iban en sepa

'Overgang naar Iban soepel verlopen'

Op 1 augustus 2014 was de overgang op Iban en Sepa een feit. Vorige week vrijdag is het Europese betalingssysteem definitief ingevoerd en kunnen oude rekeningnummers en incasso's niet meer worden verwerkt. Volgens De Nederlandsche Bank (DBB) zijn de wijzigingen met succes doorgevoerd. De centrale bank zegt in ieder geval terug te kijken op een "rustig verlopen dag".

Ook de grote Nederlandse banken spreken van een succesvol verlopen overgang, al zijn er bij de Rabobank wel enkele vragen binnengekomen van ondernemers die nog niet waren overgestapt. "Er waren enkele sportverenigingen die plots tot de ontdekking kwamen dat ze hun administratie nog niet hadden omgezet", aldus een woordvoerster. 

Betaalpas

De betaalpassen, waarop het oude rekeningnummer nog staat vermeld, kunnen voorlopig nog gewoon worden gebruikt. De banken benadrukken dat zij hun klanten later een nieuwe pas zullen toesturen. Tot die tijd kunnen klanten hun huidige pas blijven gebruiken. 

Salarisuitkering

Andere landen die Nederland zijn voorgegaan met de overgang naar Iban en Sepa, geven aan dat bedrijven met name in de eerste week nog per abuis betalingen en incasso's laten uitvoeren op de oude manier. Houd er rekening mee dat deze betaalopdrachten niet kunnen worden verwerkt. De banken zullen deze opdrachten weigeren en retourneren. Ook bij de eerste salarisuitkeringen later deze maand zou nog het een en ander mis kunnen gaan.

Lees het oorspronkelijke bericht op NUzakelijk. Wil je weten wat de veranderingen inhouden voor ondernemers? Lees dan het artikel Iban en Sepa: dit is er veranderd sinds 1 augustus.

Gepubliceerd op:
08-08-2014

Wat vind je van dit artikel?

x1
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.