Boekhoudapp voor zzp'ers Rabobank

Online administratie voor zzp’ers

Als starter ben je verplicht om een zakelijke administratie te voeren. Steeds meer ondernemers kiezen voor een online boekhoudprogramma, zoals Tellow. In dit artikel leggen we uit hoe je online een administratie opzet. 

Een administratie opzetten

Het opzetten van een overzichtelijke administratie vinden veel ondernemers een behoorlijk gedoe. Ze zien op tegen het beeld van de schoenendoos met al die bonnetjes, die ze dan eens in de maand moeten uitzoeken. Maar gelukkig ligt die tijd nu wel een beetje achter ons. 

Met een online boekhoudpakket heb je die frustratie namelijk niet. Zo word je leven als ondernemer een heel stuk makkelijker. We zetten een paar van de belangrijkste voordelen op een rijtje:

  1. Overal toegang tot je administratie.
  2. Minder kans op fouten.
  3. Je bespaart aanzienlijk veel tijd.
  4. Je kunt digitaal factureren en hoeft dezelfde gegevens dus niet dubbel in te voeren.
  5. Makkelijk overzichten maken (hoeveel heb ik dit jaar verdiend tov een jaar geleden?)
  6. Je boekhouder kijkt gemakkelijk even mee.

En over die boekhouder gesproken, daarin schuilt ook een deel van je kostenbesparing. Met een online boekhoudpakket betaal jij een accountant niet meer voor het invoeren van je cijfers (dat kun je nu immers prima zelf), maar alleen voor controle en advies.

Overstappen op boekhoudpakket

Het kan zijn dat je al overtuigd bent van het nut van een online boekhoudpakket, maar nog twijfelt over het moment om over te stappen. Misschien heb je het hartstikke druk en stel je de beslissing steeds voor je uit.

Een goed moment is de start van een nieuw kalenderjaar. In dat geval hoef je namelijk niet allerlei gegevens over te zetten. Het is niet gezegd dat tussendoor overstappen niet kan, je bent dan alleen iets meer tijd kwijt met het overzetten van oude gegevens in je nieuwe systeem.

    Met het online boekhoudpakket aan de slag

    Overtuigd? Dan moet je nu nog een keuze maken voor een pakket en aan de slag. Deze tips helpen je daarbij.

    #1: Een online boekhoudpakket kiezen

    Om te beginnen is het goed om je wensen eens op papier te zetten. Wat wil je allemaal met het pakket gaan doen? Gaat het je vooral om digitaal facturen sturen of tellen voor jou ook uitgebreide financiële analyses? Later overstappen als je bedrijf groeit is niet ideaal uiteraard.

    Tellow

    Mogen we je even voorstellen aan Tellow? Dat is het online boekhoudpakket van de Rabobank en ideaal voor zzp'ers en mkb-ondernemers. Hiermee doe je jouw boekhouding voortaan tussendoor. Dat is lekker makkelijk, want zo bespaar je veel tijd en is de kans op fouten aanzienlijk minder. 

    • Je krijgt een seintje als jouw facturen zijn betaald zijn.
    • Ingescande bonnetjes worden automatisch verwerkt . 
    • Je hebt steeds overzicht in jouw actuele saldo, verwachte btw en openstaande bedragen. 

    Vertel me meer

    #2: Ontdek de mogelijkheden

    Heb je je keuze gemaakt? Dan is het tijd om de tool te leren kennen. En toegegeven, zo'n nieuwe manier van boekhouden is best even wennen. Bekijk de instructievideo, lees erover in de handleiding en probeer vooral de verschillende functionaliteiten. De tijd die je hier aan de voorkant in stopt, verdien je later dubbel en dwars weer terug.  

    #3: Maak er gebruik van

    De voordelen van een online boekhoudpakket zoals Tellow komen pas goed tot hun recht als je er ook echt gebruik van maakt. Het sturen van papieren facturen? Niet meer doen. Met de software gaat dat veel eenvoudiger. Klanten zijn het vandaag de dag echt wel gewend om facturen per mail te ontvangen. Als jij een leverancier hebt die de facturen nog steeds per post stuurt, vraag dan of dit voortaan via de mail kan. 

    Papieren documenten kun je ook inscannen. Doe dit, zodat je je hele boekhouding digitaliseert.

    #4: Werk je boekhouding regelmatig bij

    De administratie verdient jouw aandacht. Het is dan ook slim om er regelmatig even mee aan de slag te gaan. Eens in de week bijvoorbeeld, en anders toch zeker elke 14 dagen. Zo blijf je bij, houd je steeds voldoende overzicht en hoef je straks niet in één keer een hele berg met facturen en bonnetje te verwerken.

    #5: Scan de bonnetjes in

    Oude bonnetjes die na een maand uit je broekzak tevoorschijn komen. Met het inkt al bijna vervaagd. Dat is niet zoals het eigenlijk zou moeten natuurlijk. Heb je binnetjes, scan ze dan meteen in. En leg inkoopfacturen even weg in een bake om ze op een vast moment in de week te verwerken. 

    Met Tellow scan je de bonnetjes trouwens direct vanuit de app en staan ze ook meteen in je administratie. Je krijgt bovendien een berichtje na je aankoop, zodat je niet vergeet om de bon te verwerken. 

    Boekhouden met zakelijke rekening

    Een online boekhoudpakket draait alleen met een zakelijke rekening. Dat is ook één van de eerste dingen die je moet regelen als je start met ondernemen: een zakelijke rekening openen.

    Hierop laat je al jouw zakelijke inkomsten storten en doe je de zakelijke uitgaven. Het belangrijkste voordeel hiervan is dat je privé- en zakelijke uitgaven gescheiden zijn. Op deze manier kun je in een oogopslag zien hoe jouw bedrijf er financieel voor staat.

    Bijgewerkt op: 18-08-2019

    Wat vind je van dit artikel?

    x22
    x10

    Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

    Lees meer

    Boekhouding en administratie

    Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

    1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
    2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
    3. Hoe richt ik mijn administratie in?

    Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

    Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

    Created with Sketch.

    Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

    Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
     

    Ja ik wil die tips >

    Created with Sketch.

    Maak een ijzersterke start

    Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
     

    • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
    • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
    • houd bij hoe sterk je van start gaat​

    Naar de Startversterker >

    Goed bezig: ruim 4.515 ondernemers zijn al sterker gestart

    Meld je aan

    Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.