Boekjaar afsluiten: hoe doe je dat?

Bijgewerkt op 02 januari 2024
6 min  leestijd
53.251
Auteur: Redactie
Geïllustreerde weergave van iemand die achter een laptop zit te werken. Links en rechts daarvan liggen kantoorbenodigdheden op het bureau

Het jaar afsluiten als ondernemer is niet moeilijk, maar je moet wel goed weten wat je moet doen. Denk bijvoorbeeld aan facturen en btw-aangifte aan het einde van het jaar. In 8 eenvoudige hoofdstukken vertellen we je alles dat je moet weten over het afsluiten van je boekjaar.

Benieuwd naar een specifiek onderwerp? Klik dan op één van de onderstaande links.

  1. Jaar afsluiten? Verzamel alle zakelijke gegevens

  2. Bankmutaties verwerken in je jaarafsluiting

  3. Hoe verwerk je verkoopfacturen aan het einde van het jaar?

  4. Overlopende omzet van 2023 naar 2024

  5. Btw-aangifte aan het einde van het jaar

  6. Afschrijvingen van investeringen

  7. Voorraad herwaarderen

  8. Belastingaangifte

Jaar afsluiten? Verzamel alle zakelijke gegevens

Ga jij als ondernemer je jaar afsluiten? Start dan met het organiseren van alle zakelijke gegevens. Verzamel al je bonnen, in- en verkoopfacturen en maak een overzicht van je debiteuren en crediteuren. 

Zakelijke klanten van de Rabobank kunnen hierbij handig gebruikmaken van het Zakelijk financieel jaaroverzicht. Zorg dat je weet welke facturen je nog betaald moet krijgen en welke je zelf nog moet betalen. Vervolgens kun je onderstaand lijstje afvinken. 

Bankmutaties verwerken in je jaarafsluiting

Verwerk alle bankmutaties op tijd. Je eindsaldo van je zakelijke rekening moet kloppen met het saldo op de balans. Als dit niet zo is, heb je afgelopen jaar ergens een foutje gemaakt. Misschien heb je handmatig een verkeerd bedrag overgenomen, of een factuur gemist.

Kasverschil

Je zult de fout moeten opzoeken om uiteindelijk het saldo kloppend te krijgen. Zolang de saldi niet gelijk zijn, kun je het boekjaar niet afsluiten. Kan je het (kas)verschil niet vinden, dan zul je het als verlies weg moeten boeken. 

Hoe verwerk je verkoopfacturen aan het einde van het jaar?

Wil je het jaar afsluiten maar moet je nog verkoopfacturen verwerken? Dan zijn er zijn drie scenario’s: 

  • Omzet in 2023, uitbetaald in 2023. Dit boek je in 2023.
  • Omzet in 2023, uitbetaald in 2024. Dit boek je in 2023: het gaat om het jaar waarop de omzet betrekking heeft. 
  • Omzet in 2023, gefactureerd in 2024, uitbetaald in 2024: de omzet boek je alsnog in 2023, behalve de btw, die slaat altijd op de factuurdatum (zie hieronder btw-aangifte).

Bij de btw-aangifte is de factuurdatum leidend, niet de betaaldatum

Overlopende omzet van 2023 naar 2024

Bij het boeken van de omzet in de administratie draait het dus om het jaar waarin je de diensten hebt geleverd. Werk in december 2023 valt onder de omzet van 2023, ook als dit pas in januari 2024 door de klant wordt betaald.

Wanneer je weet dat dit pas in een volgend boekjaar wordt betaald, boek je dit onder ‘te ontvangen opbrengsten’, daarmee valt dit onder de winstbelasting van 2024.

Boeking debiteren

Wanneer je deze opbrengsten in 2024 daadwerkelijk ontvangt, debiteer je deze boeking waardoor dit dus automatisch tegen elkaar wordt weggestreept.

Inkoopfacturen bij het afsluiten van je jaar

Bij de inkoopfacturen kijk je voor het boekjaar naar de factuurdatum, die is leidend. Niet de betaaldatum. 

Btw-aangifte aan het einde van het jaar

Bij de btw-aangifte is de factuurdatum leidend, niet de betaaldatum. Als je een verkoopfactuur over een klus in december, inclusief btw, op 31 december 2023 verstuurt, maar uitbetaald krijgt in januari 2024, heeft de btw betrekking op 2023.

Factureer je deze opdracht op 1 januari 2024, dan heeft de btw betrekking op 2024. De factuurdatum is bij de btw dus bepalend.

whitepaper administratie cover

Administratie opzetten?

Speciaal voor starters: de basis in 5 minuten. Een overzicht van wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met je boekhouding, inclusief tips!

Download gratis PDF

Afschrijvingen van investeringen bij je jaarafsluiting

Nieuwe investeringen zet je op de afschrijvingenlijst. Zorg dat deze lijst up-to-date is. Aangeschafte bedrijfsmiddelen gaan in principe een aantal jaar mee: daarom kun je ze beschouwen als vaste activa.

De aanschaf van bedrijfsmiddelen hoger van dan € 450, moet je afschrijven. Je verdeelt de kosten van het bedrijfsmiddel over de jaren waarin je hiervan gebruikmaakt.

Hoe moet je je voorraad waarderen?

Wil je je jaar afsluiten, maar heb je een fysieke voorraad (bijvoorbeeld bij een winkel of webwinkel)? Dan moet je de voorraden op de balans waarderen. Je controleert of de papieren waarde hetzelfde is als de daadwerkelijke waarde. Dit heet balansen.

Meestal tel je op 31 december de aanwezige voorraad. Deze waarde moet overeenkomen met die op de balans. Als deze verschillen (bijvoorbeeld door diefstal of verkeerd geboekte retourzendingen) moet je dit afboeken. 

Belastingaangifte

Ondernemers moeten voor 1 mei de belastingaangifte doen. Wil je meer tijd hebben of gewoon geen risico lopen dat je de boekhouding te laat inlevert? Vraag dan uitstel aan. Dat kan via de link op deze pagina van de Belastingdienst.

Heb je een boekhouder of accountant, laat deze persoon dit dan doen, via de Uitstelregel belastingconsulenten. Dan hoef je verder niets te doen. 

Gezamenlijke aangifte uitstellen

Ben je zzp’er, heb je een partner in loondienst en doe je gezamenlijk belastingaangifte, geef dit dan door aan je boekhouder. Hij of zij regelt dan ook het uitstel voor je partner.

Voorlopige aanslag 2024

Op basis van eerdere jaren schat de Belastingdienst jouw omzet voor het komende jaar in en ontvang je aan het begin van ieder kalenderjaar een voorlopige aanslag. Hierop staat jouw (geschatte) winst uit jouw onderneming vermeld. Check dit bedrag en pas het indien nodig aan. 

Houd er rekening mee dat je die dus ook dit jaar moet betalen. Dat kan in termijnen of in één keer.

Privé-aftrekposten

Verzamel de jaaroverzichten van je hypotheek- en AOV-documenten, dit zijn privé-aftrekposten. Zorg verder voor de fiscale gegevens van je partner, als je een gezamenlijke belastingaangifte doet. 

Heb je moeite om zelf de administratie te doen? Huur dan een boekhouder of accountant in.

Boekhouder inhuren

Heb je moeite om zelf de boekhouding te doen? Huur dan een boekhouder of accountant in. Die kan je helpen, bijvoorbeeld met je jaar afsluiten. Ook al huur je een professional in, laat je dan achteraf alles uitleggen.

Zorg dat je de cijfers snapt, want uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor je administratie.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Veelgestelde vragen over de jaarafsluiting

  • Waar moet je als ondernemer op letten bij de jaarafsluiting?
    Als je als ondernemer je jaar af wilt sluiten, verzamel dan alle zakelijke gegevens van dat jaar. Verwerk bankmutaties en verkoopfacturen. Let op de overlopende omzet van 2023 naar 2024: alles wat betrekking heeft op het boekjaar neem je mee, ook al is de factuur nog niet betaald of verstuurd. Denk ook aan de afschrijvingen en de herwaardering van de voorraad. Kijk tot slot alvast vooruit naar de btw- en belastingaangifte. Lees hier meer over op deze pagina.
  • Welke omzet neem ik mee in een jaarafsluiting?Omzet in 2023, die ook is uitbetaald in 2023, boek je in 2023. Omzet in 2023, die pas wordt uitbetaald in 2024, boek je eveneens in 2023. Je hebt het namelijk nog in het boekjaar ontvangen waarover je je administratie vastlegt. Omzet in 2023, die pas wordt gefactureerd in 2024 en die ook wordt uitbetaald in 2024, boek je alsnog in 2023. Dit geldt echter niet voor de btw, want die heeft altijd betrekking op de factuurdatum.

 

Meer over boekhouding en administratie

Meer over boekhouding en administratie
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten