Marieke Mol

Mijn start: de ambtenaar-ondernemer

Ze werkte ruim tien jaar als ambtenaar voor Justitie, reisde voor haar werk heel Europa door, maar nadat ze plotseling letterlijk omviel, besloot ze voor zichzelf te beginnen. Met haar bedrijf Mol & Order richt Marieke Mol zich op projectmanagement en subsidie-advies. De administratie regelt ze via Tellow van Rabobank, zodat ze zich volledig kan focussen op haar werk.

Hoe ben je begonnen met je bedrijf Mol & Order?
“Ik had altijd al het gevoel dat ik wilde gaan ondernemen, maar ik wist niet precies in welke branche. Ik werkte ruim tien jaar als ambtenaar voor het ministerie van Justitie en heb veel gedaan voor de Europese Commissie. Kort gezegd: overal waar er crisis was, daar was ik. Onder meer in Griekenland en vorig jaar tijdens de onrust in Turkije.”

“Ik leefde in een bubbel, was het middelpunt van het nieuws en soms maakte je zelfs nieuws. Had ik een internationale meeting die ik voorzat, lekte iemand uit de vergadering en las je het terug in Der Spiegel. Dat is wel bijzonder hoor.”

Waarom heb je dan toch de stap genomen om te gaan ondernemen?
“Ik stond een jaar geleden op het punt te verhuizen naar Turkije, maar viel tijdens mijn verlof in Nederland letterlijk om op straat en ben met gillende sirenes afgevoerd naar het ziekenhuis. Ik bleek een longembolie te hebben en mijn toestand was kritiek. Mijn gezicht was kapot, tanden eruit, het was wel heftig.”

“Ik mocht een periode niet vliegen, en kon dus niet terug naar Turkije. Een paar weken nadat ik uit het ziekenhuis kwam, had ik een afspraak met een vriend en die vroeg of ik voor hem wilde gaan werken. Projectbegeleiding voor Stichting Maaszicht; een zorginstelling voor dak- en thuisloze jongeren in Rotterdam.”

“Toen ik ziek werd realiseerde ik me ook: ik hoef niet aan de andere kant van de wereld te wonen om de wereld beter te maken, dat kan ook hier. Aangezien ik mijn baan niet meer meteen kon uitoefenen in Turkije, ben ik als ZZP’er gaan werken. Moest ik plots een bedrijf starten! Dat werd Mol & Order, gespecialiseerd in projectmanagement en subsidie-advies.

Ik schreef voor Stichting Maaszicht projectplannen, voer gesprekken met de overheid en moet ook lobbyen. Ik weet hoe de overheid werkt en denkt, hoe geldschieters denken, dus ik kan die vertaalslag maken. Erg leuk!”

Bij het ondernemen hoort ook het voeren van een eigen administratie. Hoe heb je dat geregeld?
“Ik had bij de Rabobank een leuk gesprek bij de startersdesk, en zo kwamen we uiteindelijk ook op de administratie terecht. Ze hadden een nieuwe boekhoud-app, Tellow. Dat wilde ik wel proberen.”

Projectmanager Marieke Mol: "Ik wil niet nodeloos bezig zijn met bonnetjes. Tellow neemt me veel werk uit handen, waardoor ik me kan focussen op mijn onderneming."

“Tellow is heel gebruiksvriendelijk, het neemt me veel werk uit handen. Ik vind het vooral handig dat het gekoppeld is aan mijn zakelijke rekening. Zo kan ik precies zien wanneer er mutaties zijn. De facturen maak ik in Tellow en de btw wordt automatisch gegenereerd.”

Waarom wilde je de administratie uitbesteden?
“Ik ben jurist en geen accountant, al maak ik voor mijn werk ook financiële planningen. Dus ik heb de kennis wel, maar ik wil me focussen op mijn werk, op waar ik goed in ben. Ik wil niet nodeloos bezig zijn met bonnetjes.”

“Ik was laatst op het ministerie, daar stond een pinautomaat van de Rabobank. Ik zag een advertentie van Tellow op het scherm en dacht: misschien kan ik andere ambtenaren ook motiveren om een bedrijf te starten. Het is sowieso erg leerzaam en de boekhouding hoeft op deze manier zeker geen drempel te zijn.”

De nieuwe boekhoud app

Dé boekhoud-app voor zzp

Bonnen scannen, facturen beheren en snel overzicht voor de btw-aangifte. Probeer Tellow nu drie maanden zonder abonnementskosten.

Probeer Tellow

Je bent nu een tijdje voor jezelf bezig, hoe bevalt het?
“Ik had niet verwacht dat het zo leuk zou zijn. Ik richt me op sociaal maatschappelijke projecten, werk met mensen met idealen. Ze inspireren mij en ik kan hen helpen hun droom realiteit te laten worden.”

Geen spijt dat je niet eerder bent gestart?
“Ik had die ondernemersdroom al lang, maar ben niet eerder begonnen omdat ik altijd met veel plezier bij Justitie gewerkt heb. En nog steeds doe, want ik ben nog parttime in dienst.”

“Het is een mooie combinatie van werk, het sluit goed op elkaar aan. Als ambtenaar denk ik: hoe zou ik dit als ondernemer doen? En als ondernemer denk ik: hoe zou een ambtenaar hier mee omgaan? Het versterkt elkaar, het geeft energie en synergie.”


Wil je advies en tips over je boekhouding?
Download de gratis whitepaper van IkGaStarten over een administratie opzetten
Download gratis pdf

Gepubliceerd op:
02-11-2017

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en ZZP'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis PDF's voor starters

Gratis whitepapers voor startende ondernemers

Alle informatie die je nodig hebt in één PDF: met deze whitepapers ga je goed voorbereid van start met je bedrijf:

  • Ondernemingsplan in 10 stappen
  • Bedenk de perfecte bedrijfsnaam
  • Bereken je uurtarief
  • Een administratie opzetten doe je zo
     

Download gratis PDF

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.