Marieke Mol

Mijn start: de ambtenaar-ondernemer

Ze werkte ruim tien jaar als ambtenaar voor Justitie, reisde voor haar werk heel Europa door, maar nadat ze plotseling letterlijk omviel, besloot ze voor zichzelf te beginnen. Met haar bedrijf Mol & Order richt Marieke Mol zich op projectmanagement en subsidie-advies.

Hoe ben je begonnen met je bedrijf Mol & Order?
“Ik had altijd al het gevoel dat ik wilde gaan ondernemen, maar ik wist niet precies in welke branche.

Ik werkte ruim tien jaar als ambtenaar voor het ministerie van Justitie en heb veel gedaan voor de Europese Commissie. Kort gezegd: overal waar er crisis was, daar was ik. Onder meer in Griekenland en vorig jaar tijdens de onrust in Turkije.”

“Ik leefde in een bubbel, was het middelpunt van het nieuws en soms maakte je zelfs nieuws. Had ik een internationale meeting die ik voorzat, lekte iemand uit de vergadering en las je het terug in Der Spiegel. Dat is wel bijzonder hoor.”

Waarom heb je dan toch de stap genomen om te gaan ondernemen?
“Ik stond een jaar geleden op het punt te verhuizen naar Turkije, maar viel tijdens mijn verlof in Nederland letterlijk om op straat en ben met gillende sirenes afgevoerd naar het ziekenhuis. Ik bleek een longembolie te hebben en mijn toestand was kritiek. Mijn gezicht was kapot, tanden eruit, het was wel heftig.”

“Ik mocht een periode niet vliegen, en kon dus niet terug naar Turkije. Een paar weken nadat ik uit het ziekenhuis kwam, had ik een afspraak met een vriend en die vroeg of ik voor hem wilde gaan werken. Projectbegeleiding voor Stichting Maaszicht; een zorginstelling voor dak- en thuisloze jongeren in Rotterdam.”

“Toen ik ziek werd realiseerde ik me ook: ik hoef niet aan de andere kant van de wereld te wonen om de wereld beter te maken, dat kan ook hier. Aangezien ik mijn baan niet meer meteen kon uitoefenen in Turkije, ben ik als zzp’er gaan werken. Moest ik plots een bedrijf starten! Dat werd Mol & Order, gespecialiseerd in projectmanagement en subsidie-advies.

Ik schreef voor Stichting Maaszicht projectplannen, voer gesprekken met de overheid en moet ook lobbyen. Ik weet hoe de overheid werkt en denkt, hoe geldschieters denken, dus ik kan die vertaalslag maken. Erg leuk!”

Waarom wilde je de administratie uitbesteden?
Marieke maakt gebruik van een online boekhoudtool. “Ik ben jurist en geen accountant, al maak ik voor mijn werk ook financiële planningen. Dus ik heb de kennis wel, maar ik wil me focussen op mijn werk, op waar ik goed in ben. Ik wil niet nodeloos bezig zijn met bonnetjes.”

“Ik was laatst op het ministerie, daar zag ik een advertentie van een op het scherm en dacht: misschien kan ik andere ambtenaren ook motiveren om een bedrijf te starten. Het is sowieso erg leerzaam en de boekhouding hoeft op deze manier zeker geen drempel te zijn.”

Je bent nu een tijdje voor jezelf bezig, hoe bevalt het?
“Ik had niet verwacht dat het zo leuk zou zijn. Ik richt me op sociaal maatschappelijke projecten, werk met mensen met idealen. Ze inspireren mij en ik kan hen helpen hun droom realiteit te laten worden.”

Geen spijt dat je niet eerder bent gestart?
“Ik had die ondernemersdroom al lang, maar ben niet eerder begonnen omdat ik altijd met veel plezier bij Justitie gewerkt heb. En nog steeds doe, want ik ben nog parttime in dienst.”

“Het is een mooie combinatie van werk, het sluit goed op elkaar aan. Als ambtenaar denk ik: hoe zou ik dit als ondernemer doen? En als ondernemer denk ik: hoe zou een ambtenaar hier mee omgaan? Het versterkt elkaar, het geeft energie en synergie.”

Bijgewerkt op: 10-09-2020

Wat vind je van dit artikel?

x3
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke zakelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, waar moet je dan op letten?

Bedrijfsadministratie inrichten

Bij het opzetten en inrichten van je administratie moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Facturen en offertes opstellen

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.817 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.