Een jaarrekening opstellen in 6 stappen
Of je als ondernemer een jaarrekening moet maken, hangt af van de rechtsvorm van je bedrijf. In deze checklist lees je wat hier zoal bij komt kijken en waaraan een goede jaarrekening voldoet.
Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke zakelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, waar moet je dan op letten?
Bij het opzetten en inrichten van je administratie moet je onder andere aan de volgende zaken denken:
Op een offerte of factuur moet je zowel het totaalbedrag inclusief als exclusief btw vermelden. Met de handige btw-calculator van IkGaStarten bereken je heel eenvoudig de juiste bedragen op basis van het btw-tarief dat voor jouw situatie van toepassing is. Ook is de tool handig bij de boekhouding en bij het doen van de btw-aangifte.
Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.
Of je als ondernemer een jaarrekening moet maken, hangt af van de rechtsvorm van je bedrijf. In deze checklist lees je wat hier zoal bij komt kijken en waaraan een goede jaarrekening voldoet.