Sinds de definitieve overgang op Iban en Sepa is het niet meer mogelijk om met jouw oude rekeningnummer (of de nummers van klanten of opdrachtgevers) te bankieren. Ook voormalige incasso's en overschrijvingen kunnen met de oude gegevens niet meer worden gebruikt. Het is dan ook belangrijk dat je de nieuwe gegevens doorgeeft aan al jouw contacten. Dit doe je bijvoorbeeld door het nieuwe IBAN-nummer (tip: vermeld ook meteen het BIC-nummer) onder meer prominent te vermelden op facturen, offertes en de zakelijke website.

Voor 1 augustus kon je bij het internetbankieren nog de oude rekeningnummers invoeren en zette het systeem dit automatisch voor je om naar Iban. Dit trucje werkt nu niet meer; alleen correct ingevoerde Iban-nummers worden geaccepteerd. Ook oude papieren acceptgiro's of overboekingsformulieren zónder Iban kunnen niet meer in behandeling worden genomen.  

Dat betekent dat je jouw administratie hierop moet aanpassen. Mocht je deze wijzigingen nog niet hebben doorgevoerd, is het zaak om dit alsnog zo snel mogelijk te doen. Zorg ervoor dat je de rekeningnummers van klanten en opdrachtgevers, leveranciers en eventuele werknemers correct overzet naar Iban, zodat jouw betalingsverkeer geen verdere vertraging oploopt.  
 
Als kleine zelfstandige kun je dit wellicht handmatig doen, maar wanneer je een groter bedrijf hebt en gebruikmaakt van professionele software om jouw boekhouding te organiseren, moeten alle nieuwe Iban-nummers ook hierin worden ingevoerd. Afhankelijk van het type softwareprogramma dat je gebruikt, zijn deze wijzigingen relatief eenvoudig door te voeren. 

Als je er zelf niet uitkomt, is het zaak om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de softwareleverancier. Zonder de juiste gegevens is het namelijk niet mogelijk om betalingen door te voeren. 

Hoe zit met (bestaande) incasso's?

Advertorial geld nodig - financieren

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters een aantal mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Financiering voor starters 

In principe blijven bestaande machtigen geldig voor de Europese incasso, mits jij (de incassant) onderstaande gegevens toevoegt aan de betreffende machtiging en rekening houdt met de volgende stappen:

  • Incassant ID
  • Kenmerk van de machtiging
  • Iban-nummer van jouw debiteur
  • Datum waarop de machtiging is ondertekend (let op: bij bestaande machtigingen kun je hier standaard '01-11-2009' invullen)
  • Incasso's worden bij voorkeur op zijn laatst veertien dagen van tevoren aangekondigd op de website, nota's/facturen of per post. Gaat het om een periodieke incasso? Dan hoef je de incasso maar één keer (de eerste keer dat je een bedrag gaat innen) te doen.


Bij de Rabobank kun je als ondernemer gebruikmaken van Bedrijven Euro-Incasso. Hierbij kun je als incassant 'automatisch' bedragen laten afschrijven bij zakelijke klanten en deze bedragen laten bijschrijven op de eigen rekening. Houd er wel rekening mee dat dit systeem specifiek is bedoeld voor het automatisch incasseren van bedragen tussen bedrijven onderling en dat jouw zakelijke relaties hiervoor moeten beschikken over een zakelijke bankrekening in een van de SEPA-landen.

Zijn er nog andere zaken die opvallen?

Goed om te weten: goede doelen hoeven  bij de meeste Nederlandse banken hun oude rekeningnummer voorlopig nog niet om te zetten naar Iban. Omdat zo'n lang rekeningnummer moeilijker te onthouden is, zou dit negatieve gevolgen kunnen hebben voor het aantal donaties dat er op de rekening van een stichting of andere non-profitorganisaties binnenkomt. Ouderwetse rekeningnummers, zoals het bekende Giro 555 van de samenwerkende huloprganisaties, blijft dus - ook na 1 augustus - gewoon in gebruik. 

Hulp nodig?

Ervaar jij in jouw online administratie nog problemen met de nieuwe verwerking van jouw betalingen? Neem dan contact op met een vestiging bij jou in de buurt. Een Rabobank-adviseur helpt je graag verder.

Lees ook

4 voordelen van een zakelijke rekening
Zo zet je een overzichtelijke administratie op
6 tips om wanbetalers te slim af te zijn

Gepubliceerd op:
05-08-2014

Wat vind je van dit artikel?

x1
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.